Persbericht: FEHAC protesteert tegen nieuwe RDW maatregel

Mededelingen van en over de Morris Minor Club Nederland vind je hier.

Moderators: Willem, Michel

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel
Webmaster
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 apr 2007 21:38:47
Locatie: Renkum

Persbericht: FEHAC protesteert tegen nieuwe RDW maatregel

Bericht door Michel » do 09 sep 2010 17:47:00

P E R S B E R I C H T

Leersum, 17 augustus 2010

FEHAC protesteert tegen nieuwe RDW maatregel over afgifte kenteken voor oldtimers uit het buitenland

RDW geeft bij invoeren van historisch voertuig alleen nog kenteken af indien men beschikt over Deel I en Deel II
De RDW heeft op 10 augustus jl. aangekondigd, dat per 16 augustus een nieuwe regeling in werking treedt, waarbij het verplicht is om kentekenbewijs Deel I te overleggen bij de aanvraag van een Nederlands kenteken voor een voertuig, dat eerder in een andere EU lidstaat was geregistreerd. Deze verplichting is volgens het RDW geheel conform zowel Europese als Nederlandse wetgeving. Deze wetgeving vereist dat bij de aanvraag van een Nederlands kenteken voor een voertuig uit een andere EU lidstaat, het volledige buitenlandse kentekenbewijs wordt overlegd.

In de praktijk betekent het dat van het buitenlands kentekenbewijs Deel I altijd aanwezig moet zijn. Datzelfde geldt voor Deel II, voor zover het is afgegeven. De RDW maakt geen uitzonderingen meer voor bijvoorbeeld buitenlandse schadevoertuigen en historische voertuigen. Zonder Deel I wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Is er wel een Deel I, maar geen Deel II? Dan kan het voertuig alleen worden geregistreerd als de autoriteiten van de lidstaat, waar het voertuig vandaan komt, uitdrukkelijk toestemming verlenen. De afhandeling kan hierdoor wel langer gaan duren.

Nieuwe regeling is aanslag op behoud mobiele erfgoed
De FEHAC heeft met zeer grote verontrusting kennis genomen van deze nieuwe regeling waarbij het vanaf 16 augustus 2010 niet meer mogelijk zal zijn om voertuigen van binnen de EU zonder volledige documenten op Nederlands kenteken te zetten. De FEHAC, als vertegenwoordiger van de belanghebbenden, is hierover niet van te voren geïnformeerd.

Deze regeling betekent een concrete aanslag op het behoud van het mobiele erfgoed, waarvoor de FEHAC zich al 35 jaar inzet. En nog wel uit een onverwachte hoek. Het mag immers bekend worden verondersteld dat van veel oldtimer voertuigen binnen de EU (van inmiddels 27 landen!) in de loop der jaren de voertuigdocumenten verloren zijn gegaan. Deze voertuigen zijn ooit buiten gebruik gesteld en vervolgens 'vergeten' of weggezet in afwachting van een grote restauratie. Nadat de technische kant van de restauratie is voltooid en de voertuigen weer geschikt zijn voor deelname aan het verkeer, worden ze ter keuring aangeboden en na goedkeuring kan er opnieuw een kenteken worden afgegeven. Voor de eigenaar de bekroning van zijn werk!.
Zo konden de afgelopen decennia talloze historische auto's, motorfietsen en andere voertuigen op kenteken worden gezet. Het gaat om een relatief kleine groep voertuigen ten opzichte van voertuigen die wel voorzien zijn van de juiste documenten. Maar het gaat vaak wel om heel bijzondere voertuigen, die het juist waard zijn behouden te blijven. Deze RDW-maatregel betekent een klap in het gezicht voor mensen die inmiddels veel geld en tijd hebben geïnvesteerd voor de restauratie van een 'schuurvondst', in het gerechtvaardigde vertrouwen dat het voertuig ook zonder originele documenten op kenteken zou kunnen worden gezet, met medewerking van de RDW. In het beste geval kan men het voertuig nog voor verkoop naar het buitenland aanbieden. Waarschijnlijk voor veel minder geld dan er in geïnvesteerd is. Om over de gederfde levensvreugde nog te zwijgen.
In dit licht bezien is de onzorgvuldige werkwijze van de RDW een grote teleurstelling voor de FEHAC en de ruim 60.000 leden die via hun club zijn aangesloten bij de FEHAC.

De FEHAC heeft contact gezocht met de RDW en vertrouwt er op dat de maatregel ongedaan wordt gemaakt ten aanzien van historische voertuigen en dat het ook in de toekomst mogelijk blijft om oldtimers zonder alle officiële bescheiden vanuit andere EU-landen in Nederland op kenteken te zetten.

Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever » do 09 sep 2010 23:20:49

Alhoewel het weer de bekende Nederlandse gedoog-praktijk was, ben ik ook van mening dat er een uitzondering moet worden gemaakt in de bestaande regels.

Maar in sommige landen (bv. BE, UK, DE) is er helemaal geen Deel I en II, maar slechts 1 document. Hoe moet ik het dan begrijpen?
Te veel projecten en te weinig tijd...

Gebruikersavatar
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Absurde herziene regeling van de RDW!

Bericht door Freddy » za 18 sep 2010 12:47:37

Wat een absurde herziene regeling van de RDW!
Ze hebben er, zonder er ruchtbaarheid aan te geven, een regeling doorgedrukt die a la minute duizenden mensen benadeeld.

Mijn (van origine Engelse Minor) heeft al wel een Nederlands kenteken, maar de twee scooters, NSU Prima D uit 1957 en de Bitri uit 1959 (zeldzaam Nederlands fabrikaat!) die ik momenteel aan het restaureren ben hebben dat nog niet. Bij de scooters heb ik geen andere papieren, dan het koopcontract waarmee ik mijn legale aanschaf kan bewijzen.

Aangezien ik geen kentekenpapieren heb, kan ik nu dus wel stoppen met de restauratie waar ik al veel tijd en geld in heb zitten? Zijn ze per direct niets meer waard, want ze kunnen toch niet de weg op?

Zo zijn er velen met mij, die met inbreng van veel liefde en geld bezig zijn hun auto/motor op te knappen en dat nu ineens als zinloos zien...
Dit kan het einde zijn van die ene schuurvondst waar we allemaal wel eens van dromen. Laat al die oude auto's maar verder wegrotten in die Franse, Engels of Tjechische boerenschuren....

Ik zie het als een zeer zware slag voor onze hobby en ons aller mobiele culturele erfgoed. Als je het doorvertaald naar andere culturele erfgoederen, kun je, mijn inziens, de Nachtwacht ook wel bij het grofvuil zetten, want ook die heeft geen "schriftelijk bewijs van echtheid en herkomst". Laten we dan ook alle monumentale gebouwen maar vervallen, want ze zíjn er wel (net als onze auto's en motoren), maar bij de bouw ervan is er ook geen schriftelijk gedateerd bewijs van echtheid meegeleverd. Bijvoorbeeld: Het exacte bouwjaar van het Muiderslot is onbekend, maar het is geschat op 1280. Ondanks dit onzekere bouwjaar zijn we er trots op dat we zulk cultureel erfgoed in ons land hebben. Waarom moet je de herkomst van je auto of motor dan wel schriftelijk kunnen bewijzen? Onze oldtimers zijn toch ook cultureel erfgoed?

Of draaf ik nu te ver door? Chargeer ik te veel? Ik denk het niet...

In mijn optiek moet deze, door ons allen gesponsorde instantie genaamd RDW, er zijn voor de burgers en niet andersom. In plaats daarvan is de RDW op dictatoriale wijze bezig om hun regels er door te drukken!

Bij deze notie van mijn ongenoegen....

Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 537
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake » za 18 sep 2010 14:03:35

Freddy, de Bitri is volgens mij niet geheel kansloos.
Hij kwam uit Dokkum. en Bitri zat als ik het goed heb, achter het busstation
De nazaten van het oude bedrijf zijn daar nog steeds, maar dan met andere metaalproducten bezig.

Als er nog een archief is, is het kenteken misschien ook weer gewoon te achterhalen. Mocht er een kenteken nummer bekend zijn, kun je proberen om dat nummer weer terug te krijgen.
nooit klaar met werken

Gebruikersavatar
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

RDW

Bericht door Freddy » zo 19 sep 2010 13:35:48

Hallo Teake,
Inderdaad kwam Bitri uit Dokkum.
Helaas heb ik er geen papieren bij, want ik heb hem gekocht van een Duitse scooterverzamelaar die hem weer heeft van een Belg gekocht heeft. Of hij ooit op Nederlands kenteken heeft gestaan weet ik niet.

Ondanks de gewijzigde regelingen van de RDW ga ik door met restaureren. Er zijn gewoon te weinig overlevenden van om dit unieke Nederlandse fabrikaat op de schroothoop te laten belanden. Dit alleen omdat er geen kenteken op gezet kan worden?

Terugkomend op die herziene regeling en de gevolgen die het heeft op ons oldtimerliefhebbers, citeer ik hierbij een schrijven van de Fehac, die iedereen oproept om medewerking te verlenen door onderstaande vragenlijst in te vullen.

CITAAT:
RDW geeft bij invoeren van historisch voertuig alleen nog kenteken af indien men beschikt over Deel I en Deel II
De RDW heeft op 10 augustus jl. aangekondigd, dat per 16 augustus een nieuwe regeling in werking treedt, waarbij het verplicht is om kentekenbewijs Deel I te overleggen bij de aanvraag van een Nederlands kenteken voor een voertuig, dat eerder in een andere EU lidstaat was geregistreerd. Deze verplichting is volgens het RDW geheel conform zowel Europese als Nederlandse wetgeving. Deze wetgeving vereist dat bij de aanvraag van een Nederlands kenteken voor een voertuig uit een andere EU lidstaat, het volledige buitenlandse kentekenbewijs wordt overlegd.

In de praktijk betekent het dat van het buitenlands kentekenbewijs Deel I altijd aanwezig moet zijn. Datzelfde geldt voor Deel II, voor zover het is afgegeven. De RDW maakt geen uitzonderingen meer voor bijvoorbeeld buitenlandse schadevoertuigen en historische voertuigen. Zonder Deel I wordt de aanvraag niet in behandeling genomen. Is er wel een Deel I, maar geen Deel II? Dan kan het voertuig alleen worden geregistreerd als de autoriteiten van de lidstaat, waar het voertuig vandaan komt, uitdrukkelijk toestemming verlenen. De afhandeling kan hierdoor wel langer gaan duren.

Om de RDW ervan te overtuigen hoe desastreus deze maatregel is voor vele oldtimer bezitters, die wellicht nog bezig zijn met de restauratie van hun ingevoerde voertuig, willen wij de situatie in kaart brengen.

Daarom willen we graag de medewerking van onze leden vragen:

Als u één of meer voertuigen (van 25 jaar of ouder) geïmporteerd heeft zonder de officiële (originele) registratiepapieren en nog geen Nederlands kenteken bij het voertuig heeft, wilt u dan onderstaande vragen beantwoorden en retourneren aan de FEHAC.

Opmerkingen: (Heeft u meerdere voertuigen, dan graag per voertuig de vragen beantwoorden en aan de FEHAC doorgeven).

Bovenvermelde informatie zal strikt vertrouwelijk worden behandeld.
Gelieve ook geen namen en/of adressen te noemen.

De antwoorden graag uiterlijk 1 oktober 2010 faxen naar de FEHAC, faxnummer 0343-469956 of mailen naar de FEHAC: secretariaat@fehac.nl [1]

Wij danken u hartelijk voor uw medewerking.



Wanneer hebt u het voertuig geïmporteerd?
Datum + jaartal: ________________________

Uit welk land is het voertuig afkomstig?
Land: _________________________________

Wat is de taxatiewaarde van het voertuig?
Bedrag: _______________________________

Wanneer bent u van plan een Nederlands kentekenbewijs bij de RDW aan te vragen?
Datum + jaartal: ________________________

Bent u het voertuig aan het restaureren?
Ja / neen

Zo ja, dan graag de onderstaande vragen beantwoorden:

Voert u de restauratie zelf uit of laat u het door een specialist doen?
Zelf / Specialist

Hoeveel uren zijn al aan de restauratie besteed?
Maanden: ______________________________

Hoe lang denkt u nog nodig te hebben om het voertuig volledig te hebben gerestaureerd?
Maanden: ______________________________

Hoeveel geld heeft u al in de restauratie geïnvesteerd?
Bedrag: ________________________________

Hoeveel geld denkt u nog in het restauratieproject te moeten investeren ?
Bedrag: ________________________________

Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 537
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake » zo 19 sep 2010 23:08:27

Ik heb op afstand wel het nodige van de nazaten van de fabrikant meegekregen, en om die reden zou ik zeker even contact met de fabriek opnemen.
De kans dat er gegevens te vinden zijn, waarmee je verder kunt, is groot genoeg.
Een van de nazaten maakt uurwerken, en ook worden er nu matrijzen en dergelijke gemaakt. Ze zijn ook te vinden onder de naam Hiatus.
nooit klaar met werken

Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever » di 21 sep 2010 23:02:46

Dat Fehac formulier is wel geinig. Geen flauw idee wat ik moet invullen bij vragen als 'geschatte nog benodigde restauratie uren', 'geschatte restant kosten' en 'wanneer wordt het voertuig ingevoerd'. Bij meerjaren projecten en zeer exclusieve voertuigen is dit nauwelijks te beantwoorden...
Te veel projecten en te weinig tijd...

Gebruikersavatar
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Formulier Fehac

Bericht door Freddy » wo 22 sep 2010 9:39:09

Inderdaad is dat formulier wel geinig. Hier en daar moet je maar wat schatten...
Zelf had ik de meeste moeite met de vraag over de Taxatiewaarde van het voertuig. Mijn voertuig is (nog) niet getaxeerd; althans niet door een officiele taxateur> Dus moet je zelf maar wat taxeren :D
Oudijzerprijs + aangeschafte nieuwe onderdelen????

Wel vind ik het belangrijk dat er een instantie tegen de RDW in gaat en de Fehac (met al zijn aangesloten clubs) lijkt me daarin wel het juiste spreekbuis. Vandaar dat ik medewerking heb verleend door het formulier in te vullen.

Voorlopig ga ik door met restaureren aan de voertuigen zonder kentekenpapieren. In het uiterste geval kan ik zelf wel creatieve oplossingen voor het probleem bedenken :wink:

Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 293
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Formulier Fehac

Bericht door Minor4Ever » vr 24 sep 2010 0:12:36

Freddy schreef:In het uiterste geval kan ik zelf wel creatieve oplossingen voor het probleem bedenken :wink:
Dat is nou net wat de RDW wil voorkomen, maar met dit soort maatregelen helpen ze de creativiteit juist in de hand!
Te veel projecten en te weinig tijd...

Gebruikersavatar
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

FEHAC behaald succes tegen regel RDW

Bericht door Freddy » vr 17 dec 2010 10:32:08

PERSBERICHT FEHAC

FEHAC behaalt succes tegen nieuwe RDW maatregel over afgifte kenteken voor oldtimers uit het buitenland

RDW geeft bij invoeren van historisch voertuig weer een kenteken af indien men niet beschikt over Deel I en / of Deel II (incomplete originele kentekendocumenten)
Op 10 augustus jl. kondigde de RDW aan, dat per 16 augustus 2010 een aangepaste werkwijze (nieuwe regeling) in werking zou treden, waarbij het verplicht werd om een kentekenbewijs Deel I te overleggen bij de aanvraag van een Nederlands kenteken voor een voertuig, dat eerder in een andere EU lidstaat was geregistreerd. Deze aanpassing was nodig om op een juiste wijze uitvoering te kunnen geven aan de verplichtingen in de Europese Richtlijn 1999/37 en de Nederlandse wetgeving.

Actie van de FEHAC heeft resultaat
De FEHAC heeft direct bij de RDW tegen deze aanpassing geprotesteerd. De maatregel betekende immers een concrete aanslag op het behoud van het mobiele erfgoed, waarvoor de FEHAC zich al 35 jaar inzet. En nog wel uit een onverwachte hoek. Het mag immers bekend worden verondersteld dat van veel oldtimer voertuigen binnen de EU (van inmiddels 27 landen!) in de loop der jaren de voertuigdocumenten verloren zijn gegaan. Deze voertuigen zijn ooit buiten gebruik gesteld en vervolgens 'vergeten' of weggezet in afwachting van een grote restauratie. Nadat de technische kant van de restauratie is voltooid en de voertuigen weer geschikt zijn voor deelname aan het verkeer, worden ze ter keuring aangeboden en na goedkeuring kan er opnieuw een kenteken worden afgegeven. Voor de eigenaar de bekroning op zijn werk!.

Vele eigenaren van voertuigen, die naar ons land zijn gehaald voor restauratie en waarvan geen officiële papieren beschikbaar waren, reageerden bij de FEHAC. Hun jarenlange inspanning was door deze maatregel immers “waardeloos” geworden. Mede dankzij publicaties van persberichten en uitzendingen via RTL Nieuws is de FEHAC in staat geweest om aandacht te vragen voor dit probleem.

Tevens heeft de FEHAC de RDW geïnformeerd over de situaties in andere EU landen, waar deze maatregel niet op een dergelijke manier is ingevoerd.

Deze landen hanteren veelal de voorwaarde, dat de identiteit van het voertuig vastgesteld moet kunnen worden aan de hand van het chassisnummer en andere voertuig gegevens. De FEHAC werkt daar zelfs aan mee aan de hand van de door de FEHAC afgegeven bouwjaarverklaringen. Daarnaast wordt in onze mede EU landen nagegaan of er niet sprake is van een gestolen voertuig. En als laatste voorwaarde kan aan het land, van waaruit het voertuig afkomstig is, worden gevraagd om een geen-bezwaar verklaring af te geven voor een nieuw kenteken in ons land. Kan aan deze voorwaarden voldaan, dan wordt een kenteken afgegeven.

De door de FEHAC ondernomen actie en de samenwerking tussen de FEHAC en de RDW hebben er nu toe geleid, dat de RDW en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een verzoek bij de Europese Commissie gaan indienen om de betreffende Richtlijn 1999/37 aan te passen. De RDW zal vooruitlopend op en in afwachting van besluitvorming van de EC op dit verzoek, met ingang van 1 januari 2011 het weer mogelijk maken om voertuigen zonder documenten als Deel I en II (incomplete kentekendocumenten) in ons land in te voeren en op kenteken te zetten. Voorwaarde is wel dat kan worden voldaan aan de volgende eisen: positieve identiteitsonderzoek, positieve uitslag op onderzoek naar crimineel verleden van het voertuig en verklaring van geen bezwaar van de eerder registrerende lidstaat.

De FEHAC en de ruim 60.000 leden, die via hun club zijn aangesloten bij de FEHAC, zijn zeer verheugd, dat de RDW de juiste maatregelen neemt om het cultureel erfgoed in ons land te helpen behouden en de hobby van vele oldtimer liefhebbers weer mogelijk maakt .

Bron: Fehac

Plaats reactie