Renault Daufine ontmoet.

Even bijkletsen of wat laten zien. De koffiehoek is er de plek voor

Moderators: jan stolp, Michel, Willem

Plaats reactie
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Renault Daufine ontmoet.

Bericht door Oma Druk »

Vandaag zijn we met Morrie naar Graft en de Rijp getuft.
Op een smal weggetje kwamen we vele oldtimers tegen waaronder een Renault Daufine.
Ik was meteen even ruim een halve eeuw terug in de tijd, mijn schooljuf had zo'n atootje.

Derhalve was er ook veel gegroet en omhoog gestoken duimen, net of je allemaal familie bent.

In de pleziervaart was dat vroeger ook, maar dat lijkt toch minder geworden.

Het benzine verbruik was wel relatief hoog op dat kleine stukje want de drie kwam er amper aan te pas.
Geeft niks zo'n tochtje is in één woord geweldig!
Mijn Saloon is een snoepie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Leuk verhaaltje! Je kunt wel zien dat je geniet van de Morris. Ik groet ook steevast andere oldtimerchauffeurs, alhoewel het niet een gebruikelijk iets is volgens mij. Daarnaast is de oldtimerscéne niet zo homogeen: een liefhebber van een dikke amerikaan is niet hetzelfde als de liefhebber van een snobistische Engelse exclusieve oldtimer. Desondanks zwaai ik naar beide, alhoewel je soms geen reactie terugkrijgt. Maar zo'n Dauphine zou ik zeker toewuiven, want het zijn charmante autootjes met vergelijkbaar publiek als de morris-liefhebber...
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Ja, Freddy, misschien moet ik daar als nieuwkomer in dit wereldje allemaal nog achter komen, maar vandaag heb ik er gewoon van genoten.
Hier in Alkmaar rijden ook een aantal Willy's en Nekaf's rond en die zwaaien ook altijd als ik ze in de Morris tegenkom.

De Morris heeft trouwens een incontinentie luier gekregen, een bak onder de motor, versnellingsbak en een deel van het cardan.
Geen olie op straat meer dus en dan kunnen in de wintermaanden de motor en het differentieel gedicht worden.

Heb jij trouwens ervaring met remvermogen verbetering bij de Morris?
Wat ik zo hoor hoef je met rembekrachtiging wat minder hard te trappen maar het remvermogen gaat niet wezenlijk omhoog.
Mijn Saloon is een snoepie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Klopt, met rembekrachtiging stopt de auto niet sneller, maar hoef je minder hard te trappen. Om sneller te stoppen zou je de trommelremmen voor kunnen vervangen door schijfremmen. Dit verkort de remweg aanzienlijk.

Kijk ook eens bij deze topic: http://www.morrisminorforum.nl/phpBB2/v ... .php?t=981
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

In dit topic herken ik wel een aantal dingen......
Rijden op wegen die vergelijkbaar zijn met die uit de jaren 60, goed anticiperen afstand bewaren en veel remmen op de motor maken dat wat mindere remvermogen goed hanteerbaar.

En ja de keuze kan ook vallen op moderniseren van de auto.

Misschien hou ik het wel gewoon op de eerste optie (deed ik immers al).

Overigens lijkt de bak onder de motor de rij eigenschappen ook wel te verbeteren, voorheen voelde hij bij een snelheid van 80 kilometer en daarboven wat zweverig aan nu ligt hij stevig en strak op de weg.
Misschien wat meer onderdruk tussen wagen en weg omdat de bak dichter bij het asfalt zit?
Ik roep ook maar wat hoor.
Mijn Saloon is een snoepie
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

zover ik begreep is er iets nieuws aan je chassis gelast, hij heeft een paar balken vernieuwd gekregen.
Een paar doorgeroeste balken maken de auto ook slapper.
En doordat alles nu weer volgens specificatie gelast is, is de oorspronkelijke stijfheid ook weer terug.
Vergis je niet in de bewegingen van de carrosserie, een auto kan heel wat beweging op pakken zonder dat je het direct ziet.

Als je hem op de krik zet zul je zelfs al verandering kunnen waarnemen in de deursponning.
En met verroeste balken wordt die verandering alleen maar meer.
nooit klaar met werken
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Er is inderdaad nogal wat laswerk gedaan aan de bodemplaat, de lijst die de balken aan de voorkant verbindt is geheel vernieuwd.
Maar aan de balken is nu ook nog een bak gemonteerd die "op straat plassen" voorkomt en dit maakt het grote verschil.
Ik moet nu alleen erg oppassen met drempels.
Uiteraard worden van de winter de pakkingen ook allemaal vervangen.


"Laten doen" kost veel geld, maar dat heb ik wel over voor Morrie.
Mijn Saloon is een snoepie
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

Ik zwaai wel terug hoor!!

Bericht door KEEPONMINORING »

Afgelopen zondag kwam er op de Amersfoorsestraatweg bij Huis ter Heide, een Bentey 4 1/2 litre met twee heren tegemoet rijden. Ik zwaai, geen reactie.
Tot mijn verbazing kwam een stuk verderop deze motorwagen mij achterop. De bijrijder gebaarde en ik stopte. Ze wilde even kijken naar mijn Traveller!

Afbeelding

Ze waren volgens hun zeggen te verbaasd om terug te zwaaien toen ze mij tegen kwamen.
Toch leuk deze belangstelling van deze Bentley Boys.
Afbeelding

Henk Bannink
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Ja, wat een pracht die Bently! zeker om in het wild tegen te komen.

Zelf ben ik gisteren en vandaag naar mijn zoon in Tiel geweest, veel betoeterd onderweg, werd ook nog ingehaald door een Citroen Diane.

Overigens verbaast het Morrisje me steeds weer, op de snelweg heb ik uiteraard het rechter slakkenspoortje aangehouden, maar bij het vele weven was er gewoon de snelheid die je dan even nodig hebt...honderd en tien zonder enige moeite.

Bij thuiskomst daarstraks heb ik hem dan ook uitgebreid bedankt en geprezen.
Mijn Saloon is een snoepie
Plaats reactie