UPDATE VAN HET PROJECT!

Vertel hier anderen over je restauratie of andere projecten met je Morris.

Moderators: jan stolp, Freddy

Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

UPDATE VAN PROJECT!!

Bericht door Jeroen '65 kever »

Het is weer een tijdje geleden dus tijd voor een update

Allereerst bedankt voor de tips over het hout! Sikkens Cetol TGL plus is een hele goeie tip. Hier ga ik zeker iets mee doen. Ik heb besloten dat ik het toch zelf in elkaar ga schroeven. Het is een knock-down kit, welke gemonteerd is en daarna uit elkaar geschroeft voor transport. Deze is dus al voorgeboord en alles, maar het scheelt mij gewoon te veel in prijs. Bovendien kan ik ook alle kopse kanten en hoeken goed behandelen vóór ik hem in elkaar zet.

De status op dit moment:

Ik heb aan beide zijde het hout met de aluminium panelen gedemonteerd. Verder heb ik de gehele kabelboom verwijderd (er moet een nieuwe komen) en het hele dashboard is kaal. De kabels in de motorruimte zijn los en de benzineleiding en de tank zijn los. Nu is het een questie van een motortakel huren/lenen ergens en dan kan de motor eruit! Op dit moment ziet de Morris er zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu even een vraagje wat betreft het uitbouwen van de motor. Ik wil deze met versnellingsbak enal demonteren. In dat geval koppel ik dus de elektriciteit los, de rubber slangen los en dan de bouten vooraan op de motorsteunen en de bouten op de versnellingsbaksteunen. Vergeet ik zo niets? Kan ik heb dan zo van de cardanas afhalen of moet deze echt achteraan losgehaald worden en dan naar voren halen om hem eerst los te halen?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Bij mijn MM zit de as er ook nog gewoon onder, terwijl de bak er naast ligt.
En in vroeger jaren, haalde ik ook nooit de cardan as los als ik hem zo mooi in 2 stukken kon delen ;)
Mooi laten zitten dus.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Je bent voortvarend bezig, heel goed, Jeroen!
De versnellingsbak kun je gewoon laten zitten. Vergeet ook niet dat de versnellingsbak vastzit. Ten eerste met bouten aan de crossmember (dwarsbalk onder de versnellingsbak), dan verder nog met de koppeling, aardekabel en een staalkabeltje door de crossmember. Als je de hele crossmember weg haalt gaat het verwijderen van de motor/bak makkelijk. Ook de pook verwijderen is raadzaam bij het uitbouwen van de motor/bak.

Als je de auto al zover gedemonteerd hebt, zou ik er ook over nadenken om de auto om te bouwen naar LHD. Wel zo gemakkelijk in Nederland en je auto stijgt er ook in waarde mee (lees: beter verkoopbaar bij het onwaarschijnlijke geval van verkoop later).

Hier staat een topic waar e.e.a. duidelijk in beschreven staat:
http://www.morrisminorforum.nl/phpBB2/v ... .php?t=113

Succes verder!!
Freddy
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Als aanvulling op de ombouwtip van Freddy:
Er zijn hydraulische ombouw kits te krijgen voor de koppeling, dit zorgt er voor dat je niet de plaat in de versnellingsbak hoeft om te bouwen.
Stuurhuizen en deksels voor de bak zijn er nog wel, maar de latere deksels hebben soms problemen met de pasvorm door een onvolledige nabewerking.
Eventueel heb ik hier nog wel een LHD stuurhuis liggen, afkomstig uit een suzuki ignis, deze komt aardig overeen met die van de Morris, op de stuurstokjes na.
Maar een origineel stuurhuis is altijd beter.

Bij mijn MM was het ombouwen van een engelse bak simpel, de as kon er uitgepakt en andersom weer ingestoken worden...
nooit klaar met werken
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

Traveller

Bericht door diedering »

Jeroen
Bij de restauratie van onze traveller heb ik steunen gemaakt van de B sijl naar de achterkant v/d bodemplaat, dit ivm mogelijk doorbuigen v/d bodem.
hiervoor heb ik hoeklijn 50x50x6gebruikt daar blijft de carrosserie stevig van zonder het gemonteerde hout.
Als je het blok en de bak er toch uithebt is het misschien ook verstandig om het voorste versnellingsbakdeksel te vervangen door een gemodificeerd deksel met een keerring erin.
Dit hebben we bij onze traveller ook gedaan en de bak hoeft niet meer bijgevuld te worden.
afgelopen winter ook een dubbele distributieketting + gemonteerd en dat maakt een behoorlijk verschil.
De motor loopt nu een stuk rustiger.
Succes!
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Teake schreef:Bij mijn MM zit de as er ook nog gewoon onder, terwijl de bak er naast ligt.
En in vroeger jaren, haalde ik ook nooit de cardan as los als ik hem zo mooi in 2 stukken kon delen ;)
Mooi laten zitten dus.
Dus als ik het goed begrijp hang ik de motor aan de takel en dan heb ik gewoon de ruimte om de motor naar voren te trekken waardoor de versnellingsbak van de cardan afschuift.

Freddy, Ik heb er inderdaad over gedacht om hem om te bouwen, maar besloten dat ik het toch niet ga doen. Ik vind gewoon dat bij deze typisch Engelse auto het stuur rechts hoort (tenzij het een echte Molenaar betreft natuurlijk!). Een kennis van mij rijd een Triumph Spitfire ook rechts gestuurd en die zegt dat het vrij snel went.

Zit het crossmember trouwens origineel gelast of met bouten, want bij mij is het een combinatie, maar met bouten lijkt me logischer. De koppeling zit nog vast. De rest van de Kabels (aarde kabel, en het staalkabeltje dat voorkomt dat de boel naar voren schuift) trof ik al afgebroken aan.

Diedering, Dat is inderdaad wel een goed idee ja. Moet ik die dan gewoon vastlassen op de B-stijl bovenaan en dan naar de achterzijde aan die rand achter de benzinetank? (daar is bij mij niet heel veel meer van over) Is het voor het buigen van de bodemplaten of in zijn geheel? dus ook de draagbalken zegmaar?

De dubbele ketting heb ik inderdaad ook overwogen, en ik denk dat ik dat ook maar gelijk doe. Zeker omdat de kosten gelijk zijn met die van een enkele. Zijn deze deksels voor de versnellingsbak gewoon te vinden op de sites van dealers?

Weet iemand trouwens waar ik ipv een metalen ventilatorblad een plastice kan krijgen in verband met metaalmoeiheid?

Helaas is het project tijdelijk gestrand. De Kever is afgekeurd voor de APK en deze krijgt dus even voorrang. Remvoeringen achter vervangen wielremcilinders remslangen lekke uitlaat, defecte spanningsregelaar....Daar ben ik het weekend nog wel zoet mee, en dan begint de stage, dus zal het wel wat langzamer gaan allemaal.
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Het rijden met een rechtsgestuurde auto went heel snel wat betreft handelingen (zoals schakelen met de linkerhand). Alleen in rechts rijdend verkeer, zoals in NL, levert het een klein probleem op als je iets in wilt halen of ergens omheen moet rijden, want je ziet niet of er tegenliggers aankomen. Ook bij parkeergarages/slagbomen is het wat lastig, maar al met al "peanuts". Vooral de financiële meerwaarde (betere marktwaarde) zou mijn motief zijn om hem om te bouwen.

De crossmember zit met boutjes vast en is als het goed is niet gelast.
Wellicht dat Bullmotif zo'n dekseltje heeft, anders zou je hem misschien tweedehands kunnen scoren. Er zijn genoeg mensen die hele voorraden Minor-onderdelen hebben liggen.

Waarom zou je het ventilatorblad in kunststof doen? Ik heb nog nooit gehoord dat die door metaalmoeheid de geest gaven. Maar mocht je het willen dat zou wellicht dat plastic model van een MG Midget of Austin Healey Sprite passen. Die heeft ook meer schoepen, dus betere koeling.
Maar of die past weet ik niet helemaal zeker... Kan zijn dat die de radiator raken omdat de schoepen wat minder vlak staan dan de originele.

Succes met de Kever en de APK!
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

crossmember

Bericht door KEEPONMINORING »

Het crossmember is waar de torsiestangen aan vastzitten en grofweg van
B stijl naar B stijl loopt. Dat zit gepuntlast aan de bodemplaat.
De gearboxsupportbeam zit ervoor en zit met opgelaste moeren vast met bouten aan de vloerplaat.
Hebben jullie het wel over hetzelfde onderdeel?
Dan even over het rechtsgestuurd rijden. Ik heb 2 decenia rechtsgestuurd gereden.
Anticiperen is het sleutelwoord.
Inhalen ? Waarom? Onthaasten is echt een prettige Minorale bezigheid! Het meer afstand van het in te halen opject (tractor bijv) creëer je meer overzicht. Het heeft bij mij nimmer een probleem opgeleverd. Mindsetting helpt ook. Het hoort bij deze motorwagen, je rijd niet in een auto maar in een sfeer!
Dan die koelvin. Om een meer gebalanceerd effect te sorteren heb ik een tweede volstrekt identieke koelvin haaks op de andere geplaatst. Hiermee voorkom je onbalans dus metaalmoeheid. Ik heb overigens nog niet meegemaakt dat er een koelvin afbrak door metaalmoeheid. Meer koeling is niet noodzakelijk.
Keep on MINORing!!
Henk

Henk te Z
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Denk wel dat we over hetzelfde onderdeel hebben. Ik ken hem als Gearbox Crossmember en als ik hier op google zie ik het onderdeel dat ik bedoel. Het is in elk geval de steunbalk waarop de versnellingsbak bevestigd zit.
Deze zit met vier boutjes vast in de vloerplaat en met vier bouten in de balken. Hij is niet gelast.

En wat betreft dat mindsetting en "rijden in een sfeer" ben ik het helemaal met je eens. Je kunt niet beter onthaasten dan in een Morrisje, vind ik.
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Haha de slagbomen en parkeergarages, daar heb ik nog niet eens aan gedacht, maar dan zit je ook verkeerd natuurlijk, en ook bij de toltunnel in dort en zeeland haha.

Links schakelen zal geen probleem zijn. Vroeger zat ik altijd naast ons pa en die zei dan wanneer ik moest schakelen en in welke versnelling. Ik heb dus eerst links leren schakelen en later pas rechts.

Ik ben ook persoonlijk geen fan van inhalen. Ook als ik met de Kever rijd haal ik alleen in op de snelweg, en daar is overzicht genoeg. Ik kan me ook niet voorstellen dat de marktwaarde stijgt door ombouw. Een Molenaar is meer waard dan een engels gestuurde, maar als ik hem ombouw heb ik niks meer. Geen Molenaar, maar ook geen origineel engelse auto. Ik denk zelfs dat er maar zat mensen zijn die, als ze geen Molenaar zoeken, een echte engels gestuurde Morris zoeken. Hij is misschien beter kwijt te raken, maar een stijging van marktwaarde geloof ik niet. Hoe origineler hoe meer waarde toch?

Ik weet niet of het ''crossmember'' heet, maar we bedoelen allebei de steun die de versnellingsbak vast houd inderdaad en daar gaat het om toch?. Deze zit bij mij alleen vast gelast, dus die zal ik los moeten slijpen en dan gelijk kijken of ik de boutbevestiging in orde kan maken.

Het ventilatorblad. Ik heb gelezen in de automotor classic dat het soms mogelijk is en als het gebeurt dan vliegt het blad dus gewoon dwars door de motorkap. Het gaat mij dus niet om meer koeling, maar ik wil voorkomen dat ik zoiets meemaak. Ik zal wel eens kijken of ik het artikel kan terugvinden.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

ter aanvulling, je moet wel eerst de aandrijf as los koppelen voor je de motor er uit haalt.
Bij die van mij gaat dat simpel, plaat boven de bak verwijderen en je ziet de 4 bouten al zitten.
Alleen is die van mij geen standaard, ik heb een MM met korte bak ;)
Maar mogelijk weet iemand anders of je na het verwijderen van de plaat ook bij de nieuwere types, bij de aandrijf as bouten kunt komen?

Voor de betaalpoortjes, er staat hier toevallig een foto van "oma druk" , waarbij ze vanuit haar rechtsgestuurde minor, het kaartje voor de slagboom er uit trekt.
Zie
http://www.morrisminorforum.nl/phpBB2/v ... php?t=1147
nooit klaar met werken
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

crossmember en MOLENAAR

Bericht door KEEPONMINORING »

Mooi zo jullie bedoelen dus hetzelfde, namelijk "de versnellingsbak ondersteuningsbalk"!

Dat is heel wat anders dan een crossmember. Het crossmember is altijd gelast aan de bodemplaat en de chassisbalken.

In de ondersteuningsbalk van de bak draai je namelijk ook vier, messingachtige schroeven. Die gaan van binnenuit /van bovenaf door de interieurafdekplaat van de versnellingbak, in de vier vast gelaste moeren van de bak ondersteuningbalk. Als deze niet zijn uitgelijnd op elkaar is het een heel gepiel. Bij het indraaien van de schroef wil het namelijk wel eens misgaan als dat het geval is, dan druk je de vastgelaste moer op de ondersteuningbalk weg zo is mijn ervaring.

Wat de betreft de Molenaar het volgende.
Ik heb bij monde van de keurmeester van de RDW, een met liefde en met zichtbare zorgvuldigheid, gerestaureerde Molenaar. Een RDW keurmeester ziet heel wat gerestaureerde auto op jaarbasis.
De taxateur van de firma Pander taxeerde mijn Traveller op € 7800,=. Ik ken vele rechts gestuurde Minors die hoger zijn getaxeerd. Mijn oordeel is dat dit dus ook een geheel subjectief inschatten is.
Eigenlijk zouden we elkaar onze Minors moeten verkopen voor 2 keer de prijs die jij zelf reëel acht. Bij voorbeeld op Ebay. Dat heeft dan invloed op de dagwaarde, en dus op de taxatiehoogte.
T'is maar een suggestie.
Henk op Z
Keep on MINORing!
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Mijn vroegere collega bij Molenaar zei het altijd anders, een oudere auto is datgene waard wat de gek er voor geeft...
Maar als de auto verloren gaat, moet je wel dezelfde weer terug kunnen kopen, en dat benodigde bedrag vertekend de "dagwaarde".
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Volgens mij betekent crossmember gewoon dwarsbalk, want ook bij houtconstructies heb je crossmembers. In die zin zijn zowel de balk die Henk bedoelt en ik bedoel crossmembers :D
Bij ESM spreken ze ook van gearbox crossmember http://morrisminorspares.co.uk/shop/pro ... 1146c95f37

Over de waarde; uiteraard is die subjectief.... Desondanks durf ik te stellen dat als je twee identieke Minors, zelfde model, zelfde kleur en zelfde staat maar één LHD en één RHD tegelijk te koop zet, de LHD eerder verkocht is en waarschijnlijk ook iets meer oplevert....
Dat gezegd hebbende, lijkt het me beter dat die discussie nu maar afgesloten wordt, want verkoop is ten slotte helemaal niet ter sprake....
Het gaat erom dat je de auto opknapt naar je eigen wensen en of dat nu links- of rechtsgestuurd is maakt in principe niks uit, als jij er maar gelukkig mee bent, Jeroen!
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Na al een tijdje stil te zijn geweest (ik ben druk op school met tentamens en daarnaast loop ik stage) toch even een teken van leven geven. De morris is op dit moment, buiten de deuren en de spatborden voor helemaal kaal en dus klaar voor het lassen. Ook de motor staat er op dit moment naast.

Ondertussen ben ik bezig met wat kleine klusjes. De benzine pomp getest en gedemonteerd. Deze ga ik voorzien van een nieuw membraan en nieuwe contactpuntjes aangezien deze zijn beste tijd wel gehad hebben. Daarnaast ga ik langzaam een begin maken met het schuren van het plaatwerk en ga ik de kachel box schuren en spuiten.

De radiateur en de kachelradiateur heb ik laten reviseren. De kachelradiateur was niet meer te redden en hier is een compleet nieuw binnenwerk in gegaan en vervolgens is alles opnieuw gepoedercoat. Deze zien er weer uit als nieuwd. Ik zal morgen eens wat foto's posten.

Tot slot heb ik nog twee vragen gesteld op het forum:

Ik wil eigenlijk over gaan stappen op universele plastic koplamp potten, maar ik weet niet of dit zomaar gaat en of ik 2 of 3 pins koplampen heb. Verder heb ik wat problemen met de kachelventilator. Ik heb een paar onderdeeltjes over :oops:. Daarnaast is hij erg luidruchtig en word hij ''bloed heet''
Plaats reactie