versnellingsbak

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

versnellingsbak

Bericht door paul kwakkenbos »

Ik heb o.a. wat lekkage onder de versnellingsbak bij een tapbout die iets verdiept ligt.
Het is het boutje wat het dichts bij de aftapplug zit. Er zijn er ook nog twee die wat schuin uit de bak komen.

Daar ik bij dat boutje de druppels zag hangen, was mijn eerste idee om hem wat aan te draaien. Uiteraard heel voorzichtig!
Ik merkte gelijk al dat hij doordraaide. Weet iemand of dit inderdaad wel een tapbout is, of dat er mischien binnenin een moer/plaatje zit dat meedraait? Dat laatste zou mooi zijn, daar er anders echt een probleem is........ :?
Rein
Morris vriend
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 21 jan 2008 1:54:08
Locatie: Kollumerland

Bericht door Rein »

Hallo Paul,

Ik vermoed dat ik weet welke bout je bedoelt. In de buurt van de aftapplug zitten een aantal bouten welke kogels, met behulp van shroefveren voor het schakelmechanisme, op spanning houden. De verschillende kogels vallen in inkeping van assen welke door de versnellingspook worden bediend om de bak in de verschillende versnellingen te laten staan.

Het lijkt erop dat de schroefdraad vervangen moet worden. Je hebt nog een kans dat de bout defect is. maar in aluminium lijkt me dat onwaarschijnlijk. Je kan hem eruit draaien. Let wel dat er een veer en kogel mee kunnen komen. (Olie wel aftappen).

rein
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

Hallo Rein,

Bedankt voor je reactie. Ik ga de bout er binnenkort dan toch maar even uitdraaien, dan zie ik hopelijk gelijk wat er aan de hand is.

Groeten,
Paul
Rein
Morris vriend
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 21 jan 2008 1:54:08
Locatie: Kollumerland

Bericht door Rein »

Ik heb nog even gekeken. Je bedoelt waarschijnlijk het boutje dat de as voor de eerste en achteruitversnellingstandwieltjes borgt. Hier zit geen veer.
Let wel dat als je dit boutje eruit draait, de versnellingsbak niet te beroeren. Dus in de vrijstand en niet aan de versnellingspook zitten. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dit asje draait, maar voorkomen is beter dan genezen.
Ik heb nog een tip. Als de schroefdraad nog goed is in de versnellingsbak en je wilt de lekkage oplossen, kan je een beetje teflontape om de schroefdraad van het boutje draaien.

Succes,
Rein
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

Dank je wel!eerst met teflontape is het proberen waard. Ik heb geen verwarmde garage, dus ik wacht tot de ergste kou uit de lucht is en dan ga ik eens wat proberen!

Paul
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

In dat geval werkt Loctite ook wel, dit werkt zowel dichtend als borgend.
Kijk even in de lijst voor de juiste versie, er zijn diverse soorten voor diverse toepassingen.

De eigenschap moet dus afdichten en borgen zijn, het gros doet alles met blauwe of rode loctiite.
nooit klaar met werken
Rein
Morris vriend
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 21 jan 2008 1:54:08
Locatie: Kollumerland

Bericht door Rein »

Als je Loctite gebruikt moet de schroefdraad olievrij zijn. Dat zal moeilijk worden als de bak niet uitgebouwd is. Maar na olie aftappen en goed laten uitlekken is de draad mischien met remmenreiniger vetvrij te maken.

Rein
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

Loctite

Bericht door diedering »

Voor het gebruik van loctite is de actuator van Loctite het beste middel om de boel te reinigen.
succes Henk Diedering
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

Bedankt! Als ik de bout eruit heb zal ik kijken wat de beste optie is. Eerst maar kijken of de schroefdraad nog heel is....

Paul
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

Als makkelijke oplossing de laatste keer de losse bout vast aangedraaid , zover mogelijk...
Alleen 3 weken terug vond ik de bout terug in mijn lekbak, die gemonteerd is onder mijn morris.
Buiten de bout lag er ook veel olie in...naar later bleek uit de versnellingsbak!

Eerst maar eens passen of hij er nog in ging, maar het asje wat hij vast moet zetten ( van de achteruitversnelling ) was dus al verschoven of verdraaid!

Geen andere keus dus dan de versnellingsbak er onder uit te halen... Via het zijklepje van de bak konden we niet bij het asje komen, last staan het verschuiven of verdraaien. Dan het staartstuk er ook maar af.
Via deze kant konden we het asje met een magneetpen vasthouden en draaien tot de uitsparing weer aan de goede kant zat.

We hebben toen nieuw schroefdraad in de bak getapt van 7 mm en een nieuwe bout in de draaibank bewerkt. ( er zit alleen schroefdraad bij de kop, de rest is glad om in de uitsparing van het asje te vallen ).

De boel weer dichtgemaakt met verse pakkingen en de bouten met lock-tite vastgezet.

Ik weet niet hoe lang de bout er al uit was, maar gelukkig is de boel niet in de soep gedraaid!
Voortaan maar gelijk op de goede manier aanpakken!

Groet,
Paul
Rein
Morris vriend
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 21 jan 2008 1:54:08
Locatie: Kollumerland

Bericht door Rein »

Dat is al met al een flinke klus geweest. Was de draad toch beschadigd? Hoe kan het borgboutje anders loslopen? Ik heb het nooit met loctite vast hoeven zetten en nog geen losse borg, vul of aftapbouten gehad.

Rein
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

Het schroefdraad in de bak was inderdaad erg beschadigd. Waarschijnlijk is de bout vroeger al eens te vast aangedraaid en dan draai je het zo kapot.
Als dan het asje wat beweegt komt er natuurlijk steeds meer ruimte op en als dat lang genoeg doorgaat werkt hij de bout er toch uit. In mijn geval dan..

Nou ja, zo leer ik elke keer weer bij!

Toen we de bak rechtop zetten, gleed het asje overigens gelijk van z'n plaats, dus de borgbout heeft in ieder geval zijn nut! :D

Groeten,
Paul
Plaats reactie