vreemde carter ontluchting

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Hans Akke
Morris vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 apr 2021 10:40:37
Locatie: Heemstede
Contacteer:

vreemde carter ontluchting

Bericht door Hans Akke »

Ik heb een MM van 1968 met een motor met een motornummer dat begint met 10V. Nu vallen mij een paar zaken op; de carburatuer heeft een, wat de boeken een braether aansluiting noemen. Deze is afgedopt want de klepdeksel ontluchting gaat naar de luchtfilter. Op de zijdekseltjes zit een ontluchting voorzien van een soort "knalpotje" inplaats van dat het een gewoon recht pijpje is. Helaas lukt het niet om een foto in te voegen. Weet iemand de betekenis van deze 2 afwijkingen?
Met vriendelijke groet,
Hans Akke
Hans Akke
Morris vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 23 apr 2021 10:40:37
Locatie: Heemstede
Contacteer:

Re: vreemde klepdeksel ontluchting

Bericht door Hans Akke »

Inmiddels is duidelijk geworden dat deze klepdeksel ontluchting een soort van opvangpotje is voor olie die via de kleppen vrij komt. Dit schijnt te horen bij het "breather " systeem dat ervoor moet zorgen dat de betreffende olie in het carter terecht komt. Nu kan ik geen enkele aansluiting of wat dan ook vinden die dat mogelijk zou moeten maken. Wel heeft de SU HS2 carburateur een afgedopte breather aansluiting.
Wie o wie kan mij een foto laten zien of uitleggen hoe de slagen situatie zou moeten zijn. Op het forum van de Engelse Minor club staan wel diverse items over het bewuste potje, dat schijnt te vuilen en verotten, van de klepdeksel ontluchting, maar geen enkele foto hoe de hele handen aan elkaar hangt. Alavst bedankt voor de moeite
Met vriendelijke groet,
Hans Akke
Plaats reactie