Handschoenenvakjes opknappen

Alle vragen over lassen, Traveller hout, plaatwerk ed. mag je hier stellen.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Handschoenenvakjes opknappen

Bericht door Freddy »

Heeft er iemand ervaring met het opknappen van de kartonnen handschoenenvakjes?

Die van mijn auto zijn wat vies en vlekkerig, maar het karton is nog goed.
Omdat ik die dingen nogal duur vind voor een stukje karton, wil ik de oude wat opknappen. Ze zijn namelijk verder nog goed te hergebruiken.

Ik denk dan aan de binnenkant spuiten met witte verf, of misschien een stukje stof of vinyl er in lijmen.

Heeft iemand die dingen ooit opgeknapt en kan die daar wat voorbeelden van tonen?
Laatst gewijzigd door Freddy op vr 28 sep 2012 21:19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

Ik heb de mijne opgeknapt door er (rood) skai in te plakken. Dit is even passen en meten, daar het handschoenenvakje iets taps toeloopt, maar is erg goed gelukt. Bij mij was het rood skai omdat dat wel bij de rest van de bekleding past en omdat ik het had......

Een foto bijplaatsen is voor mij een onbegonnen zaak, want ik heb geen idee hoe dat moet. Sorry. :oops:
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Rood skai

Bericht door Freddy »

Hallo Paul,
Dat is een goed idee om het in de kleur van de bekleding te doen. Ik dacht er eerst aan om het wit te maken, maar rood skai is misschien ook wel een goeie optie.
Bedankt voor de tip!
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Mijn ervaring met spuiten is dat het heel erg de verf opzuigt maar niet echt goed vlak wordt wanneer het karton wat ruwer is geworden aan de oppervlakte. Als het karton nog helemaal perfect is gaat spuiten best goed.
Te veel projecten en te weinig tijd...
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Handschoenenvakjes spuiten

Bericht door Freddy »

Dat idee had ik ook dat het veel verf op zou nemen en dat de vezels overeind komen. Vandaar deze vraag om iemand er ervaring mee had. We zeggen steeds karton, maar het zit volgens mij tussen karton en board in. Ik ga het daarom eens vanuit mijn bouwtechnische kennis benaderen.

Eerst ga ik ze zo glad mogelijk schuren, zodat alle vezels die overeind staan (en daarom verf opzuigen) weg zijn. Daarna denk ik erover om hem in te smeren met een grondeer. Hetzelfde spul wat je op gipsplaten smeert voor een volgende bewerking, want ook gipsplaten zuigen enorm.
Daarna zal ik hem wit spuiten.

Lukt dat nie, of wordt het resultaat niet zoals verwacht, dan kan ik ze alsnog bekleden.
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Ik ben erg benieuw hoe dat gladschuren zal verlopen. Dus dat gaan we vast nog te weten komen hoop ik :wink:
Te veel projecten en te weinig tijd...
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Dit zijn ze dan

Bericht door Freddy »

Afbeelding

Bovenstaand het eindresultaat. Ik geef toe: ze zijn gladder dan de originele, waar het oppervlakte een soort stof lijkt, maar ik vind ze best wel mooi geworden. Ze zitten toch 90% van de tijd achter een deurtje, aangezien ik beide vakjes afgesloten heb met een deksel, dus het voldoet voor mij. De purist zal echter gruwen.

Allereerst heb ik ze geschuurd met 120. Niet helemaal tot op het board, maar wel de grootste oneffenheden eruit. Daarna geprimed met MDF grondverf (had ik toevallig staan en leek me wel een goede basis). Daarna geschuurd met korrel 400 en 2x gespoten met een spuitbus goedkope witte verf van de Gamma.

Het resultaat zijn twee mooie glad witte handschoenenvakjes, waarmee ik me zo'n 70-80 euro heb uitgespaard. Ook niet onbelangrijk in deze magere tijden....
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

Hallo Freddy, ziet er toch prima uit zo! Zou jij of iemand anders mij kunnen vertellen waar het gaatje voor dient links boven in de zijkant?
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Waar is het gaatje voor? ;-)

Bericht door Freddy »

Hallo Paul,
Ik vroeg het mezelf ook af toen ik er mee bezig was. Op de foto zie je één gaatje (van het rechter vakje), maar in het vakje van het linkerkant zit ook zo'n gat.

Ik neem aan dat je daar je schroevedraaier door heen kunt steken om de km-teller los te draaien, maar zeker weet ik het niet.

Misschien iemand anders?
jan stolp
Morris legende
Berichten: 424
Lid geworden op: di 30 okt 2007 22:41:49
Locatie: ijlst

Bericht door jan stolp »

Daar is het gaatje voor bedoeld maar dat is soms nog een heel gepiel om e.a.vast of los te draaien.
Je ken het niet zien hè.
Groet Jan
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

oke bedankt!
Ik heb serieus een moment gedacht dat daar een lampje door kon om je dashboardkastje te verlichten! :oops:
Ik heb een series II, en daar zit het gaatje niet, en gezien de plaats van de tellers (achter het stuur) is dat met deze informatie heel logisch.
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

En dan nu het eindresultaat:

Afbeelding
Plaats reactie