Schuurvondst starten

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
ErikR
Berichten: 2
Lid geworden op: di 06 feb 2018 11:26:19

Schuurvondst starten

Bericht door ErikR »

Beste Forumleden,

aangezien ink Niue's Ben op het forum zal in me even kort voorstellen:
Erik, 34 jaar, woonachtig in Roermond en werkzaam voor de overheid in Eindhoven.

Onlangs is mijn schoonvader overleden. In zijn schuur stond al jaren een morris cabrio om opgeknapt the worden. Volgens kennissen zou de motor en het remwerk gereviseerd zijn. De zit "nieuw" plaatwerk ingelast en de banden zijn vervangen. Dit alles is ooit in de jaren '80 gedaan.

De komende tijd wil ik eens gaan kijken wat er allemaal aan onderdelen in de schuur liggen om the kijken of de auto op te knappen is.

Nu komt mijn vraag: kan ik ergens een soort stappenplan/handleiding vinden hoe de motor te starten van een auto die +/- 30 jaar heeft stilgestaan? Wat voor gereedschap heb ik eventueel nodig?

Alvast bedankt!
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Schuurvondst starten

Bericht door Teake »

Ik zou beginnen met het vervangen van de olie en het filter, die zijn vrij cruciaal.
Dan het koelvloeistof niveau controleren, bougies schoonmaken of verwisselen, contactpuntjes schoonmaken, en de motor even met de hand 2 slagen rond draaien om te controleren of alles los zit.
Benzine daarna verversen, de prut van 30 jaar geleden kan vervuild zijn.
Dit verversen gaat vrij simpel, slangetje van de carburateur af en in een lege jerrycan, en dan op contact zetten.
Mocht de benzine pomp niet meer goed werken, zie je dat dan diect.
Afhankelijk van wat eruit komt, kun je het dekseltje van de vlotterbak af draaien om deze inwendig te reinigen.

Wat ik zelf wel eens doe met motoren die lang stilstaan, is mijn karwei-setje (gasbrander) pakken, de benzinetoevoer uitschakelen, en de motor stationair op LPG te laten draaien.
Op die manier heb je geen risico met een carburateur die dwars kan liggen.
nooit klaar met werken
ErikR
Berichten: 2
Lid geworden op: di 06 feb 2018 11:26:19

Re: Schuurvondst starten

Bericht door ErikR »

Beste Teake,

dank voor je reactie. Nu het weer de komende dagen wat beter is ga ik eens kijken of ik er aan kan gaan beginnen en de stappen uit je reactie doorlopen!

Mvg Erik
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: Schuurvondst starten

Bericht door Minor4Ever »

Mocht het nog nodig zijn, wil ik eventueel wel een keer komen helpen. Roermond ligt voor mij om de hoek.
Te veel projecten en te weinig tijd...
Plaats reactie