Olielekkage

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Olielekkage

Bericht door Theo van de Velde »

Gisteren de prachtige Uteregrit mogen rijden. Het door Henk uitgereikte stuk karton bij aankomst maakte na koffie en gebak pijnlijk duidelijk hoeveel olie mijn Morris lekte. En dat terwijl ik de afgelopen 10 jaar nauwelijks hoefde bij te vullen!

Op de heenreis naar Vreeland hebben we misschien iets teveel gevraagd: ruim een uur lang met 90+ km/h op de A2..

Op het eindpunt van de rit stond het oliepeil ca 5 mm onder het minimum streepje! Olie bijgevuld en in een lager tempo naar huis gereden. Onder de auto kijken waar het lekt: Vooral vanaf de 'splitpen' die onderin het koppelingshuis zit om de koppeling vrij van olie te houden. Maar ook druppels aan de carterpan, en natuurlijk heeft de hele onderkant olie 'gevangen'. Dus echt duidelijk waar het vandaan komt is het nog niet.

Is de splitpen misschien het laagste punt aan de onderzijde en loopt alle olie daarlangs naar beneden? Of komt het echt uit het koppelingshuis?

Heeft iemand een tip hoe ik dit het beste aanpak, voor ik alles ga uitbouwen?

Bedankt.
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

Olielekkage

Bericht door KEEPONMINORING »

Theo,
In het koppelingshuis zit de splitpen met de bedoeling om de olie 'af te voeren'. De splitpen zit er om te voorkomen dat het gaatje verstopt raakt met koppelingsplaatslijpsel in kombinatie met olie. Door het getril van de motor/bak blijft dankzij deze mee trillende splitpan het afvoergaatje open.
Het kan zijn dat als er olie in je versnellingsbak-klok komt dat de oliekering bij je priseas lekt.
Verder zou ik kijken naar de 2 'inspectieluiken' op het blok achter/onder je spruitstuk. (Daar zit mijn lek namelijk).
Verder kan er olie lekken bij de aansluiting van de mounting waar jij je oliefilter op draait, op de plek waar deze tegen het blok is gebout.
Dan kan je carterpan pakking lekken of je kleppendeksel.
Op het carter staat in relatie tot het kleppendeksel minder oliedruk, maar het kan lekken zo is mijn ervaring. Succes met de zoektocht.
Afbeelding
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

olielekkage

Bericht door diedering »

Hallo Theo
De olie kan ook uit de versnellingsbak komen daar zit namelijk een labyrintafdichting in het voorste bak deksel.deze slijt in de loop der jaren uit en dan stroomt de olie zo naar buiten.
Dit kun je verbeteren door er een gemodificeerd deksel(ruildeel)op te zetten.
Dit deksel is voorzien van een oliekeerring.
Heb dit zelf ook zo uitgevoerd en de bak van onze traveller is nagenoeg lekvrij.
Hoef de bak eigenlijk nooit bij te vullen.
Succes met de zoek tocht.

Henk Diedering
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik heb hierbij een aanvullende tip:
zet de prix-as bij demontage even in een draaibank, en polijst dan het contactvlak met de nieuwe keerring even goed, met bv scoth brite.
Op die manier heb ik al eens succesvol een lekkende bak gerepareerd, waar de as te ruw was voor een goede afdichting.
Kijk ook even naar het type keerring wat je wilt monteren, op de site van technirub staan de diverse uitvoeringen, ik zou eentje met dubbele lip nemen.
Ook de plek van de lip kan uitmaken, hij moet op een gladde as zitten.

Overigens zijn er ook speciale bussen te koop, die je op de as lijmt, ter plekke van de keerring, om hem dicht te krijgen.
Je koopt ze bij Eriks aandrijftechniek.
nooit klaar met werken
diedering
Morris vriend
Berichten: 79
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 18:05:34
Locatie: Dedemsvaart

lekkage?

Bericht door diedering »

Nog even een reactie op bovenstaande, de tip van Take bij bedoelt hier denk ik de zogenoemde speedy sleeve,dat is een dun metalen busje wat over de (beschadigde )as schuift en zo een nieuw afdichtingsvlak voor de leerling zorgt.

Henk Diedering
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

HÉÉL NEDELAND (VERSNELLINGS-) BAKT !!

Bericht door KEEPONMINORING »

Nu wij het hier toch hebben over volstrekt als bekent staande begrippen hebben aangaande onze versnellingsbakken zoals daar zijn
"labyrint afdichtingen",
"dubbele lip",
"speedy sleeve",
"een nieuw afdichtingsvlak voor de leerling" enzovoort,
heb ik de volgende vragen.

Mijn bak maakt in alle versnellingen bij het gas geven (kracht vragen) in toenemende mate een knarsend en onheilspellend geluid.

Het vermoeden bestaat dat dit door een versleten 'achterste' lager komt.
Ik moet nog gaan ontdekken waar dat lager dan precies zit.

Nu gaat de bak eruit want dit kan niet zo langer.
Graag jullie advies over wat ik nodig heb ten behoeve van een 47 jarig oude versnellingsbak.
Ik bedoel als je hem toch los hebt, vervang dan zeker ook ............. En bovenal wat is de benaming voor een leek en waar te verkrijgen.
Een Brezan balienees keek mij glazig aan toen ik het over een labyrintafdichting van het voorste gedeelte van de bak had.
Alleen het achterste lager vervangen is niet zo duur.
Maar volstaat het is voor mij de vraag.
Mijn sleutelervaring is gelijk aan het eten van een rijpe perzik.
Als ik iets losmaak loopt het eraan alle kanten uit.
Daar ben ik nu ernstig angstig over.

Of zal ik de pont nemen, 12 uurtjes rijden en een recon gearbox bij ESM gaan kopen voor € 500,=?

Wa dunkt ??

Henk
Afbeelding
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Bedankt voor alle tips om de oorzaak te vinden van mijn plotselinge olielekkage.

Wat ik me afvraag in hoeverre een behoorlijk warme motor (ik rijd er bij voorkeur niet te lang mee op de snelweg) ineens deze lekkage heeft veroorzaakt. Leidt dat mogelijk een specifieke oorzaak?
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

Olie verbruik

Bericht door KEEPONMINORING »

Het zou niet mogen. Dat gelek.
Maar als jij je inspant, dan gebruik je ook, sterker nog jij transpireert! Ik reuk liever olie!
Je hebt maximaal 90 a 95 km/u gereden gedurende een uur.
Bij een buiten temperatuur van 20/22 graden.
Daar kan mijns inziens geen causaal verband zijn.
Een 1098 cc kan dit gewoonlijk heel best hebben.
Dus wie het weet mag het zeggen.
Henk
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

De eerste vraag is eigenlijk hoe lang het beestje heeft stil gestaan. De tweede vraag is of hij ook vochtig is aan de voorkant van de carter, vlak onder het distributie deksel. Dat wil nog wel eens lekken omdat de keerring verdroogd/verhard kan zijn (door stilstaan - geldt voor alle keerringen). Het deksel kan ook niet goed gecentreerd zijn voor de keerring. De pakking lekt ook vaak omdat het deksel meer en sneller uitzet dan het blok (dit is behoorlijk 'likely' bij een behoorlijk warme motor die anders nooit echt warm wordt). Te vast zetten of vloeibare pakking kan hier averechts werken. Is dit alles droog, dan is de vraag of hij vochtig is onder de deksels waar Henk het over heeft (daar geldt onder meer hetzelfde voor als het distributie deksel). Als hij verder nergens zichtbaar aan de bovenkant vochtig is (boven de lijn van aansluiting tussen blok en carter), kan het ook gewoon een overdruk zijn in het carter waardoor de olie via het carter ontluchtingspijpje eruit wordt 'geduwd'. Dan is er iets mis met de aansluiting van het kleppendeksel richting de carburateur of luchtfilterhuis. Als je zeker bent dat het niet aan de motor ligt, maar echt aan de bak, dan wordt het vervelender want die zal er inderdaad uit moeten om het probleem goed te kunnen identificeren. Succes met de zoektocht.
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Het zal wellicht de mensen niet verbazen dat ik een bakje zelf uit elkaar trek.
mijn record voor een reparatie is een uur, voor de ombouw van een 4 bak naar een 5 bak, en lagers wisselen
Maar in mijn straat zit ook een revisie bedrijf voor versnellingsbakken, daar ga ik ook altijd heen voor gebruik van persen en dergelijke.
Het is een eenmansbedrijf, die vooral moderne en klassieke automaatbakken doet, en een handgeschakeld morris bakje is een makje voor hem.
Onderdelen zou ik gewoon bij ESM bestellen, bak er onder uit halen, goed schoonmaken, en desnoods even een busje remreiniger gebruiken voor het vetvrij maken van de buitenkant.
schone werkbank, en dan rustig beginnen van links naar rechts, de onderdelen er in volgorde op de werkbank leggen.

Terug bouwen in omgekeerde volgorde ;)
Of even mijn buurman bellen, misschien kun je er zelfs op wachten, er is een brug en een smeerkelder.
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Bedankt voor jullie tips.
De eerste vraag is eigenlijk hoe lang het beestje heeft stil gestaan.
Ik rijd er in de zomer regelmatig mee. Eind juli nog een tour van 3 dagen gemaakt (ca 350 km): Nul olieverbruik. :)

Ik heb alles eens nagelopen: Zeker geen lekkage boven bovenzijde carterpan. Alles keurig droog bij de deksels, op de rand van de carterpan, bij het oliefilter, oliedrukcontact (ca 10 jaar geleden alle pakkingen vervangen). Onzeker ben ik over de kurkafdichting van de carterpan aan de achterzijde bij de krukas. Er hangt een druppel olie aan de carterpan, maar bij directe inspectie na thuiskomst druppelde die daar nauwelijks.

Lekkage uit het koppelingshuis lijkt dus de meest waarschijnlijke oorzaak. :(

De lokale Classic Mini garage meldt mij dat een dergelijke lekkage uit het koppelingshuis bijna altijd de achterste keerring van de krukas is (zeg ik dat zo goed?).

In de Workshop Manual wordt ook lekkage van het pompdeksel achter het vliegwiel genoemd. Die zou dan opnieuw in de plaat gesoldeerd moeten worden. De Mini-man heeft dat nog niet meegemaakt.

Het lijkt er op de zaak uit elkaar moet. :?

Kan ik de motor verwijderen en het koppelingshuis met versnellingsbak laten zitten? Ik heb alleen het geheel eens uitgebouwd, en dat is een hele klus.
Waar moet ik op letten?
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Theo van de Velde schreef:De lokale Classic Mini garage meldt mij dat een dergelijke lekkage uit het koppelingshuis bijna altijd de achterste keerring van de krukas is (zeg ik dat zo goed?).
Ik weet niet bij welke Mini-man je gaat, maar een Mini heeft daadwerkelijk een krukas keerring, een Minor niet.
Te veel projecten en te weinig tijd...
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Hebben de eerste mini's niet dezelfde motor als onze laatste Minors?
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Beide hebben een A-series blok, maar de krukas is anders in verband met de koppeling/vliegwiel voor in-line versus traverse positie (met versnellingsbak eronder). Alle Mini's hebben een krukas keering aan de koppelingskant. Minor's hebben dat normaal niet.

Mini krukas (koppelingskant is rechts op deze foto):

Afbeelding

Minor krukas (koppelingskant is links of deze foto):

Afbeelding

Hetgeen de 'ellende' veroorzaakt bij de Minor. De groeven direct achter de bevestigingsflens van het vliegwiel zorgen voor de retour van olie naar de motor, maar na vele draaiuren zorgt slijtage ervoor dat het niet meer werkt zoals ooit bedacht door de ontwerper:

Afbeelding
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik kijk daar toch wat anders tegenaan, de dichting is contactloos, dus slijt niet echt.
Wel kan vervuiling er voor zorgen dat de olie niet meer zo snel weg kan lopen als eigenlijk zou moeten.
Het enige wat kan slijten is de krukas lagers, die dan als een soort van pomp kunnen gaan werken, en veel meer olie toevoeren dan voorheen.
het hele zaakje reinigen, nieuwe krukas lagers er in, en draaien maar.
maar het opmeten van deze lagers is geen echt doe het zelf werk..
nooit klaar met werken
Plaats reactie