versnellingsbak

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Evert
Morris vriend
Berichten: 34
Lid geworden op: za 10 nov 2012 16:47:26
Locatie: Julianadorp

versnellingsbak

Bericht door Evert »

Kan iemand mij vertellen hoe je de versnellingpook uit de bak haalt van een zijklepper. Er zitten 2 pennetjes aan iedere kan die ik er niet uit krijg.
Minor 1966
Minor 1952
MG-B
Humber Imperial 1966
Volvo 544 1963
Volvo 544 1961
BMW Z3 1999
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Volgens mijn herinnering was het de kap verwijderen en dan de pook eruit.
Ooit heb ik een reserve bak gekocht, waar de pook en bijbehorende kap er los bij zat, maar omdat dit al een jaartje of wat geleden is, kan ik me er weinig meer van herinneren.
Maar ik heb bij mijn huidige gewoon het complete deksel met pook en al eraf gepakt, ging net zo vlot.
Een MM bak is toch nooit stuk?
Ik heb die van mij ook slechts visueel hoeven controleren.
nooit klaar met werken
Evert
Morris vriend
Berichten: 34
Lid geworden op: za 10 nov 2012 16:47:26
Locatie: Julianadorp

Bak

Bericht door Evert »

Die bak is van een zijklepper. Er zit een kap over de onderkant van de pook. Deze zit met een verzonken boutje vast. Dan zie je aan de bijde zijde een pennetjes links en rechts zitten die de pook borgt anders zou deze in de rondte kunnen draaien. Ik krijg alleen die pennetjes er niet uit. De koppeling moet ik vervangen maar haal de bak er ook uit . Ik wil de motorruimte opnieuw spuiten.
Minor 1966
Minor 1952
MG-B
Humber Imperial 1966
Volvo 544 1963
Volvo 544 1961
BMW Z3 1999
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik heb hier ook 2 bakken van de zijklepper, kopkleppers doe ik niets mee.
Ik herinner me dat het best een geklier was om de pook er in te stoppen, en geef dus de voorkeur aan de moeren aan de bovenkant even los.

En die van mij heb ik er dus in geschoven door gewoon het deksel er even af te halen.
afdek plaat los, maar dat heb je waarschijnlijk al, aandrijfas los, steun er even onderuit, deksel van de pook er samen met de pook af.
Bovenkant even afdekken en de hele handel er uit of in.
Ik heb wel even op zolder gekeken of de pook die los was, toen ik hem kreeg, er ook simpel weer uit te halen valt, maar dat moet je niet willen terwijl hij in de auto ligt.
Als je de pook in de vrij hebt, en naar rechts beweegt, kun je met een schroevendraaier links tussen de pen en de pook komen.
Moet wel een sterkere schroevendraaier zijn, de pennen kunnen vast zijn gaan zitten in de vele jaren.
De kap houdt ze normaal op zijn plek, en volgens mij moet het een glijdende passing zijn.

Maar ik zou gewoon de 4 moeren even losdraaien, en de kap er af pakken met pook en al.
Dan gaat hij ook iet gemakkelijker onder het schutbord door.
Eventueel mag je hier wel even kijken hoe de pennetjes er bij de losse bak uit moeten, ik ben regelmatig thuis tot komende zondag.
Mijn reserve bak even op de werkbank, en we zien dan wel.
Mijn schuur is warm en de koffie ook.
nooit klaar met werken
Evert
Morris vriend
Berichten: 34
Lid geworden op: za 10 nov 2012 16:47:26
Locatie: Julianadorp

Bericht door Evert »

Bedankt voor de uitleg Teake. Ik had dat al voorzichtig geprobeerd wat jij zei met een schroevendraaier ertussen maar dat moet inderdaad wel vast zitten want je drukt ze er niet zo uit. Ik denk eerst maar eens vragen of iemand dat meer aan de hand heeft gehad. Ik heb de afgelopen dagen mijn hele werkplaats schoongemaakt . Alles eruit de rijplaten van mijn bruggen en de hele garage vloer opnieuw in de verf dus niet veel tijd voor de Morris.
Ik ga volgende week weer verder. Weet jij ook een adres voor BSF bouten? Moet er 4 hebben om mijn motorblok op motorblok revicie steun te plaatsen.
Nog de beste wensen . Groeten.
Minor 1966
Minor 1952
MG-B
Humber Imperial 1966
Volvo 544 1963
Volvo 544 1961
BMW Z3 1999
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Na al die jaren kan het wel vast zitten, maar met een schroevendraaier ertussen kun je de pin misschien zelfs nog iets dieper tikken om er beweging in te krijgen.

Probeer eens bij een lokale Massey Ferguson dealer, degene bij mij in de buurt had in elk geval de benodigde M8 fijne draad op de plank liggen, en beperkt nog wat BSF.
En ik heb op ditt moment een bestelling voor kleinmateriaal lopen bij ESM, die hebben ook de bouten en moeren gewoon op de plank liggen.
Theoretisch kan er misschien nog wat bij, maar dan moet het wel direct na het opengaan van de winkel geregeld worden.
Mijn pakket gaat er bij de eerste werkdag na nu uit.
Afgelopen zomer was ik er in de buurt, en heb de bouten toen zelf opgehaald.

Draadtappen en snij ijzers voor de Morris schroefdraad heb ik hier gelukkig in huis

Maar je motorblok zit dus met M8 fijne draad vast aan de bak, geen BSF, die bouten heb ik in elk geval wel liggen, ik heb ook een reserve blok aan de bok hangen.

De M8 fijne tap heb ik hier ook.
Mocht je willen weten wat je tegenkomt, het blok in de bok is volledig open, het originele blok van de auto hangt er in, en heeft de afgelopen week even kort gelopen.
Verf in de juiste kleur voor de motor heb ik hier ook, bestelgegevens kan ik je geven.

Ook nog de beste wensen.
nooit klaar met werken
Plaats reactie