motorolie, achteras, versnellingsbak

Hier kun je terecht met al je technische vragen met betrekking tot motor,versnellingsbak, achteras enz. enz.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
ardjemorrissen
Morris vriend
Berichten: 69
Lid geworden op: zo 04 nov 2007 10:27:18
Locatie: Groede

motorolie, achteras, versnellingsbak

Bericht door ardjemorrissen »

Hallo allemaal,

Ik heb eens even gezocht op diverse sites en forums wat de meest gebruikte olie is voor het motorblok, achteras, versnellingsbak.
Benieuwd ben ik naar jullie bevindingen;

- Ik rijd zelf met 15w40 motorolie (gewoon goedkope 5 liter jerrycans...) , maar heb gelezen dat als het blok wat meer lekkages heeft je beter met 20w50 uit de voeten kan?

- Olie voor het differentieel en versnellingsbak De Kroon olie Classic Gear EP90 (basis GL-4 )

Ik rijd niet veel in de Minor, denk aan 3000 - 4000 km per jaar, maar ik ben toch benieuwd wat anderen leden gebruiken.
Laatst gewijzigd door ardjemorrissen op wo 03 jul 2019 18:09:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Every Mile with a big Smile! :)
'56 split 4-door - '66 Van
ton kramer
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 09 mei 2011 20:49:12

Re: motorolie, achteras, versnellingsbak

Bericht door ton kramer »

Goedemorgen Ardje!

Haal meteen die dikke EP90 olie uit je versnellingsbak! Die moet gevuld worden met gewone motorolie. Klinkt vreemd misschien maar dat is echt waar. Je zult ook merken dat je een stuk vlotter gaat rijden.

Ik heb voor de motor en bak altijd gewone motorolie gebruikt, zowel SAE30 als 20w50 en 10w40 of wat voor viscositeit dan ook en inderdaad goedkope olie. Ik doe dat al ruim veertig jaar en heb nog nooit iets gemerkt van overdreven slijtage of zo.

Om een voorbeeld te geven mijn witte tweedeurs. Gekocht in 81 van eerste eigenaar met 65000 km op teller. Vroeger dagelijks gereden, zomer en winter. Nu 206.000 km gereden. Originele motor en bak. Nooit iets gereviseerd.

Dus duidelijk dat olie geen probleem is geweest.

Succes en vooral veel plezier!

Ton Kramer 0610640464
Plaats reactie