Gespot
We dachten ergens een rustige camping gevonden te hebben,maar dat bleek een misrekening o.a. dankzij Elton John die vlakbij een concert gaf,nou ja gaf.
Toen we de volgende morgen verder gingen kwamen we deze fraaie Morris tegen ,helaas ontsierd door een MEGA antenne achterop .
Misschien werd hij ook wel radiografisch bestuurd
Ook hier weer een zuiver Deense auto.
Groet Jan
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
Morris versus Hondekop
Foto gevonden op internet; ik vond het wel een erg leuk plaatje (alhoewel ik vrees voor de chauffeur destijds)...
Of zou het die man met die baret zijn? In dat geval: Sterk spul die Morrissen!
Of zou het die man met die baret zijn? In dat geval: Sterk spul die Morrissen!
Laatst gewijzigd door Freddy op di 04 sep 2012 8:11:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Morris in Leeuwarden (ansichtkaart)
Tegenwoordig ben ik volgens mij de enige die een Minor rijdt in Leeuwarden, maar bijgaande ansichtkaart bewijst dat er ooit eerder één rondgereden heeft. Wel vraag ik me af wat voor auto's er verder op staan. (De achterste lijkt me een Opel, terwijl die voor de Morris verdacht veel op een Minor lijkt, maar er volgens mij niet één is).
Ik vroeg me af wat het verhaal is van die Deense Minors. We hebben er allemaal wel eens van gehoord. De meesten kunnen ze ook wel onderscheiden (geen M op motorkap, geen overriders en vaak Super op het kofferdeksel), maar waarom zijn er zoveel Deense Morrisjes?
Waarom wel Denemarken en niet andere landen?
Zijn daar zoveel heen gegaan vanuit Engeland? Of werden ze daar ook gemaakt (door de lokale Mølenaar)?
Wie kan me wat meer vertellen over die Deense Minors? Ik ben daar wel benieuwd naar.
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
Danske Minor
Het antwoord hierop kan denk ik het beste van Eelke van Teijens verwacht worden.
Hij onderhoud warme contacten met de Deense Minoristen.
Henk
Hij onderhoud warme contacten met de Deense Minoristen.
Henk
Deense Morrissen
Onderstaand verhaal van Eelke van Teijens verklaart een boel.
Ik citeer:
Het klopt dat ik warme contacten met de Deense Morrisvrienden onderhoud.
En inderdaad heb ik ook wel enige feiten paraat over Deense produktie en de verschillen met de NL-produktie.
DOMI was de Deense Molenaar, ooit begonnen als carrosseriebedrijf en behalve de assemblage van de standaard CKDmodellen
bouwden ze ook de VAN-DE-LUXE op basis van een chassis + cabine van een gewone VAN.
Er zijn er nog 2 van bekend.
Bovendien werd de Traveller om belastingtechnische redenen ook geleverd zonder zijruiten.
Deze werden vervangen door Aluminiumplaten; de auto heette de Bindingsværk-VAN. De achterbank zat er wel in !
De Morris Minor (1948 - 1956) werd opgevolgd door de Morris Minor 1000.
Deze werd in DK Morris 1000 genoemd.
Toen de 1098cc motor werd geïntroduceerd in 1962 bleef de naam ( in NL en GB ) Morris Minor 1000; in DK werd dat de 1000 SUPER.
Overriders en leren bekleding werden niet gemonteerd want alleen het standaard model werd geleverd.
Uitzondering bij de introductie van de 4drs als luxe uitvoering in 1951, maar dat was heel kort.
Het motorkapembleem mocht niet vanwege de DK wet die uitstekende delen verbiedt.
Naderhand opgebouwd ( ook door DKwet ): zijknipperlichten
Extra was de automatisch-schakelende ( bimetaaltje ) electrische verwarming van de dashpot van de carburateur en de koolpakking van het inlaatspruitstuk.
In de jaren 50-60 waren er 2 Europese samenwerkingsverbanden: de EGKS ( onder Duits - Franse leiding ) en de EFTA ( min of meer de Engelse tegenhanger )
Europese Gemeenschap van Kolen en Staal en de European *beep* Trade Association / EVA= NL europese vrijhandels associatie
Van de EVA waren o.a. GB, DK en Portugal lid.
Als je in die tijd in Portugal of Denemarken op vakantie ging zag je veel Engelse auto's.
Een deel van de verklaring dat er veel Morrissen in DK reden is deze EVA; een ander deel van de verklaring is dat DOMI net als Molenaar in NL de vaardigheden had om auto's te assembleren om invoerrechten te minimaliseren. Dat gaf deze auto's in die landen net genoeg voorsprong om het een veel voorkomend merk te laten zijn.
Einde citaat
Ik citeer:
Het klopt dat ik warme contacten met de Deense Morrisvrienden onderhoud.
En inderdaad heb ik ook wel enige feiten paraat over Deense produktie en de verschillen met de NL-produktie.
DOMI was de Deense Molenaar, ooit begonnen als carrosseriebedrijf en behalve de assemblage van de standaard CKDmodellen
bouwden ze ook de VAN-DE-LUXE op basis van een chassis + cabine van een gewone VAN.
Er zijn er nog 2 van bekend.
Bovendien werd de Traveller om belastingtechnische redenen ook geleverd zonder zijruiten.
Deze werden vervangen door Aluminiumplaten; de auto heette de Bindingsværk-VAN. De achterbank zat er wel in !
De Morris Minor (1948 - 1956) werd opgevolgd door de Morris Minor 1000.
Deze werd in DK Morris 1000 genoemd.
Toen de 1098cc motor werd geïntroduceerd in 1962 bleef de naam ( in NL en GB ) Morris Minor 1000; in DK werd dat de 1000 SUPER.
Overriders en leren bekleding werden niet gemonteerd want alleen het standaard model werd geleverd.
Uitzondering bij de introductie van de 4drs als luxe uitvoering in 1951, maar dat was heel kort.
Het motorkapembleem mocht niet vanwege de DK wet die uitstekende delen verbiedt.
Naderhand opgebouwd ( ook door DKwet ): zijknipperlichten
Extra was de automatisch-schakelende ( bimetaaltje ) electrische verwarming van de dashpot van de carburateur en de koolpakking van het inlaatspruitstuk.
In de jaren 50-60 waren er 2 Europese samenwerkingsverbanden: de EGKS ( onder Duits - Franse leiding ) en de EFTA ( min of meer de Engelse tegenhanger )
Europese Gemeenschap van Kolen en Staal en de European *beep* Trade Association / EVA= NL europese vrijhandels associatie
Van de EVA waren o.a. GB, DK en Portugal lid.
Als je in die tijd in Portugal of Denemarken op vakantie ging zag je veel Engelse auto's.
Een deel van de verklaring dat er veel Morrissen in DK reden is deze EVA; een ander deel van de verklaring is dat DOMI net als Molenaar in NL de vaardigheden had om auto's te assembleren om invoerrechten te minimaliseren. Dat gaf deze auto's in die landen net genoeg voorsprong om het een veel voorkomend merk te laten zijn.
Einde citaat
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
Foto Heeg
Jan, het zijn weer juweeltjes.Het komt mij voor dat er in Heeg weinig veranderd is.
Het zou leuk zijn als je een foto zou maken anno 2013 vanaf het zelfde punt maar dan nu met jouw Minor.
Groet, Henk.
Het zou leuk zijn als je een foto zou maken anno 2013 vanaf het zelfde punt maar dan nu met jouw Minor.
Groet, Henk.
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
Photo
Helemaal goed als je de photo dan in sepia "afdrukt '' wordt het opnieuw een juweeltje!