Bredere velgen: Welke bandenmaat?

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bredere velgen: Welke bandenmaat?

Bericht door Theo van de Velde »

Ik heb een kleine slag in 2 velgen (1 is nu reservewiel), wat tot trillingen bij 80km/uur leidt. Bij de aanschaf van nieuwe banden heeft men e.e.a. zo goed mogelijk uitgebalanceerd. Maar dat krijgt men er natuurlijk niet uit.

Ik overweeg nu nieuwe velgen te kopen, en dan meteen de iets bredere Van velgen. Passen mijn nieuwe banden (145 x 80 x 14) op deze velgen? Iemand een goed adres in NL voor aanschaf van deze velgen?

Groet,
Theo
henk konings
Morris vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 okt 2007 20:31:46
Locatie: Molenschot

Bericht door henk konings »

Hoi Theo,
Ik heb de oude velgen een inch laten verbreden. Er zijn verschillen bedrijven die dit doen. Bij het verbreden worden ze ook meteen gericht, zodat de slag er uit gaat.
Gr. Henk
Ik ben Morris Minor enthousiast sinds 1985!
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Om geen geklier met onverwachte boetes te krijgen, even kijken welke band er het beste bij past, via google kom je op dit soort sites uit:
http://www.marcovw.nl/Motor/BandenVelge ... ulator.htm

Met de originele maat, en de nieuwe, weet je vrij goed waar je aan toe bent.
nooit klaar met werken
henk konings
Morris vriend
Berichten: 24
Lid geworden op: di 30 okt 2007 20:31:46
Locatie: Molenschot

Bericht door henk konings »

Ik rijd op dit moment met de bandenmaat 165x65x14 op mijn series 2 split van 1953. Dat rijdt echt prima. De auto is ook 4 cm verlaagd en dat is een mooie combinatie met de bredere velgen.
Ik ben Morris Minor enthousiast sinds 1985!
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Omdat de voorgeschreven 5.20-14 ongeveer overeenkomt met 165/60 - 14, is de 165/65 - 14 aardig in de buurt te noemen
Een 185/55 - 14 zou volgens de tabel ook nog kunnen zonder noemenswaardige teller afwijkingen, alleen moet je dan wel kijken of de banden voldoende vrijheid hebben van carosserie delen.
nooit klaar met werken
Plaats reactie