Extern Remoliereservoir

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Extern Remoliereservoir

Bericht door Jeroen '65 kever »

Ik ben me een beetje aan het oriënteren op de remmerij alvast. Nu weet ik dat er bepaalde sets te koop zijn waarmee je een extra tankje remvloeistof onder de motorkap hebt. Dergelijke sets kosten zo'n €35,-. Nu wil ik dit graag zelf fabriceren, maar ik zit met een paar problemen:

Hoe groot moet dit tankje zijn? Een scootertankje vind ik er heel mooi uitzien (bescheiden en klein)
Afbeelding
Dit is 15 cc. Zou dit genoegd zijn of is dit aan de kleine kant? Het is natuurlijk puur voor het vloeistofstofniveau makkelijk te zien en het makklelijk bijvullen, en als het goed is ontsnapt dit niet.

Nu wil ik remvloeistof bestendige slang gebruiken. Om deze op de hoofdremcilinder aan te sluiten wil ik in de achterste plug (De plug boven het gele dopje) draad tappen en hier een nippel in schroeven waar ik de "rubber slang" overheen schuif en vast zet met slangklemmen. Is dit een goeie optie?
Afbeelding

De tweede vraag is gaat dit gewoon werken, of bouw je met het intrappen van de rem druk op in het reservoir waardoor ik er een terugslagklep tussen moet bouwen?

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? De slang is namelijk goedkoop en ook een klein tankje (deze van 15 CC) kost maar € 7,-. Dat is de rede dat ik zelf iets wil gaan maken en ook dat ik denk dat ik niet de eerste ben. "Ons ben toch een bietje zunnig"
aad
Morris vriend
Berichten: 50
Lid geworden op: di 30 okt 2012 20:51:53
Locatie: Klundert

Bericht door aad »

Hallo jeroen
Ook bij mij zit er een tankje voor remolie in het motor gedeelte als voorraad
In de nippel die jij bedoeld heb ik een gat geboord en daarna draad [ 1/4 gas ] in getapt
Ik had nog een koperen tule deze heb ik met loctite gemonteerd
Neem wel remoliebestendige slang want de meeste slang lost op aan de binnenzijde
ik heb speciale slang gekocht in Etten-Leur wel aan de prijs ik dacht €25,- p/m
Het tankje hoef niet zo groot te zijn want er zit ook voorraad olie in de slang

Vergeet niet het ontluchting gaatje in de vuldop van de remcilinder dicht te maken anders loopt daar de remolie uit HEEL BELANGRIJK

Groeten Aad te Klundert
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Aad,

bedankt nog voor de reactie! Dat van dat ontluchtingsgaatje is inderdaad een hele goeie tip! Kan dit gewoon dicht gelast worden? Maar moet ik dan in het tankje geen ontluchtingsgaatje maken, of is dat overbodig?

Er hoeft dus geen terugslagklepjes of iets dergelijks tussen als ik het goed begrijp? Ik ben er voorlopig nog niet aan toe, maar ik dacht laat ik me er alvast in gaan verdiepen!
jan stolp
Morris legende
Berichten: 424
Lid geworden op: di 30 okt 2007 22:41:49
Locatie: ijlst

Bericht door jan stolp »

Lassen gaat in dit geval niet ,maar het kan prima dicht gesoldeerd worden.
Groet Jan
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

prima, gewoon de gasbrander erop en een druppeltje soldeertin erin latten vallen dus? Ik neem aan dat dit niet hard gesoldeerd hoeft te worden?
jan stolp
Morris legende
Berichten: 424
Lid geworden op: di 30 okt 2007 22:41:49
Locatie: ijlst

Bericht door jan stolp »

Nee niet hardsolderen,gewoon net zoals je zegt dat gaat prima.
Groet Jan
aad
Morris vriend
Berichten: 50
Lid geworden op: di 30 okt 2012 20:51:53
Locatie: Klundert

Bericht door aad »

Jeroen ik heb het gaatje opgeboord naar 3mm boutje er in en kopje afgezaagd
gr aad
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

in dat geval is er nog een iets betere oplossing, om bussen op assen te blokkeren tegen verschuiven hebben we boutjes zonder kop, met een inbus die in de draad zit.
Dan zou de oplossing met schroefdraad er in, en dit boutje met een drupje locktite er voor zorgen dat het ook weer los kan.
nooit klaar met werken
Plaats reactie