UPDATE VAN HET PROJECT!

Vertel hier anderen over je restauratie of andere projecten met je Morris.

Moderators: jan stolp, Freddy

Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

UPDATE VAN HET PROJECT!

Bericht door Jeroen '65 kever »

Hallo,

Allereerst zal ik mijzelf even voorstellen. Ik ben Jeroen en ik ben 20 jaar oud. Een jaar na het halen van mijn rijbewijs ben ik ''ontspoord'' en besmet met de oldtimer liefde :lol: Ik heb toen als eerste auto een robijn rode kever uit 1965 gekocht welke in goede staat was. Helaas begon deze al vrij snel olie te lekken en eigenwijs dat ik ben heb ik zelf de motor eruit gehaald en ben ik deze gaan oplappen. Dit is de kever (vandaar ook de naam, maar anders vergeet ik de inloggegevens overal :oops:)
Afbeelding
Afbeelding

Toen ik de Morris Minor Traveller voor het eerst zag was ik meteen verkocht en uiteindelijk liep ik een project tegen het lijf. Een Morris Minor Traveller uit 1968 in het wit. Ik heb besloten een poging te wagen en heb de auto gekocht voor een volledige restauratie. De bedoeling is uiteraard nagenoeg alles zelf te doen! Dit is de ''auto'' zoals ik hem gekocht heb (foto's van de advertentie van marktplaats, misschien gezien door sommige hier?)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En toen had ik ineens een Oldtimer achter de Youghtimer hangen
Afbeelding

De auto is compleet, maar er gaat wel heel wat werk in zitten. Het hout is geheel weg en de bekende Travellers plekken zijn slecht. Er zat al deels nieuw hout bij, maar ik ga voor een compleet nieuw frame, dus mochten er mensen op zoek zijn naar vervangend hout, het is nieuwd! Ook de kleur ben ik nog niet helemaal uit, ofdat hij wit blijft of groen word. Uiteraard wel in een originele Morris kleur uit 1968. Dit zijn de plekken die slecht zijn (de bekende horrorfoto's)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Via dit forum hoop ik de nodige hulp en tips te krijgen. Ik heb al contact gehad in Engeland over het plaatwerk wat ik nodig ga hebben en het hout, maar als er mensen zijn met goede adressen voor de Morris zijn deze zeker welkom! Ook als iemand nu al zegt houd hier rekening mee dan hoor ik dat graag, aangezien dit mijn eerste Morris is. Via dit topic wil ik jullie graag op de hoogte houden.

Ik heb tot nu toe de volgende klusjes al gedaan. Intrieur reinigen en besloten dat dit niet meer te redden is, de achterruitjes schoongemaakt en de radiateur weggebracht voor revisie. Morgen ga ik de ruiten uit de rubbers snijden zodat deze niet meer kapot kunnen breken. Ik houd jullie op de hoogte!
Laatst gewijzigd door Jeroen '65 kever op wo 08 jan 2014 12:45:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Allereerst welkom op dit forum en ik moet zeggen: Prachtige kever! nog de mooie versie van voor 1967 met lange motorkap en kofferbakkap en de liggende koplampen!

De Morris is een leuk project. Ik heb ook een kever gehad (1303 Karmann cabrio) en in mijn beleving is de Morris sleutelvriendelijker. Alles zit logischer in elkaar en is makkelijker bereikbaar dan bij de kever. Ik twijfel er dan ook niet aan dat jouw project goed gaat komen.
Hou ons op de hoogte van de vorderingen en als er vragen zijn: stel ze gerust! Schroom niet en wees niet bang om "domme" vragen te stellen. Al doende leert men en kunne we elkaar helpen.
Groeten
Freddy
Churchill
Morris vriend
Berichten: 13
Lid geworden op: do 01 aug 2013 21:14:36
Locatie: Belgium

Bericht door Churchill »

Welkom!

Goed om te zien dat er nog meer leeftijdsgenoten besmet geraken door het oltimer virus! :D

Ken jij ESM morris minor center al?
Zeker een aanrader voor jou onderdelen te halen!

Ik passeer er vaak:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groet
Lord Austin: " Most everything worth while is born of some dreamer's dream."
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

@ Freddy, bedankt voor het compliment! Ik heb inderdaad gezocht op een kever van vóór '67. Dat is goed om te horen! De kever stelt al niet zoveel voor dus dan moet het helemaal goed komen!

@Churchill, Ik denk dat ik hun website al ben tegen gekomen, maar zitten zij niet in Engeland gevestigd? Mag ik vragen waar ergens in Belgie je zit? Trouwens ik stuur wel even een PB-tje. En foto's ben ik gek op!

Mocht iemand verder nog goeie leveranciers en dealers weten te zitten, alles is van harte welkom. Gisteren de radiateur uitgebouwd en de lampen eruit geschroefd. Ook de voorruit heb ik er al uit dus ik ga als een speer :wink: van de week zal ik weer eens wat foto's erop posten.

Zijn er mensen in de omgeving Oudenbosch met morris minors? En dan bij voorkeur de traveller? Ik zou namelijk graag eens wat kleuren in het echt willen zien, omdat ik nog niet precies weet wat ik met de kleur wil.
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

Mooie foto's!
Wel zonde: al die onderdelen, waaronder de mooie oude spaaksturen , gewoon buiten in de open lucht. Daar zullen ze niet van opknappen.
aad
Morris vriend
Berichten: 50
Lid geworden op: di 30 okt 2012 20:51:53
Locatie: Klundert

Bericht door aad »

Beste Jeroen
Ik ben Aad van der Lauw uit Klundert dus bij je in de Buurt
ik ben in het bezit van een Morris Minor Saloon uit 1968
ik haal mijn onderdelen in Raamsdonkveer deze man heeft alles voor de morris in huis of anders besteld hij het in engeland
ik wil graag een keer langs komen als je een voorbeeld of vragen heb
ik weet niet alles maar 2 weten meer dan 1
groeten aad van der lauw
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

Traveller

Bericht door diedering »

hallo Jeroen
Welkom op het Forum
Als je advies en/of onderdelen nodig bent stuur dan eens een mail naar de firma Minorel die kan je meestal een heel eind op weg helpen met onderdelen en kennis.
info@minorel.nl
succes en we volgen het project met grote belangstelling.
zelf dit ook al eens gedaan en 10 jaar geleden was onze traveller klaar,
staat nu voorop het clubblad van de morrisminorclub nederland.
Groet
Henk Diedering
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

@ Aad, bedankt voor de hulp en ik zou graag een keer een afspraak maken. Ik stuur wel een PB-tje. Zoals je zegt twee weten meer dan één, en er zullen vast dingen zijn waar je mij (misschien door eigen ervaring) voor kunt behoeden. Ik ben benieuwd naar je auto!

@diedering, bedankt voor het adres! Ik ben ondertussen begonnen met een lijst aanleggen. Is nooit weg, zeker niet bij een auto als deze welke toch al zeldzamer in Nederland lijkt te worden.
Leuk dat je zelf ook een traveller gedaan hebt! Heb je hier toevallig een restauratie verslag van wat ik in zou mogen zien? Wellicht zijn er dingen waar ik veel aan heb!

De staat van het project is nu als volgt:
Afbeelding

Ik ben het chroom aan de voorkant aan het demonteren en heb de radiateur verwijderd. Morgen de kachelradiateur en dan kunnen deze weg voor revissie. Wel wennen met koelvloeistof. Alles over de vloer (voordeel van een aircooled, al zal ik dat hier niet aanprijzen :wink:) ook de voorruit heb ik eruit en schoongemaakt. Zou ik de draden van de koplamp het best af kunnen knippen, of de koplampring open breken? Deze is toch slecht. Is er ergens misschien een elektrisch schema te vinden? Dan kan ik alles controleren en als het overeenkomt makkelijk weer opnieuw aansluiten.

Ik heb al ontdekt dat het linker spatbord verloren is. Hier gaat een nieuwe voor komen, net als het hout. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Is een losse set net zo goed als een compleet ge-assembleerd exemplaar? Ik heb gezien dat ze hier de boel in mallen opspannen, dus de naden worden dan ''vaster'' als ik het goed begrijp? Vandaag ook het hout even uitgezocht wat er bij zat. Ik heb nog veel nieuw hout, wat ik weg ga doen, want ik wil alles nieuwd om kleurverschil te voorkomen. Ook weet ik niet precies wat het allemaal is. Is er hier toevallig ook een soort ''prikbord'' voor aanbiedingen?

Tot slot vroeg ik mij af of iemand ervaring heeft met het uitdeuken van de chromen bumpers? Achter is een keer een mooi paaltje uit de grond gereden en deze zijn behoorlijk toegetakeld. Het chroom mag breken, want ik ga alles nog laten verchromen.
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

Traveller

Bericht door diedering »

Hallo Jeroen
Ik heb wel een fotoboek van de restauratie (foto's in plastic)mar waar je meer aan zal hebben is het boek van Practical Classics & Car Restorer
Minor Traveller Restoration Het is van Kelsey Publishing limited

Het ISBN nummer is:1 873098 30 8 en het boek is in 1994 uitgebracht
Hierin staat de hele restauratie van een Traveller beschreven met duidelijke foto's de tekst is Engels maar dat lijkt me geen probleem.
Succes

Henk Diedering
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

Welkom !

Bericht door KEEPONMINORING »

Hi Jeroen,
Ik heb er 10 jaar over gedaan om mijn Traveller op de weg te krijgen.
En wens jou toe dat het vlotter mag gaan als bij mij het geval is geweest :oops: .
Vorig jaar kocht ik het boek,
Morris Minor Traveller: The Complete Companion, o.m. geschreven door Ray Newell.
Hier in staat een uitgebreide uitleg met foto´s met name over het hout in die je zeker van pas zou kunnen komen.

Voor onderdelen verkoop raad ik je de MMCN sponsor Jos Kanters uit Raamsdonkveer aan. Betrouwbaar en deskundig. http://www.joskanterscarparts.nl.

Evenzo is Minorel uit Enschede een bijzonder ervaren en kundig leverancier. De Fa. MINOREL is een initiatief van Eelke van Teijens.
Het bedrijfje is in het jaar 2000 gestart met als voornaamste doel:
consolidatie van de kennis en veiligstellen van de onderdelenvoorziening van Engelse auto's van vòòr 1971
De Morris Minor is zijn specialiteit, maar ook andere auto's van de BMC ( British Motor Corporation ) en haar voorgangers
Hij is je graag van dienst bij vragen over deze auto's en lever ook alle (verkrijgbare) onderdelen
Zijn bedrijf heeft goede contacten met Engelse en Deense toeleveranciers en de meest-gangbare onderdelen zijn altijd op voorraad
Auto-Electriciteit heeft zijn bijzondere belangstelling en de originele draadbomen ( met aanpassingen naar wens ) en ontstekingen worden geleverd ( en evt. gemonteerd )
Contact gegevens van de Fa. MINOREL
Fa. MINOREL ( Eelke van Teijens )
Glanerbruggeweg 122
7532RG Enschede
tel. +31(0)610965286
info@minorel.nl

Jan Tinga in Leimuiden is een zeer bekende vakgarage. Bijzondere service en ervaring staat borg voor een hoogwaardige en vakkundige dienstverlening voor alle merken oldtimers.

Mijn restauratie verslag staat in de MINORAGE het clubblad van de MMCN.

Afbeelding
Afbeelding
Tot ziens op de UTEREGRIT 2013!
Henk Bannink
jan stolp
Morris legende
Berichten: 424
Lid geworden op: di 30 okt 2007 22:41:49
Locatie: ijlst

Bericht door jan stolp »

Morris minor centre Nederland

Klaas Engelbrechtsweg 5 - 2636 DM Schipluiden
tel : 015 380 8700 - mobiel: 06 53 79 4433
fax : 015 380 8796 - eMail: nolden@zonnet.nl
Is er ook nog een.
Kortom er zijn legio adressen.Ook zijn er leden die in onderdelen handelen ,het is vaak een punt wat enorme discussies kan opleveren waar de een goede ervaringen met leverancier A heeft is er meestal ook weer iemand die het tegendeel kan aanvoeren.
Je moet ook beslist niet alleen op de prijs afgaan ,je kan beter iets goeds kopen anders is het zonde van het werk.
Ik kocht eens een nieuwe wisselstroom dynamo 90 euro.
Er bleek geen enkel merk o.i.d. op te staan.Hij werkte aanvankelijk prima maar dat duurde één winter lang daarna erg onbetrouwbaar .Op de testbank goed maar in de auto was het dan weer naadje.
Kortom ik heb nog een vrijwel nieuwe wisselstroom dynamo liggen .Voor weinig 8) 8) :lol: :evil:
Groet Jan
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Ik dacht laat ik weer eens wat posten. Dan kan ik gelijk weer de nodige vragen stellen :D

Bedankt voor de tips! De winkels staan genoteerd en ik ga zeker kijken voor de nodige en genoemde boeken. Vooral met het hout zit ik inderdaad even in de knoop, maar hier kom ik straks nog op terug.

Ik ben ondertussen aardig opgeschoten. Dit heb ik verder gedaan na mijn vorige post:
- De grill, na veel pijn en moeite, en met de hulp van de slijptol losgemaakt
- De klok heb ik afgekoppeld en schoongemaakt.
- Kachel uitgebouwd en gedemonteerd
- Achterdeuren gedemonteed en de ruiten shoon gemaakt. (alleen de deurhandle is met geen mogelijkheid los te halen :shock: )
- Spatbord losgehaald
- Auto gestofzuigd zodat ik eindelijk goed zie wat ik gekocht heb
- Garage opgeruimd (hoord er eenmaal bij)

Nu ben ik bezig met het overige hout te demonteren. Wat overigens zo rot als een mispel is. Door gelijk alles schoon te maken en op te ruimen kan ik heel gestructureerd werken en staat straks alles klaar om in te bouwen, zonder dat ik nog uren schoon moet maken en moet schuren.

De status:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Om even terug te komen op het hout. Heeft iemand ervaring met het zelf in elkaar schroeven van het hout wat je als pakket koopt? Ik heb op TV gezien dat als je deze set compleet geassembleerd koopt dat dit in mallen gedaan word. Krijg je op deze manier mooiere en strakkere naden of is dit gewoon voor het gemak van de ''timmerman''? Kan ik zelf eenzelfde resultaat halen of zal het altijd minder zijn. Zijn alle gaten voor verbindingen voorgeboord? In dat geval trekt alles toch goed op zijn plaats? En kan ik dan het best vernissen of met een parketlak of iets dergelijks?

Tot slot heb ik nog een vraagje over de aanjager. Ik heb deze aangesloten op de 12V, maar er is geen leven in te krijgen. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn en zijn deze makkelijk te repareren? Ik ben ook nog geen andere tegen gekomen.

Dat was het denk ik weer voor zover! Binnenkort eens kijken wanneer ik de motortakel kan lenen en dan gaat de motor eruit. Ik houd jullie op de hoogte!
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

Hout

Bericht door diedering »

Hallo Jeroen
Wij hebben voor onze traveller een complete houtset gekocht en die op de niet zichtbare delen eerst met verdunde loodmenie behandeld een keer of 3,en daarna met onverdunde loodmenie.
Vooral de kopse kanten ter bescherming voor indringend vocht.
Het hout hebben we behandeld met Sikkens Cetol TGL plus, dat is een blanke lak die enigszins elastisch blijft en aangezien hout werkt leek me dat wel goed.
Om de paar jaar even licht schuren en lakken, doet het nog prima na 10 jaar. Toen ik onze traveller demonteerde bleek dat alle schroeven die in het hout gemonteerd waren verrot waren.
Dus heb ik voor alle schroeven in het hout RVS schroeven gebruikt.
Wij hebben toen een houtset gekocht waarvan de zijkanten waren gemonteerd, dus eerst het frame (hondenhok) in elkaar geschroefd en op de auto gemonteerd.
Succes!
Henk Diedering :D
hugosmies51
Morris verslaafd
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 22:31:04
Locatie: Voorburg

Bericht door hugosmies51 »

Beste Jeroen,

Ik heb een paar jaar geleden een witte traveller geheel opgebouwd. Nieuw hout en dakgoten gekocht bij

WOODIES
(Proprietor, Steve Foreman)
Unit 25, Eastmead Industrial Estate,
Lavant, Chichester,
West Sussex, PO18 0DB, UK
Phone/Fax: +44 01243 788660

email: forwoodies@aol.com

Zij hebben me zeer goed geadviseerd en schitterende frames naar me toegestuurd. Ergens op dit forumstaat dit al gemeld trouwens.

Hugo
Altijd al een Minor gewild. En ik heb er nu een!
hugosmies51
Morris verslaafd
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 22:31:04
Locatie: Voorburg

Bericht door hugosmies51 »

Aanvulling: ik heb ze voorgemonteerd gekocht. Wil daarmee niet zeggen dat zelf lijmen en schroeven niet zou kunnen overigens.
Ik heb ook alle glijgoten voor de zijruiten bij Woodies gekocht schiet me nu te binnen.
Nogmaals succes
Altijd al een Minor gewild. En ik heb er nu een!
Plaats reactie