Hoofremcilinder eenvoudig verwisselen

Vertel hier anderen over je restauratie of andere projecten met je Morris.

Moderators: jan stolp, Freddy

Plaats reactie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Hoofremcilinder eenvoudig verwisselen

Bericht door Freddy »

De auto houdt me aardig bezig. Hij had net een verse Apk, waarop ik al gauw de remmen sponziger voelde worden en ook de remdruk steeds dieper in het pedaal kwam te zitten. Totdat de remdruk helemaal weg was.
Vervolgens rustig aan op een stille avond over landweggetjes de auto naar mijn klushok gereden (20 km) met alleen de handrem tot mijn beschikking... Eitje...

Daar gekeken wat er aan de hand is. Mijn inziens kon het lekkage in de remleiding (of bij de wielremcilinders) zijn of de hoofdremcilinder was kapot. Ik kwam er al gauw achter er geen lekkage was en ook het oliepeil in de hoofdremcilinder is nog goed. Conclusie: de hoofdremcilinder heeft de geest begeven, ondanks dat de vorige eigenaar me gezegd heeft dat hij hem onlangs gereviseerd had. Een zompig geluid uit de cilinder bij het intrappen van het rempedaal doet me vermoeden dat de zuiger in de cilinder niet meer goed werkt.

Vanavond ben ik even aan het uitvogelen geweest wat ik moet doen. Ik loop allereerst tegen twee probleempjes op: hoe krijg ik de remcilinder eruit zonder dat ik straks de hele chassisbalk vol met remolie heb te klotsen? En hoe krijg ik die bouten los zonder de torsiestaaf te verwijderen?

Affijn, wordt vervolgd... Tips zijn welkom!

Ohh ja, ik hoop dat het allemaal snel te doen is en dat ik voldoende tijd kan vrijmaken, want eigenlijk wil ik meedoen met de Noorderrondrit van 28 april a.s....
Laatst gewijzigd door Freddy op di 19 mar 2013 23:14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Dit bevestigd waarom ik weiger om rem delen te reviseren. Het werkt altijd goed voor een paar weken, maar daarna kun je de boel weer opnieuw openhalen. Aangezien het hier toch om de veiligheid gaat, vervang ik remdelen altijd voor nieuw spul.

De torsiestaaf kun je voldoende omlaag duwen met beperkte kracht. Bij het terug monteren dan best de bout er van de andere kant in doen. Een zwambad verkomen is mij ook nog niet gelukt...
Te veel projecten en te weinig tijd...
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Tsja, daar is wat voor te zeggen, alhoewel er vast mensen zijn die goede ervaringen met revisie hebben.

Vannacht heb ik liggen denken hoe ik e.e.a. aan kan pakken:
Aangezien ik geen remdruk meer heb kan ik niet remvloeistof aftappen bij de ontluchtingsnippels, daarom denk ik dat ik maar probeer om zoveel mogelijk remolie met een vloeistof-handpompje over te hevelen. Of het werkt weet ik nog niet, maar we zullen zien. Verder zit er onder de remcilinder een gaatje in de chassisbalk, dus ik denk dat daar het restant wel uitstroomt. Zal desondanks wel een kliederboel worden.

Om de cilinder los te krijgen denk ik dat ik de kop van de bout ga wegflexen. Uiteraard voorzichtig om de balk of torsiestaaf niet te beschadigen. Met die dunne slijpschijfjes heb ik inmiddels erg veel ervaring .... (lees: roestdelen weggeslepen), dus dat lijkt me wel te doen. Daarna kun je het restant van de bout aan de moerzijde eruit halen.

Bij het monteren heb ik het plan opgevat om de bout er van de andere kant in te stoppen en hem nét lang genoeg te maken om aan de torsiestaafkant een borgmoer te draaien. Het lijkt mij eenvoudiger om een moer achter de torsiestaaf te prutsen, dan een bout.

Of alles zo eenvoudig zal gaan als ik nu omschrijf moet nog blijken...
Dus wederom: wordt vervolgd!
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Zoek eens op Vacuum-remontluchter, ze zijn er voor minder dan 100 euro, en werken op perslucht.
alle 4 de wielen er af, remmen leeg zuigen bij alle 4, en ik vermoed dat er dan weinig meer uit je hoofdremcilinder vandaan loopt...
Ik heb altijd prima ervaringen met revisie, maar nog meer met oude remolie,en oplossende cupjes na verversing.
soms is een remprobleem al opgelost doordat de olie ververst is, overtollig water is er dan ook uit.
en, water heeft rare eigenschappen, het bevriest, zorgt voor corrosie, en soms luchtbellen...
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Wat is klussen toch leuk als alles gaat zoals je verwacht! Ik volgde bovengenoemde werkwijze en binnen een half uur was de hoofdremcilinder er uit. Dat met het pompje werkte perfect, dus weinig geknoei en de bouten waren er ook snel uit. Het enige dat ik niet voorzien had, was dat de uitlaat er onder weg moest omdat anders de flex niet ver genoeg kwam. Maar daarna waren de boutjes zo door en de cilinder er uit.

Teake, ik denk dat de hoofdremcilinder kapot is want ik had compleet geen remdruk meer. Als de remolie oud zou zijn of dat er water in zou zitten zou je toch nog (wat) remdruk moeten hebben. Maar ik druk de pedaal zonder tegendruk zo op de vloer....
Mijn conclusie is dus dat hij geen druk opbouwt in de hoofremcilinder.

Ik heb een nieuwe besteld en volgens de berichten zou die al onderweg zijn uit Engeland.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik zou in dat geval toch enorm nieuwsgierig zijn naar de binnenkant ;)
want als je rubber is opgelost, door verse (of foute) rem olie, komt de rest van het rem systeem daar vlot achteraan.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Vandaag was het pakketje met de nieuwe hoofdremcilinder aangekomen en vanavond heb ik deze gemonteerd. Hij zat er redelijk snel in en was vlot aangesloten. De bouten heb ik van de andere kant gemonteerd omdat het eenvoudiger is om een moer achter de torsiestaaf te krijgen dan een bout. Kortom, het was zo gepiept.
En de auto remt beter dan ooit! Heerlijk zo'n avondje klussen!
Plaats reactie