Poging tot Keuring

Vertel hier anderen over je restauratie of andere projecten met je Morris.

Moderators: jan stolp, Freddy

Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Poging tot Keuring

Bericht door Minor4Ever »

Tja, ik heb mijn Minor een paar jaartjes geleden aan de kant moeten zetten vanwege de bouwactiviteiten hier en had er geen tijd voor om de boel te repareren voor een verse APK. Nu wl ik echter toch een poging wagen hem weer gekeurd te krijgen om er als rijdende 'barn find' mee naar het weekend in Engeland te gaan. Of het gaat lukken is nog maar de vraag...

Vandaag echter al een stuk opgeschoten. Ik had voordat ik hem stil zette al alle remdelen vervangen, maar kreeg toen het systeem niet lekvrij. Vandaag dus de boel weer uit elkaar gehaald en het bleek dat een leiding niet goed was geperst bij een nippel. Die heb ik dus opnieuw vervangen en nu lijkt alles dicht te zijn. Deze week hoop ik hem nog wat beter te ontluchten en dan zijn de remmen in elk geval weer in orde. Ook heb ik de bandjes opgepompt en een grove inspectie gedaan van de body en benodigde onderdelen om zonder brokken de rit naar Engeland te maken. Het lijkt nog wel mee te vallen, al ben ik bang dat er olie lekt naar de koppeling, dus dat wordt nog een flinke operate...
Te veel projecten en te weinig tijd...
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Goed bezig! Ga je de olielekkage ook nog aanpakken voor Engeland?
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Zo, vandaag de remmen weten te ontluchten dus het item waarop de Minor 3 jaar geleden mee was stil gezet is nu opgelost. Maandag hoop ik een APK-afspraak te maken zodat ik weet wat er nog meer moet gebeuren. In ieder geval moet ik het spiegeltje nog even opnieuw vastplakken...

Eigenlijk wil ik die olielekkage toch ook wel graag aanpakken, maar het gaat afhangen van hoeveel andere dingen ik van de APK-meester zal moeten fixen en de tijd die ik er voor heb. Het moet natuurlijk ook wel een beetje betrouwbaar zijn allemaal.
Te veel projecten en te weinig tijd...
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Zojuist een kleine proefronde gereden. Het is te merken dat hij al weer lang stil staat. Maar wat verse benzine erin en het ging niet onaardig. Wel nog een nieuwe zekeringskast moeten steken want de claxon werkte niet door slecht contact aldaar. Dus allen even meeduimen dat hij komende dinsdag toevallig in een keer door de APK komt :roll:
Te veel projecten en te weinig tijd...
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Vandaag een proefkeuring gedaan. Er zijn helaas een paar puntjes van aandacht, waaronder ook wat laswerkzaamheden. Ik ga proberen dit allemaal in een weekend weer in orde te krijgen zodat hij er hopelijk bij een echte keuring er netjes doorkomt.
Te veel projecten en te weinig tijd...
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Nou ben ik net toch maar eens zelf onder de auto gekropen. Wat de keurmeester als een paar roestplekjes betitelde die na eerdere reparaties zijn ontstaan, is mijn conclusie eigenlijk dat er ten minste een compleet nieuwe chassisbalk onder moet. Om dat goed te kunnen doen, moet de auto op z'n zij, en dat gaat alleen goed als ik eerst zo'n beetje alles er af schroef. Dat gaat me echt niet lukken op de korte termijn die nog rest voor de National Rally. Ik vrees dus dat ik niet met de Minor naar dit evenement kan gaan. Jammer maar helaas.

Verder was de auto overigens wel behoorlijk in orde op twee kleinigheden na die in een uurtje zijn te fixen.
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Hoezo moet alles er eerst af?
Freddy heeft een kantelbrug, die ik ook al eens gebruikt heb, wielen er af, op de brug, accu, olie en benzine eruit, en op zijn zij ;)
En voor de kleinere klussen gebruik ik gewoon een kettingtakel met een 5 tons sjorband.
Sjorband onder de auto door aan de torsie stang vast maken, houten balk onder de dorpel door, en optillen maar.
Om delen van de wielophanging te vervangen, werkt dit prima.
Het is veiliger dan een krik, en je krijgt hem een stuk hoger.
Omdat de wielophanging er deels af moet, is de kantelbrug wel enigzins beperkt.

Het vervangen van een chassisbalk, kan met de kantelbrug, maar het is niet onbelangrijk welke kant het is.
Daar waar je koppeling en rem zit, of de andere kant , scheelt nogal.
En kun je het voorste deel alleen vervangen, of moet hij tot achter toe, scheelt ook.

Ik heb dus met de motor eruit, alleen het voorste deel vervangen, de las ligt dan dermate prettig dat je dit kunt doen terwijl hij op de grond staat.
De koppel las doe je met de dekplaat voor de versnellingsbak verwijderd, de balk is dan gewoon van binnen bereikbaar, en ook de lassen onder de motorkap gaan prima van binnenuit.
Voor het verwijderen, moet hij een centimeter of 80 van de grond, dan kun je er zittend bij.
In een paar dagen is dat prima te doen, vooral wanneer alle bouten goed gangbaar zijn, net als die van mij.
nooit klaar met werken
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Ik vrees dat bij mij de balk over de hele lengte moet worden vervangen. Kantelbrug is prima, maar heb ik niet zo even bij de hand. Mijn goedkopere manier is een stabel banden, maar dan wil je echt niet te veel op de body hebben zitten. Veder heb ik in totaal maar liefst 1 dag tot mijn beschikking...
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

1 dag moet lukken bij de rechter balk, in geval van een links gestuurde auto...
Voor de linker zou ik iets meer uit trekken, omdat je dan ook de remcilinder tegenkomt...
En voor het gemak het voorste dwarsbalkje ook vervangen, met een dunne snijschijf van 1 mm, leg je de balk er dan in een uurtje naast.

Als de torsie veer tenminste bij jou net zo gangbaar is als bij mij.

En anders een nood reparatie, stuk plaat zetten, oude balk blank slijpen, en er overheen lassen, deed ik best vaak in mijn molenaar tijd.
Eind 80, begiin 90, was de APK een goede werkverschaffer, ik had toen de bijnaam roesticien, stond soms dagen te lassen om de oude brikken weer een jaar verder te krijgen.
nooit klaar met werken
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Teake schreef:En anders een nood reparatie, stuk plaat zetten, oude balk blank slijpen, en er overheen lassen
Dit is helaas dus in het verleden al gebeurd op drie plekken waardoor nu nog meer patchen geen echt eptie meer is. De ervaring leert overigens dat na zulke patches de boel drie keer zo hard gaat roesten...
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

De reden daarvan is simpel te verklaren: je maakt een holle ruimte waar geen roestbehandeling mogelijk is.
Ik slijp zelf meestal gewoon de rotte plek er uit, en maak een passend stuk om er in te zetten.
Maar ik doe dus alleen aan noodreparaties als het echt moet, en langer wachten geen optie is.
Mijn Morris is oud genoeg om zonder noodreparaties te kunnen wachten ;)
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het verder gaat met je projectje....
Laswerk klaar en inmiddels APK?
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Nee, helaas is er uiteindelijk helemaal niks gebeurd en de keuring uitgesteld. Hopelijk kan ik echter wel deze winter wat er aan gaan doen. Ik ben alleen erg bang dat het gaat uitdraaien op een complete restauratie als ik eraan begin. En ik heb al te veel auto's uit elkaar liggen om er nog eentje tegenlijkertijd bij te doen...
Te veel projecten en te weinig tijd...
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Ondertussen besloten om toch maar te beginnen met een volledige restauratie :shock:

Vandaag het blokje eruit gehaald. Het gaat binnenkort naar Engeland voor revisie. Eerst het onderblok en later de kop. Heb NOS +10 zuigers en hoop dat ze er in kunnen (zonder bussen te plaatsen). Heb alleen de oliezeef wat in gedeukt. Heeft er iemand een teveel?

Afbeelding
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Net even op zolder gekeken, helaas ligt daar geen oliezeef meer.
Mijn blok blijft gewoon in Nederland voor de revisie, de +60 zuigers zijn vorige week binnen gekomen, en het blok kan nog een keer geboord worden.
In Nederland zijn ook bedrijven te vinden die de antieke motoren goed aan de praat kunnen krijgen, alleen kan niet elk revisie bedrijf het kleine cilindertje van de 918 cc goed op de boor en hoonbank opspannen, maar er zijn er nog genoeg die het wel lukken.
Eerst even vragen wat hun kleinste hoonkop is, voor je vraagt wat het kost.
Er was een bedrijf die ze dat ze het wel konden, maar alleen als hun hoonkop bijna versleten was, 3 x raden of ik meer wilde weten ;)

De krukas wordt geslepen, en ook die lagers komen er nieuw in.
Kleppen en klepgeleiders gaan ook nieuw, met wat geluk gaat dit nog wel een keertje draaien deze zomer.

of het jaar erop, de wekelijkse avond in de schuur is tegenwoordig al vervangen door een wekelijkse hotel overnaching elders in Europe.

Of daarbuiten.
nooit klaar met werken
Plaats reactie