Trekhaak

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Trekhaak

Bericht door Theo van de Velde »

Hallo,

Ik zie bij verschillende clubleden een trekhaak onder de Morris zitten. Als ik bij de RDW kijk zie ik bij mijn auto bij toegestaan aanhangergewicht 0 (nul) kg staan.

Kan ik dan toch een trekhaak monteren? En een bagagewagentje (<300kg) gaan trekken?

Groet,

Theo
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik heb dit nooit gecontroleerd, maar het zou kunnen betekenen dat er gewoon geen goedgekeurde trekhaak beschikbaar is.

Elke trekhaak moet voorzien zijn van een typeplaatje met een goedkeur nummer er op.
Als een Morris trekhaak nooit is aangeboden voor deze keuring, zal er ook niets getrokken mogen worden.
In tegenstelling tot mijn Prius, waar de fabrikant het trekken niet toestaat, ik heb ook 0 kg op het papier staan.
Ik heb dus wel een trekhaak onder mijn Prius, maar die mag alleen gebruikt worden voor een fietsdrager tot het gewicht wat op het plaatje vermeld staat.
In het verleden heb ik ook wel eens vaker niet gekeurde trekhaken gemaakt, zoals een vangmuil koppeling op de Hi-Lux voor het trekken van langzaam verkeer karren.
Officieel alleen bedoeld voor het gebruik buiten de openbare weg.
Wat niet mag is niet altijd hetzelfde als wat niet verantwoord is.

Wanneer je toch een (niet gekeurde) trekhaak wilt monteren, zou ik hem allereerst dusdanig vast willen zetten dat de krachten op de sterkste delen van de auto terecht komen, gewoon een kogel op de bumper monteren is niet bevorderlijk voor de levensduur van de ophang punten ervan.
Ik begrijp dat ESM setjes levert, en dat het op papier nog mogelijk kan zijn om een zelfbouw trekhaak bij de RDW te laten keuren voor gebruik tot 750 kilo.
Voor een APK is de type keur niet belangrijk, een deugdelijke montage wel.
nooit klaar met werken
Evert
Morris vriend
Berichten: 34
Lid geworden op: za 10 nov 2012 16:47:26
Locatie: Julianadorp

Trekhaak

Bericht door Evert »

Nou ik heb wel degelijk een goedgekeurde trekhaak onder mijn Minor 1966.
Ik heb er een foto van het typeplaatje gemaakt maar waar ik al eerder over geschreven heb op dit forum niet te plaatsen. Het is een Brink trekhaak type 79.
Minor 1966
Minor 1952
MG-B
Humber Imperial 1966
Volvo 544 1963
Volvo 544 1961
BMW Z3 1999
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Ik heb RDW gebeld. Kan via de website een verzoek indienen om het aanhangergewicht te laten toevoegen. Dat dus maar gedaan. Wordt vervolgd.
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Trekhaak - verzoek bij RDW

Bericht door Theo van de Velde »

Ik blijf maar even updaten hoe het gaat met mijn verzoek aan de RDW:

Mail ontvangen:
Geachte heer Van de Velde,
Hartelijk dank voor uw e-mail en bijlage.
U geeft aan, dat u het trekgewicht geregistreerd wilt krijgen in het register voor het vermelde voertuig. Ook wilt u een nieuw kentekenbewijs ontvangen als de registratie is voltooid.
Om uw aanvraag in behandeling te kunnen nemen hebben wij een ondertekend verzoek van u nodig. Deze brief mag u scannen en per kerende e-mail naar ons toesturen. Zodra wij uw ondertekend verzoek plus bijlage hebben ontvangen sturen wij dit door naar de verantwoordelijke afdeling.

Bij voorbaat dank voor uw medewerking.
Bovenstaande gedaan en na 3 dagen:
Geachte heer Van de Velde,
Hartelijk dank voor uw e-mail.
Uw verzoek is doorgestuurd ter beoordeling naar een technisch medewerker van de RDW, hij zal u op korte termijn nader informeren.
Nu maar hopen dat de technisch medewerker een goede bui heeft :)
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Het is gelukt! :D :D

Gisteren mijn nieuwe kentekencard ontvangen. Afscheid nemen van het het papiertje doet pijn, die gaat het archief in.

Toegestaan aanhangergewicht 375 kg (geremd en ongeremd) :)

Ik ben benieuwd of dit de standaard is. Wat staat er op jullie kentekenbewijzen?

Afbeelding
André de Haan
Berichten: 3
Lid geworden op: di 18 okt 2016 21:08:34

Re: Trekhaak

Bericht door André de Haan »

Voor een trekhaak tot 750KG met kogeldruk tot 50KG is geen goedkeuring nodig. Ik heb er zelf een gemaakt ,de haak zelf(brink) heb ik op de sloop gekocht.Ik heb hier jarenlang plezier mee gehad.

Gr.André de Haan.
MGB trekhaak 05.jpg
MGB trekhaak 05.jpg (207.08 KiB) 5550 keer bekeken
MGB trekhaak 003.jpg
MGB trekhaak 003.jpg (209.57 KiB) 5550 keer bekeken
MGB trekhaak 002.jpg
MGB trekhaak 002.jpg (170.05 KiB) 5550 keer bekeken
MGB trekhaak 001.jpg
MGB trekhaak 001.jpg (172.67 KiB) 5550 keer bekeken
Plaats reactie