olielek cilinderkop

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
theo de ceuster
Morris vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: di 29 sep 2015 11:02:31
Locatie: schoten/belgie

olielek cilinderkop

Bericht door theo de ceuster »

na het vervangen van de cilinderkoppakking (vanwege een gebroken bout),
lekt er olie (geen liters,maar toch) vantussen het blok en de cilinderkop,vooraan,in de buurt waar het oliedrukkanaal zit.
de cilinderkop was mooi recht,(gemeten met geslepen lineaal),
nieuwe cilinderkoppakking,en aangetrokken volgens de instructies uit mijn
haynes manual.
vraag:is dit een meer voorkomend probleem?
bestaan er betere en minder goede koppakkingen?
heeft iemand hier ervaring mee?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Wanneer ik een koppakking vervang, pak ik altijd fijn schuurpapier om zowel blok als kop goed glad en schoon te maken.
Een koppakking is er in soorten, maar rondom een olie kanaal zitten er soms goedkopere, en soms duurdere dichtingen apart toegevoegd.
In geval van twijfel kun je bij een oliekanaal natuurlijk altijd een heel dun laagje vloeibare pakking aanbrengen, maar ik vermoed dat er toch iets is met de kop, of de pakking zelf.
Kop of blok niet voldoende schoon, of een diepere groef of kras, of een matige koppakking.

Heel soms helpt gewoon na trekken van de kop, bij moderne pakkingen niet altijd nodig, maar bij de oudere toch wel.

Ik zou beginnen met natrekken van de kop volgens voorschrift
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Er bestaan inderdaad goede en minder goede pakkingen. Bij mij gaf een perfect uitziende (nieuwe) pakking lekkage van koelvloeistof en een minder mooie (nieuw maar lag al 10 jaar op de plank) geen enkel probleem.

Er zijn hier misschien forumleden die aan kleur/opbouw kunnen zien welke kwaliteit goed is.
theo de ceuster
Morris vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: di 29 sep 2015 11:02:31
Locatie: schoten/belgie

Bericht door theo de ceuster »

bedankt,voorlopig laat ik hem maar lekken,ik zal de cilinderkop er later nog wel eens afhalen
theo de ceuster
Morris vriend
Berichten: 16
Lid geworden op: di 29 sep 2015 11:02:31
Locatie: schoten/belgie

Bericht door theo de ceuster »

heb op het internet iets gevonden.
wat denken jullie??

.


Lekt de nieuwe koppakking? En is dat rechts voor aan de carburatorzijde?

Haal maar een nieuwe en leg in het te grote gaatje ( pakking) van het oliekanaal rechtsvoor, een los passend ( hittebestendig) fiber ringetje.

De kop vervolgens volgens de voorschriften ( zie techn. gegevens en onderhoud) met 40 lbs aanhalen. ( beginnen met 25 lbs!)
Laatst gewijzigd door theo de ceuster op do 25 aug 2016 15:59:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie