O ringen steekassen

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

O ringen steekassen

Bericht door paul kwakkenbos »

Ik heb onlangs een setje pakkingen en rubberen O-ringen gekocht voor tussen de flens van de steekassen. Nu zit er bij mijn minor wel een groefje voor een O-ring, maar de diameter is aanmerkelijk kleiner dan de rubberen ringen.
Mijn Morris is uit 1954. Zou het kunnen dat de vroegere modellen (ook) op dit punt verschillen met de latere Minors?
Bij de diverse leveranciers wordt niet aangegeven dat er diverse maten zijn. Misschien weet iemand hier het?

Groeten,
Paul Kwakkenbos
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: O ringen steekassen

Bericht door Teake »

Er zijn inderdaad verschillende achterassen, mijn MM uit 1951 heeft bijvoorbeeld een deelbare, waarbij je de linkerhelft en de rechterhelft van elkaar los kunt nemen bij het differentieel.
Gewisseld is er in 1954, maar in de jaren kan de as ook al eens door een gebruikte as van de sloop vervangen zijn.
De overgangsdatums voor de achterassen is mij niet exact bekend, maar als jij ook de bijbehorende velgen hebt met afwijkende wieldoppen, zit er inderdaad een aardig verschil tussen.

Dit staat er over de overgang:
Januari 1954: 'A' type rear axle and standard swivel pin assembly introduced #228267.
Jouw Chassisnummer kan dus ook informatie geven.
nooit klaar met werken
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Re: O ringen steekassen

Bericht door paul kwakkenbos »

Bedankt Teake,

Dat maakt een en ander inderdaad wel duidelijker!
Nu zaten er ook geen rubber O-ringen in, dus ik plaats de boel maar weer met alleen de pakkingen.

Groeten,
Paul
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: O ringen steekassen

Bericht door Teake »

Je kunt even in het onderdelenboek kijken wat er in hoort, vroeger gebruikte men ook wel eens kurk.
Maar als het een rubbersoort is, heb je in Zeewolde het bedrijf Technirub, die hebben de meest exotische keerringen in hun assortiment.
nooit klaar met werken
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Re: O ringen steekassen

Bericht door paul kwakkenbos »

Bedankt voor de tip, Teake!
Voor nu weer dichtgemaakt met pakkingen, maar bij een volgende beurt ga ik toch eens verder kijken. Het was niet zozeer dat ze lekten, maar de steekassen moesten los om het differentieel te wisselen.
Bedankt voor het meedenken!

Groeten,
Paul
Plaats reactie