wat voor morris heb ik?
Moderators: jan stolp, Michel, Willem
-
- Morris vriend
- Berichten: 25
- Lid geworden op: za 29 apr 2017 9:25:33
- Locatie: 0649760112
wat voor morris heb ik?
Beste morris lezers,
gister ben ik trotse eigenaar geworden van een Morris minor uit 1953 met chassis nummer : FBH65209250 en belgische papieren
Ik wil de minor zo origineel mogelijk opknappen en daar kan ik elke aanwijzing bij gebruiken.
Op de papieren staat Cyl. 0,8 PVG nu vraag ik me af of dat matched met de 2 motoren die bij de auto zitten.
motor 1:
Morris Motors Limited
Type USHM3
No. 161220
motor 2(zeker niet origineel):
V.E.G.E.
Ruilmotoren
Serie No.
75547
verder zijn de details ook belangrijk en natuurlijk de kleur.
Als iemand mij op weg wil helpen heel graag! Mocht er iemand in de buurt van Ede wonen en langs willen komen zou dat helemaal geweldig zijn.
graag ook vermelden waar je de info vandaan hebt zodat ik er ook wat van leer.
alvast heel erg bedankt!
Groet,
Roel Hogervorst
gister ben ik trotse eigenaar geworden van een Morris minor uit 1953 met chassis nummer : FBH65209250 en belgische papieren
Ik wil de minor zo origineel mogelijk opknappen en daar kan ik elke aanwijzing bij gebruiken.
Op de papieren staat Cyl. 0,8 PVG nu vraag ik me af of dat matched met de 2 motoren die bij de auto zitten.
motor 1:
Morris Motors Limited
Type USHM3
No. 161220
motor 2(zeker niet origineel):
V.E.G.E.
Ruilmotoren
Serie No.
75547
verder zijn de details ook belangrijk en natuurlijk de kleur.
Als iemand mij op weg wil helpen heel graag! Mocht er iemand in de buurt van Ede wonen en langs willen komen zou dat helemaal geweldig zijn.
graag ook vermelden waar je de info vandaan hebt zodat ik er ook wat van leer.
alvast heel erg bedankt!
Groet,
Roel Hogervorst
-
- Morris vriend
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
- Locatie: nieuwkoop
Re: wat voor morris heb ik?
Hallo Roel,
USHM 3 betekent een 918 cc side valve motor met waterpomp. Geplaatst op de series mm van 1950-1953.
Volgens je chassisnr is je auto een ckd-lhd . Completely knocked down left hand drive. Dus in belgië aangekomen in stukken en daar in elkaar gezet. De auto stond dan in de primer.
Ik heb deze wijsheden uit de boeken Original morris minor van Ray Newell en Morris Minor, worlds supreme small car van Paul Skilleter.
Zowieso is het handig om zo veel mogelijk boeken etc te vergaren! Nog leuk ook!
Groeten Paul
USHM 3 betekent een 918 cc side valve motor met waterpomp. Geplaatst op de series mm van 1950-1953.
Volgens je chassisnr is je auto een ckd-lhd . Completely knocked down left hand drive. Dus in belgië aangekomen in stukken en daar in elkaar gezet. De auto stond dan in de primer.
Ik heb deze wijsheden uit de boeken Original morris minor van Ray Newell en Morris Minor, worlds supreme small car van Paul Skilleter.
Zowieso is het handig om zo veel mogelijk boeken etc te vergaren! Nog leuk ook!
Groeten Paul
-
- Morris verslaafd
- Berichten: 109
- Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
- Locatie: Den Bosch
Re: wat voor morris heb ik?
Vraag voor de kenners onder ons: Ik zie naast de 'stadslichten' naast de grill ook nog knipperlichten onder de koplampen. Is dat origineel? Misschien destijds verplicht in België omdat de traficators niet voldoende zouden zijn?
Morris Minor 1000 Tourer 1965 RHD
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
-
- Morris vriend
- Berichten: 25
- Lid geworden op: za 29 apr 2017 9:25:33
- Locatie: 0649760112
Re: wat voor morris heb ik?
Paul bedankt voor je info. Ik heb idd wat boek werk nodig. Dit helpt mij zeker wel opweg.
Goede vraag theo. Dit zijn precies het soort details waar ik op doel. De verkoper vertelde mij dat ze in belgie verplicht zijn maar Michel pauwels vertelde mij al dat de traficators in Nederland voldoende zijn en niet origineel dus die gaan eraf.
Goede vraag theo. Dit zijn precies het soort details waar ik op doel. De verkoper vertelde mij dat ze in belgie verplicht zijn maar Michel pauwels vertelde mij al dat de traficators in Nederland voldoende zijn en niet origineel dus die gaan eraf.
-
- Morris vriend
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
- Locatie: nieuwkoop
Re: wat voor morris heb ik?
Bij mijn series 2 knipperen de stadslichten bij richting aangeven en achter heb ik de lichten vervangen voor het laatste type met de geïntegreerde knipperlichten. Inderdaad niet origineel maar mooier dan losse knipperlichten erbij. En toch een morris product!
Ik vind zelf dat in het huidige verkeer de uitklappers snel over het hoofd gezien worden.
Succes met de restauratie!
Groeten,
Paul
Ik vind zelf dat in het huidige verkeer de uitklappers snel over het hoofd gezien worden.
Succes met de restauratie!
Groeten,
Paul
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
Re: wat voor morris heb ik?
Je hebt er 2 motoren bij, die er volgens mij allebeide niet bij horen, ze passen hooguit.
Degene met het hoogste nummer komt het dichtste in de buurt, en komt uit ongeveer medio 1952, het vege blok stamt uit 1950.
Maar bij de 4 deurs met chassisnummer boven de 160000, en jonger dan eind 1952 hoort de 803 cc, wat dus blijkbaar ook op het kenteken staat.
Alle auto's met chassis nummer boven 180.000 zijn Series 2 volgens bepaalde lijsten.
Voor de richtingaanwijzers heb ik ook wel andere alternatieven gezien, een plaatje met de oranje lamp, die aan de bumperbout zit.
Het voordeel is dat je deze simpel kunt verwijderen om de auto origineel te krijgen.
De achterlichten zijn de hoekige zover ik weet, ergens in 1953 zijn ze vervangen door de ovale lampjes van de series 2.
Na 23 februari 1953 is het de series 2, ervoor de MM, deze overgang is wat wazig omdat de wijzigingen in stapjes zijn doorgevoerd.
De balk boven de versnellingsbak bijvoorbeeld is bij de MM recht, en bij de series 2 licht gebogen om de 803 motor daartussen te krijgen.
Ook zitten er al gaten in de Tie-plates van de latere MM's.
De dwarsbalk boven het schutbord zal bij die van jou gebogen zijn, de stoelen waren tot 194 die van de MM.
Degene met het hoogste nummer komt het dichtste in de buurt, en komt uit ongeveer medio 1952, het vege blok stamt uit 1950.
Maar bij de 4 deurs met chassisnummer boven de 160000, en jonger dan eind 1952 hoort de 803 cc, wat dus blijkbaar ook op het kenteken staat.
Alle auto's met chassis nummer boven 180.000 zijn Series 2 volgens bepaalde lijsten.
Voor de richtingaanwijzers heb ik ook wel andere alternatieven gezien, een plaatje met de oranje lamp, die aan de bumperbout zit.
Het voordeel is dat je deze simpel kunt verwijderen om de auto origineel te krijgen.
De achterlichten zijn de hoekige zover ik weet, ergens in 1953 zijn ze vervangen door de ovale lampjes van de series 2.
Na 23 februari 1953 is het de series 2, ervoor de MM, deze overgang is wat wazig omdat de wijzigingen in stapjes zijn doorgevoerd.
De balk boven de versnellingsbak bijvoorbeeld is bij de MM recht, en bij de series 2 licht gebogen om de 803 motor daartussen te krijgen.
Ook zitten er al gaten in de Tie-plates van de latere MM's.
De dwarsbalk boven het schutbord zal bij die van jou gebogen zijn, de stoelen waren tot 194 die van de MM.
nooit klaar met werken
-
- Morris vriend
- Berichten: 25
- Lid geworden op: za 29 apr 2017 9:25:33
- Locatie: 0649760112
Re: wat voor morris heb ik?
Zo terug van vakantie (engeland). toevallig ook even naar de Beaulieu Spring Autojumble geweest en de engelse club ontmoet. en dus ook weer wijzer ben geworden. De engelse waren er van overtuigd dat het een MM is. Alleen een beetje laat in elkaar gezet. maar daar laat ik het nog niet bij. want ik wil het na kunnen checken.
bedankt paul voor je tip!
en bedankt Teake voor je info. Ik ben ook heel benieuwd hoe je aan deze wijsheden bent gekomen?
Bij deze auto is de balk boven de versnellingsbak Recht(wat dus MM zou moeten zijn). Maar in engeland vond ik een MM saloon 2 deurs uit 52 met een gebogen Balk.....
wat bedoel je met gaten in de tie-plates?
ook de balk boven de schutplaat weet ik niet wat je bedoeld.
Graag je reactie!
Nieuwe Gegevens
op de schutplaat bij de kabelboom vond ik het nummer:
3.MM
11 157
volgens de engelse is dit het Chassisnummer. Dit komt dus niet overéén met de papieren die er bij zaten?!?!
verder op de balk boven de versnellingsbak zat een plaatje van nuffields metal productions met 2 nummers:
Z.12238/9
R12288(de cijfers zijn erin geslagen)
als iemand nog meer info heeft of mij verder op weg kan helpen heel graag.
Mvg,
Roel Hogervorst
bedankt paul voor je tip!
en bedankt Teake voor je info. Ik ben ook heel benieuwd hoe je aan deze wijsheden bent gekomen?
Bij deze auto is de balk boven de versnellingsbak Recht(wat dus MM zou moeten zijn). Maar in engeland vond ik een MM saloon 2 deurs uit 52 met een gebogen Balk.....
wat bedoel je met gaten in de tie-plates?
ook de balk boven de schutplaat weet ik niet wat je bedoeld.
Graag je reactie!
Nieuwe Gegevens
op de schutplaat bij de kabelboom vond ik het nummer:
3.MM
11 157
volgens de engelse is dit het Chassisnummer. Dit komt dus niet overéén met de papieren die er bij zaten?!?!
verder op de balk boven de versnellingsbak zat een plaatje van nuffields metal productions met 2 nummers:
Z.12238/9
R12288(de cijfers zijn erin geslagen)
als iemand nog meer info heeft of mij verder op weg kan helpen heel graag.
Mvg,
Roel Hogervorst
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
Re: wat voor morris heb ik?
Het nummer 11157 kan niet het chassisnummer zijn in jou geval omdat daar de korte motorkap bij hoort, en jij hebt de lange
Omdat die van jou op zijn vroegst uit 1951 komt met deze motorkap, verwacht ik dat het chassisnummer6 cijferig is, en inderdaad beginnend met een 1.
En troost je, er wordt wel meer gesjoemeld met kentekens om een oude auto zonder RDW op NL kenteken te krijgen.
Misschien de papieren een keer zoek geraakt, en de plaatjes van een wrak gemonteerd?
Wellicht is met even zoeken het originele kenteken ook nog wel te vinden.
Het Nuffield nummer kan je ook uitkomst bieden, ik kan deze week wel even kijken wat die van mij is.
De rechte balk is onmiskenbaar de MM, want eerst is de balk gebogen geworden, samen met de Tie plates, de vlakke platen naast de motor waar rechts ook de claxon op gemonteerd zit, naast het binnenscherm, en beginnend op de chassis balk.
Met rechte balk hoort daar de zijklepper in, maar omdat de kopklepper op jou kenteken staat, ben ik benieuwd of dat met de bak gepast heeft onder de rechte balk.
Die overigens ook nog een paar cm lager gemonteerd zit.
Kom je donderdag as ook op Hoornsterzwaag?
Daar staat de mijne dan, en ik heb de boeken dan bij me.
Omdat die van jou op zijn vroegst uit 1951 komt met deze motorkap, verwacht ik dat het chassisnummer6 cijferig is, en inderdaad beginnend met een 1.
En troost je, er wordt wel meer gesjoemeld met kentekens om een oude auto zonder RDW op NL kenteken te krijgen.
Misschien de papieren een keer zoek geraakt, en de plaatjes van een wrak gemonteerd?
Wellicht is met even zoeken het originele kenteken ook nog wel te vinden.
Het Nuffield nummer kan je ook uitkomst bieden, ik kan deze week wel even kijken wat die van mij is.
De rechte balk is onmiskenbaar de MM, want eerst is de balk gebogen geworden, samen met de Tie plates, de vlakke platen naast de motor waar rechts ook de claxon op gemonteerd zit, naast het binnenscherm, en beginnend op de chassis balk.
Met rechte balk hoort daar de zijklepper in, maar omdat de kopklepper op jou kenteken staat, ben ik benieuwd of dat met de bak gepast heeft onder de rechte balk.
Die overigens ook nog een paar cm lager gemonteerd zit.
Kom je donderdag as ook op Hoornsterzwaag?
Daar staat de mijne dan, en ik heb de boeken dan bij me.
nooit klaar met werken
-
- Morris vriend
- Berichten: 25
- Lid geworden op: za 29 apr 2017 9:25:33
- Locatie: 0649760112
Re: wat voor morris heb ik?
Ahh.. dat is slordig. het nummer moet zijn: 111357
en ik denk dat ik donderdag wel even langs kan wippen.
en ik denk dat ik donderdag wel even langs kan wippen.
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
Re: wat voor morris heb ik?
Dan wordt de datering al nauwkeuriger vast te stellen, omdat die van mij uit augustus 1951 is,en het chassis nummer met 122 begint, is die van jou ietsjes ouder, ik gok ergens uit juni/juli.
Maar wel dezelfde uitvoering, dus metalen plaat op dashboard kastje en geen ronde kunststof.
glazen rode achterlichten zonder richtingaanwijzer
Tie plates zonder gaten, tenzij ze een keer vervangen zijn, de MM stoelen, mogelijk geen asbakje in het midden, maar op de deur, lange chromen plaatjes boven het leer van de deurgreep, triplex hemel bekleding, enzovoorts.
Maar wel dezelfde uitvoering, dus metalen plaat op dashboard kastje en geen ronde kunststof.
glazen rode achterlichten zonder richtingaanwijzer
Tie plates zonder gaten, tenzij ze een keer vervangen zijn, de MM stoelen, mogelijk geen asbakje in het midden, maar op de deur, lange chromen plaatjes boven het leer van de deurgreep, triplex hemel bekleding, enzovoorts.
nooit klaar met werken
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
Re: wat voor morris heb ik?
Ik was er de gehele dag,en had de boeken met chassis informatie bij me.
Maar helaas zijn we elkaar dus mis gelopen.
Maar helaas zijn we elkaar dus mis gelopen.
nooit klaar met werken
-
- Morris vriend
- Berichten: 25
- Lid geworden op: za 29 apr 2017 9:25:33
- Locatie: 0649760112
Re: wat voor morris heb ik?
He balen! Ik had je een privé bericht gestuurd dat ik moest werken. Sorry hiervoor.
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
Re: wat voor morris heb ik?
Beste Minoristen !
De beheerder van het Britse MMOC magazijn komt naar het Internationaal Morris Minor Club Weekend in Limburg,
Hij heeft de volgende vraag aan mij gesteld.
Dear Henk
Do you think I should bring a few boxes from the club spares? If so what sort of parts might be of interest?
Regards
Bryan Gostling
Hij staat bekend om zijn kwalitatief goede en bijzondere onderdelen voor de Morris Minor en zijn vaak ook old stock new.
Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.
Gaarne bestellingen in het Engels richten aan; bgostling@hotmail.com
De beheerder van het Britse MMOC magazijn komt naar het Internationaal Morris Minor Club Weekend in Limburg,
Hij heeft de volgende vraag aan mij gesteld.
Dear Henk
Do you think I should bring a few boxes from the club spares? If so what sort of parts might be of interest?
Regards
Bryan Gostling
Hij staat bekend om zijn kwalitatief goede en bijzondere onderdelen voor de Morris Minor en zijn vaak ook old stock new.
Ik zou zeggen doe er je voordeel mee.
Gaarne bestellingen in het Engels richten aan; bgostling@hotmail.com
-
- Morris vriend
- Berichten: 25
- Lid geworden op: za 29 apr 2017 9:25:33
- Locatie: 0649760112
Re: wat voor morris heb ik?
Dankjewel. Maar is dit niet off topic?
Kan je een nieuw onderwerp maken hiervoor?
Kan je een nieuw onderwerp maken hiervoor?
-
- Morris vriend
- Berichten: 25
- Lid geworden op: za 29 apr 2017 9:25:33
- Locatie: 0649760112
Re: wat voor morris heb ik?
Update!
Inmiddels is er een controleur van het RDW langs geweest.
Hij wil de auto nog geen papieren geven om een aantal redenen.
Één daarvan is dat hij het chassisnummer slordig vindt en misschien wel vervalst. Volgens mij zijn ze altijd zo maar dat kan ik alleen bewijzen met andere voorbeelden.
Dus bij deze:
OPROEP!
Wie is bereid mij een foto te sturen van het chassisnummer van zijn moris? Ik zal er netjes mee omgaan. Als ik maar kan aantonen dat die slordigheid normaal is.
U kunt mij mailen of bellen over de oproep.
Roel.a.hogervorst@gmail.com
0649760112
P. S. Het gaat om het ingeslagen nummer achter de kabelboom op het schutbord
Inmiddels is er een controleur van het RDW langs geweest.
Hij wil de auto nog geen papieren geven om een aantal redenen.
Één daarvan is dat hij het chassisnummer slordig vindt en misschien wel vervalst. Volgens mij zijn ze altijd zo maar dat kan ik alleen bewijzen met andere voorbeelden.
Dus bij deze:
OPROEP!
Wie is bereid mij een foto te sturen van het chassisnummer van zijn moris? Ik zal er netjes mee omgaan. Als ik maar kan aantonen dat die slordigheid normaal is.
U kunt mij mailen of bellen over de oproep.
Roel.a.hogervorst@gmail.com
0649760112
P. S. Het gaat om het ingeslagen nummer achter de kabelboom op het schutbord