Onderkant MM behandelen d.m.v. kantelbrug

Vertel hier anderen over je restauratie of andere projecten met je Morris.

Moderators: jan stolp, Freddy

Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

De krukas hoeft er niet uit om de drijfstangen te verwijderen. Maar als je dergelijke gebroken zuigeveren hebt is opnieuw honen (of in ernstigere gevallen: boren) geen overbodige luze.
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Afbeelding
Afbeelding
dit waren de twee slechtste zuigers, niet alleen de bovenste veer stuk , maar ook nog eens er uit geklapperd.
En geen beschadigingen op de cilinderwand te zien...
Ik heb de hoon er nog even kort door gehaald, vaak zie je dan snel of er strepen te zien zijn, maar dat was niet het geval.

Formeel zouden de zuigers er inderdaad tussen door moeten gaan, maar omdat ik de motor in een draaibare bok heb hangen, was het demonteren van de krukas nu niet echt het meest spannende...
Ik heb wel een setje reserve zuigers, maar die zijn misschien net een slagje te groot.
En om te laten boren vanwege niet passende zuigers gaat me eigenlijk best wel ver.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Goed bezig, Teake! Nog updates?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik wacht nog op de motor, misschien dit weekend de richtbalk even onder de auto om de A-stijl naar beneden te trekken.
Maar waarschijnlijk beperk ik me tot het deels opspannen op de balk, want ik heb een speciaal oog in bestelling om de morris goed te koppelen.
Een plaatje van 3 cm dik, met 2 gaten er in van 3 cm, om de koppeling van de balk naar de achterbrug goed te krijgen.
En die was nog niet klaar, collega's jaag je niet op voor vriendendiensten.
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Vandaag de koets recht getrokken, en de kromme balk er uit geflext
Bij het na meten bleek helaas dat de A-stijl nu ruim 5 mm te laag zit, na het trekken is de hele stijl met balk en al naar beneden gekomen.
Het portier past er weer strak in, maar ik denk toch dat ik voor die paar tientjes gewoon weer een nieuwe A-stijl bestel, de oude er netjes uithalen heeft ook zijn grenzen.
Voordeel is dat ik dan de hele A-stijl zo terug kan zetten dat de vulplaten van de deurscharnieren ook achterwege kunnen blijven.

Verbazingwekkend genoeg was het los halen van de wielophanging een eitje, alle moeren gingen met een simpele beweging los, en waren er met de hand af te draaien.

Alsof het mijn prius bouten waren die krap 6 jaar op hun plek zitten.
En niet omdat er vet tussen zat, alle schroefdraad was droog, en grotendeels blank.
Maar bij het terug plaatsen komt er wel een likje kopervet tussen ;)
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Helaas bleken de Tie-plates niet perfect te passen, ook het schutbord was vervormd..
Maar, een paar dikke klemmen op de A-stijl, die er toch weer uit gaat, een lasnaadklem op de balk aan de andere kant, en nog een kettinkje om de balk om de krachten goed te verdelen, en hup, pompen maar.
Enig gekraak later gleden de Tie-plates perfect op hun plek, en klopte de positie van de motorkap ten opzichte van de grille ook ineens..

Afbeelding

Klemmetje op de A- stijl

Afbeelding

Kettinkje hier...

Afbeelding

Kettinkje daar...

Afbeelding

En opeens zit alles weer recht boven elkaar..
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Gisteren nog even de laatste millimeters op zijn plek getrokken, de nieuwe chassibalk stond net niet op de juiste plek.
Afbeelding

Afbeelding

Helaas was het mooiste radiator frame, niet de juiste, deze komt van een series 2, en gaat ruzie krijgen met de radiator....
Afbeelding

Zoals al op de foto te zien is, is ook het originele frame krom.
Afbeelding
Daarom de lassen even losgehaald, boven zat hij al met een (gelukkig) zwakke koper soldering vast
Ik kan nog steeds de bovenste helft van de Series 2 gebruiken, en alleen de onderste rand van de MM gebruiken.

Of ik maak de onderste rand opnieuw uit een vlakke plaat, kan altijd nog als ik vooraf een mal maak, en ooit eens een dagje niks te doen heb ;)

Binnenkort deze stukken eerst maar eens aflassen, en de binnenkant van de motor ruimte afwerken, kan de motor er deze zomer weer in,
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Vanavond de rechter balk afgelast, tie-plate vast, geen gaten meer in beeld, de bumpersteun moet nog even, en dan de linkerkant aanpakken.
Zodra de bumpersteun rechts er in zit, die kant in de grondverf, en de linkerkant aflassen.
Ik heb 2 blikken antidreun/steenslag coating klaarstaan, als het lassen klaar is, gaat de balk, en de voorkant in de coating, net als de motor ruimte.
Voor de motor ruimte heb ik zwarte overspuitbare antidreun, voor de bodem lichtgrijs, en de wielkasten gaan van binnen ook gewoon in het zwart.
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Carrosserie is nu afgelast, de rechter deur past weer perfect, en de bumpersteunen zitten mooi in het midden van de gaten in het voorfront.
Nu de lassen afslijpen, en de koets wat na kloppen om de spatborden mooi vlak aan te laten sluiten.
Daarna alles in de grondverf, en afwerken.
En grappig genoeg past de originele motorkap ook weer een stuk beter nu alles recht op zijn plek zit.
De beide spatborden mogen nog even aan de slijptol ruiken, om daarna de reparatieplekken iets beter vlak te krijgen.

Misschien dat een donor scherm rechts een betere optie is, maar dan moet ik het voorste deel weer aanpassen.

Want een MM scherm is toch een beetje anders dan die van na de splitscreen periode.
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Afgelopen weekend een lowlight scherm gevonden en gemonteerd, het past perfect.
Dermate goed dat ik er aan denk om ook het andere scherm er bij te zoeken, samen met de grille vanzelfsprekend.
Alhoewel het er best wel aardig uitziet als je een eind 1951 grille combineert met begin 1951 spatborden ;)

Het lowlight spatbord moet wel even aan het las apparaat ruiken, maar niet in de mate van het spatbord wat ik bij de auto heb.

Dus, als iemand nog ergens een lowlight grille (frame met of voor chromen cheesegrater) heeft, met een rechter lowlight spatbord, de juiste bumper, en natuurlijk een paar lucas 5" venster glaasjes, neem ik ze graag over.
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ok, nu ook het lowlight front en het andere spatbord erbij.
of eigenlijk een set, ik denk dat ik van 2 slechte linker spatborden wel een goede moet kunnen maken.
Ook de "nieuwe" rechter is niet super, er is wat geks mee aan de hand.
de gaten van de grille missen, en hij past niet lekker bij de nieuwe A-stijl.
Nu nog een paar koplampen scoren , en een lowlight voorbumper, en dan is dat hoofdstuk ook weer een stukje verder.
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Afbeelding
eerst passen en kijken hoe het lijkt, zonder koplampen een beetje vreemd...
Afbeelding
De grille, een van de lastige onderdelen
Afbeelding
En ook de kappen onder de spatborden
Afbeelding
Het resultaat valt niet echt tegen...
nooit klaar met werken
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Een vraag: ik heb ramen in mijn MM, waar ik geen fabrikant op zie staan, nu zijn ze nogal vuil, maar ik had verwacht dat ik er wel een naam op tegen zou moeten komen.
waar zou die tekst moeten staan?
En staat die er wel altijd?
nooit klaar met werken
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Ik zie dat je er ook een nieuwe Hadrian balk onder hebt gelast aan de rechter kant. Hoe happy was je met de kwaliteit van die nieuwe balk? Ik heb er nu ook twee klaarliggen voor de mijne, maar ik vraag me ondertussen af of er geen balken van Heritage te krijgen zijn...
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

De balk viel mee, maar de auto was achteraf nogal krom.
En omdat ik nu een onbeschadigd set lowlight schermen heb, ontdekte ik dat ik misschien nog even een paar ton meer had moeten trekken.
Maar ondanks dat, alles past.
Vandaag de binnenkant van de motor ruimte afgewerkt, afgelopen weekend alles ontroest geschuurd en schoongemaakt, en een sluitlaag er op gespoten, vanavond een 2K grondverf, en een laagje zwart om te kijken of ik de juiste kleur te pakken heb.
Helaas begon de verf al snel mat op te drogen, dus nog even rap in de kast een restje blanke 2k lak gevonden, en hup er overheen:
Afbeelding
De glans is goed, kleur is fout volgens mij, en helaas begon de grondverf en zwarte lak tezamen met de originele verf te reageren.
Resultaat een witte streep van 5 mm en 5 cm lang op het schutbord.

Omdat ik komend weekend even naar Johannesburg moet, is dit voorlopig even een rustpunt, eerst de juiste kleur maar eens zoeken, dan alles licht schuren, en nog een keertje diep zwart er over heen...
En de oude grille kan ik straks mooi gebruiken als voorbeeld om mee te nemen voor de juiste kleur, deze kan gespoten en wel op zolder.

Volgende keer pak ik de schokbrekers er wel af, en zet de auto maar op een paar blokken neer, je kunt met al die zwarte nevel nooit goed zien of alles goed in de verf zit, met de grondverf was dat geen probleem, wit op zwart gaat altijd goed ;)
nooit klaar met werken
Plaats reactie