Olielekkage
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
De prijs klopt wel een beetje, hoewel ik in de UK al van lagere prijzen gehoord heb.
Ik was dat bedrag ook kwijt, en heb het vooral gedaan omdat het juist om het blok ging waarvan het nummer in het schutbord stond.
Matching numbers dus.
Gezien jou woonplaats, denk ik dat ik de benodigde starterkrans gewoon per post bij ESM vandaan laat komen
Ik was dat bedrag ook kwijt, en heb het vooral gedaan omdat het juist om het blok ging waarvan het nummer in het schutbord stond.
Matching numbers dus.
Gezien jou woonplaats, denk ik dat ik de benodigde starterkrans gewoon per post bij ESM vandaan laat komen
nooit klaar met werken
-
- Morris verslaafd
- Berichten: 109
- Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
- Locatie: Den Bosch
Ondertussen zijn we een paar weken verder, en een blok, krukas en kop ingeruild bij ESM.
De samenbouw is begonnen en vordert gestaag.
Ook een nieuwe oliepomp besteld in UK, maar bij demontage blijkt deze toch anders te zijn. Alles nagemeten, maar de maatvoering is OK. Toch wil ik geen risico lopen, en blijf nog even zoeken naar een uitvoering zoals origineel. Lijkt er op dat ik deze via Loco carparts kan krijgen. We zullen zien.
De samenbouw is begonnen en vordert gestaag.
Ook een nieuwe oliepomp besteld in UK, maar bij demontage blijkt deze toch anders te zijn. Alles nagemeten, maar de maatvoering is OK. Toch wil ik geen risico lopen, en blijf nog even zoeken naar een uitvoering zoals origineel. Lijkt er op dat ik deze via Loco carparts kan krijgen. We zullen zien.
Morris Minor 1000 Tourer 1965 RHD
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
Ik zou er zelf niet zo zwaar aan tillen, als de oppervlakte van de latere kamers gelijk is, is ook de opbrengst gelijk.
Bovendien komt het wel vaker voor dat in een later stadium van ontwikkeling, dit soort zaken verbeterd wordt.
In het geval van de oliepomp is het vooral de kostprijs, de driehoek is nu eenmaal veel goedkoper te fabriceren dan de 5 punt.
En met dezelfde opbrengst zal deze ook minder slijten dan de oorspronkelijke.
Bovendien komt het wel vaker voor dat in een later stadium van ontwikkeling, dit soort zaken verbeterd wordt.
In het geval van de oliepomp is het vooral de kostprijs, de driehoek is nu eenmaal veel goedkoper te fabriceren dan de 5 punt.
En met dezelfde opbrengst zal deze ook minder slijten dan de oorspronkelijke.
nooit klaar met werken
-
- Morris verslaafd
- Berichten: 109
- Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
- Locatie: Den Bosch
Ik ben toch gegaan voor zekerheid en heb via via een nieuwe pomp bij Moss gekocht. Deze ziet er veeeel beter uit. Moest wel de deksel iets aanpassen zodat het borgplaatje (ring?) paste.
Achterplaat er weer op en koppeling geplaatst. Koppelingsplaat zeer zorgvuldig gecentreerd (had geen tool, dus 10 keer rondom meten met een schuifmaat).
Achterplaat er weer op en koppeling geplaatst. Koppelingsplaat zeer zorgvuldig gecentreerd (had geen tool, dus 10 keer rondom meten met een schuifmaat).
Morris Minor 1000 Tourer 1965 RHD
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
-
- Morris legende
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
-
- Morris verslaafd
- Berichten: 109
- Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
- Locatie: Den Bosch
Update..
Motor zit weer in de auto en heb een aanpassing gedaan aan de kachelpijp. Raar dat deze onder de twee moeren van de kop afgesteund is... Bij werk aan de thermostaat of aan de pijp zelf moet je 2 moeren losdraaien die in de juiste volgorde aangedraaid zijn (zoals het handboek voorschrijft). Dus heb ik een nieuwe pijp (12mm koperbuis) met beugel gemaakt en de bevestigingspunten van de dynamo gebruikt.
De voorste beugel is een tijdelijke oplossing. Die heb ik achteraf gemaakt omdat allen de verticale pijp mogelijk niet voldoende steun geeft. Als het koelwater er een keer uitgaat zal ik een nette beugel solderen.
Motor gestart en loopt prima! Kort ritje gemaakt en warm laten worden, kopmoeren opnieuw volgens juiste moment aangetrokken en kleppenspeling bijgesteld.
En nu is het even geen weer om er mee te rijden. Gaan we nog een paar andere verbeteringen aanbrengen, zoals de "hoofdzekering van Henk" (met dank voor deze waardevolle suggestie op de laatste technische dag).
Motor zit weer in de auto en heb een aanpassing gedaan aan de kachelpijp. Raar dat deze onder de twee moeren van de kop afgesteund is... Bij werk aan de thermostaat of aan de pijp zelf moet je 2 moeren losdraaien die in de juiste volgorde aangedraaid zijn (zoals het handboek voorschrijft). Dus heb ik een nieuwe pijp (12mm koperbuis) met beugel gemaakt en de bevestigingspunten van de dynamo gebruikt.
De voorste beugel is een tijdelijke oplossing. Die heb ik achteraf gemaakt omdat allen de verticale pijp mogelijk niet voldoende steun geeft. Als het koelwater er een keer uitgaat zal ik een nette beugel solderen.
Motor gestart en loopt prima! Kort ritje gemaakt en warm laten worden, kopmoeren opnieuw volgens juiste moment aangetrokken en kleppenspeling bijgesteld.
En nu is het even geen weer om er mee te rijden. Gaan we nog een paar andere verbeteringen aanbrengen, zoals de "hoofdzekering van Henk" (met dank voor deze waardevolle suggestie op de laatste technische dag).
Morris Minor 1000 Tourer 1965 RHD
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
- Locatie: ZEIST
Nou het is de krukas !
Na een versnellingsbak revisie waarbij syngromess en lagers werden vervangen omdat er een metalen afdichtring in het achterste baklager was gedraaid spul weer in elkaar.
Het verdraaide geleuid bleef.
Naar de garage gebracht.
Na speurwerk bleek dat de krukas en volledig ingesleten was.
Na dat de gereviseerde motor bij Morris Minor Centre Birmingham 6000 km heeft gedraaid. Dat is ietwat vlot naar mijn smaak.
Kan er meer mis zijn? Oliepomp is nieuw. Oliedruk meter gaf een drukwaarde aan.
We heeft er een goede krukas liggen?
Een flinke tegenvaller dus.
Het verdraaide geleuid bleef.
Naar de garage gebracht.
Na speurwerk bleek dat de krukas en volledig ingesleten was.
Na dat de gereviseerde motor bij Morris Minor Centre Birmingham 6000 km heeft gedraaid. Dat is ietwat vlot naar mijn smaak.
Kan er meer mis zijn? Oliepomp is nieuw. Oliedruk meter gaf een drukwaarde aan.
We heeft er een goede krukas liggen?
Een flinke tegenvaller dus.
-
- Morris verslaafd
- Berichten: 109
- Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
- Locatie: Den Bosch
Re: Nou het is de krukas !
De vraag is natuurlijk wat men bij de revisie van de motor allemaal gedaan heeft.KEEPONMINORING schreef:Na een versnellingsbak revisie waarbij syngromess en lagers werden vervangen omdat er een metalen afdichtring in het achterste baklager was gedraaid spul weer in elkaar.
Het verdraaide geleuid bleef.
Naar de garage gebracht.
Na speurwerk bleek dat de krukas en volledig ingesleten was.
Na dat de gereviseerde motor bij Morris Minor Centre Birmingham 6000 km heeft gedraaid. Dat is ietwat vlot naar mijn smaak.
Kan er meer mis zijn? Oliepomp is nieuw. Oliedruk meter gaf een drukwaarde aan.
We heeft er een goede krukas liggen?
Een flinke tegenvaller dus.
Op het engelse forum is er een aardige discussie aan de gang over een 'te hoge oliedruk'. Ook niet goed omdat mogelijk het hoeveelheid olie die door de lagers te laag is, waardoor (vooral bij een koude start) de lagers onvoldoende smering hebben. Enig idee van de oliedruk?
En... nee, ik heb geen krukas liggen. Sorry.
Morris Minor 1000 Tourer 1965 RHD
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
-
- Vast meubelstuk van het forum
- Berichten: 558
- Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
- Locatie: Een West
Ik ben niet op de hoogte van de binnenkant van een later blok, maar ik weet dat er motoren zijn die bij een defecte olie drukregelaar ook een zeer korte levensduur hebben.
Oliedruk hebben is dus 1, maar genoeg?
En het oliefilter , zit of zat dat juist op zijn plek, dat er niet ongefilterde olie door het blok gepompt werd?
Vooral kort na een revisie kan er altijd enig slijpsel in de kleine hoeken zitten, wat er door een filter weer uitgehaald moet worden.
Of is er bij de revisie alleen een setje nieuwe zuigerveren gemonteerd, en de cilinders licht gehoond?
Want revisie en revisie, je kunt zo ver gaan als je wilt.
Oliedruk hebben is dus 1, maar genoeg?
En het oliefilter , zit of zat dat juist op zijn plek, dat er niet ongefilterde olie door het blok gepompt werd?
Vooral kort na een revisie kan er altijd enig slijpsel in de kleine hoeken zitten, wat er door een filter weer uitgehaald moet worden.
Of is er bij de revisie alleen een setje nieuwe zuigerveren gemonteerd, en de cilinders licht gehoond?
Want revisie en revisie, je kunt zo ver gaan als je wilt.
nooit klaar met werken
-
- Morris legende
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Dat is inderdaad een flinke tegenvaller! Is er geen garantie waar je op kunt terugvallen?
Ik ben zelf niet zo heel blij met de kwaliteit van de onderdelen die tegenwoordig de Engelse oldtimer wereld overspoelt. En ik moet helaas daaraan toevoegen dat dit ook geldt voor onder meer lagers.
Ik ben zelf niet zo heel blij met de kwaliteit van de onderdelen die tegenwoordig de Engelse oldtimer wereld overspoelt. En ik moet helaas daaraan toevoegen dat dit ook geldt voor onder meer lagers.
Te veel projecten en te weinig tijd...
-
- Morris legende
- Berichten: 294
- Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Op zoek naar een foto van de steady bar kwam ik jou onderstaande foto tegen. En daar valt me net toevallig iets aan op. Heb je de slang van het potje aan de zijkant van het blok verbonden met dat pijpje op het kleppendeksel? Was dat zo? Indien het antwoord ja is, vrees ik dat dat mogelijk de oorzaak is van de olielekkage. Het carter moet onderdruk hebben (of in elk geval geen overdruk) en dus moet die slang via de carburateur op vacuum worden aangesloten.
Wat betreft de krukas: heb je wel de speciale montage olie gebruikt? En het blok eerst rondgedraaid zonder bougies tot er olie druk was (en filter gevuld bij montage). Allemaal erg wenselijk om flinke slijtage te voorkomen...
Wat betreft de krukas: heb je wel de speciale montage olie gebruikt? En het blok eerst rondgedraaid zonder bougies tot er olie druk was (en filter gevuld bij montage). Allemaal erg wenselijk om flinke slijtage te voorkomen...
Te veel projecten en te weinig tijd...
-
- Morris verslaafd
- Berichten: 109
- Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
- Locatie: Den Bosch
Nee hoor de slang van het kleppendeksel gaat naar het oliefilter, en die van het potje naar de carburateur. De oorzaak van de lekkage lijkt ondertussen duidelijk: Het potje was helemaal verstopt, waardoor er druk in het carter ontstond. Die heeft alle olie er uitgeperst via de achterste labyrint. De schade aan de zuigers is het gevolg van te weinig olie. Waardoor het potje zo verstopt is geraakt blijft voor mij een raadsel.... Dat ga ik nu regelmatig controleren.
Bij montage van de krukas heb ik geen speciale olie gebruikt, maar zoals in het werkplaatshandboek staat 'met veel olie gemonteerd'. Ook de oliepomp met olie gevuld gemonteerd (voor zover dat mogelijk is). Oliefilter van bovenaf gevuld. Eerste keer inderdaad zonder ontsteking laten draaien. Olielampje ging na 5 a 8 keer rond uit, en oliedrukmeter gaf 40psi. Daarna nog compressietesten gedaan. Hopelijk allemaal voldoende om niet weer snel met schade te zitten .
Later bij de testrit had ik tussen de 65 en 68 psi oliedruk.
Bij montage van de krukas heb ik geen speciale olie gebruikt, maar zoals in het werkplaatshandboek staat 'met veel olie gemonteerd'. Ook de oliepomp met olie gevuld gemonteerd (voor zover dat mogelijk is). Oliefilter van bovenaf gevuld. Eerste keer inderdaad zonder ontsteking laten draaien. Olielampje ging na 5 a 8 keer rond uit, en oliedrukmeter gaf 40psi. Daarna nog compressietesten gedaan. Hopelijk allemaal voldoende om niet weer snel met schade te zitten .
Later bij de testrit had ik tussen de 65 en 68 psi oliedruk.
Morris Minor 1000 Tourer 1965 RHD
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl
http://morrisminortourer.blogspot.nl
http://aquarel-theovandevelde.blogspot.nl