Herkenning bouwjaar en type aan het chassisnummer?

Alle vragen over lassen, Traveller hout, plaatwerk ed. mag je hier stellen.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
pietdk
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 17 apr 2013 22:07:17
Locatie: Gent - België

Herkenning bouwjaar en type aan het chassisnummer?

Bericht door pietdk »

Ik ben gloednieuw op dit forum en (nog) geen Minor-bezitter.
Kan je aan de hand van het chassisnummer jaartal van productie en/of type herkennen?
Ik ben op een Minor Tourer gevallen, maar het is onduidelijk van welk jaar hij nu echt is.
De papieren spreken van 1955, maar vermoedelijk is ie van 1953.

De motor helpt me ook niets, want die is vervangen door een 1100.

Bestaan er zo'n chassisnummerlijsten en zo ja, waar vind ik ze?
:?:
Piet
vader van Maurice
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Op de duitse site staat een overzicht met model historie en bijbehorende chassisnummers.
Zie:
http://www.morris-minor.de/history.shtml
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Je kunt ook hier even kijken:

http://www.morris-minor.co.uk/p13.htm

Succes met de aankoop
Groeten
Freddy
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Er is wel een opmerking bij de chassisnummers, de lokale RHD auto's hadden soms op andere data een bepaalde nummerreeks dan de export modellen.

Weten of het een originele nederlander of brit is, kan de datum dus nauwkeuriger bepalen
nooit klaar met werken
pietdk
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 17 apr 2013 22:07:17
Locatie: Gent - België

Bericht door pietdk »

Dank voor jullie reacties. Ik pluis het verder uit. :)
Piet
vader van Maurice
pietdk
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 17 apr 2013 22:07:17
Locatie: Gent - België

Bericht door pietdk »

En hebben jullie ook een idee waar het chassisnummer ingeslagen staat.
Het nummer op de Minor die ik zag staat op het schutbord als je er voor staat links bovenaan, dus nog hoger dan het metalen plaatje.

Hoort het niet een tiental centimeter onder het metalen plaatje te staan?
Piet
vader van Maurice
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Als het goed is, kom je het nummer tegen op het aluminium plaatje op het schutbord...
Verder schijnt het chassisnummer op diverse plekken voor te komen, bij mijn MM staat hij ingeslagen op de rechterkant, onder het typeplaatje, midden tussen de accu en het spatbord.
En natuurlijk op het kentekenbewijs ;)
een voorbeeld van een type plaatje vind je hier:
http://www.morrisminorspares.net//shop_item.php?ID=3799
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Bij mijn 2-door saloon staat het nummer rechts naast het typeplaatje ingeslagen. Bij mijn 4-door saloon staat het in het rechterspatbord (de "geul" waar de motorkap in valt).

Verder nog het volgende over chassisnummers:

1949
Chassis numbers from - to:
RHD: 1209 to 33303
CKD: 5259 to 31052
LHD: 5706 to 12876

1950
Chassis numbers from - to:
RHD: 33304 to 79756
CKD: 31053 to 75804
LHD: 12877 to 74794

First 4-door saloon: SMM/62551 (September 5th, 1950)

1951
Chassis numbers from - to:
RHD: 79757 to 127671
CKD: 75805 to 129026
LHD: 74795 to 122944

1952
Series MM
Chassis numbers from - to:
RHD: 127672 to 175495
CKD: 129027 to 171131
LHD: 122945 to 138500

New style chassis number prefix beginning with "F"
introduced April 1st, 1952 from the following chassis
numbers:
RHD: 139371;
LHD: 13439;
CKD: 137729(Approx).

Series II (4-door saloon) cars from:
R&LHD: 161001 (July 10th, 1952) to 170901
CKD: 159190 (September 1952) to 178800

From now on CKD cars tend to be more mixed into
the general run of chassis numbers, and are therefore
no longer included with these figures.

1953
Series MM chassis numbers from - to:
From: 175496
To: 176410, last 4-door saloon, January 12th, 1953
179820, last Tourer, February 18th, 1953
179839, last 2-door saloon, February 23rd, 1953

Series II chassis numbers from - to:
From: 170902 (4-door saloon)
178659 (first 2-door saloon, February 10th, 1953)
178664 (first Tourer, February 10th, 1953)
216901 (first Traveller, September 30th, 1953)
To: 233717

1954
Chassis numbers from 233718 to 307207

1955
Chassis numbers from 307208 to 395986

1956
Series II chassis numbers from 395987 to 448714
(September 27th, 1956)
Minor 1000 chassis numbers from 448801
(September 25th, 1956) to 464994

1957
Chassis numbers from 464995 to 569666

1958
Chassis numbers from 569667 to 683432

(In January 1958, the last digit in the chassis number
prefix, indicating the type of paint used, was deleted)

New style of prefix beginning with "M" was introduced from
chassis number 666001 (October 29th, 1958).

1959
Chassis numbers from 683433 tO 790006

1960
Chassis numbers from 790007 to 886160

Note: Chassis numbers 1000000 to 1000349 were
allocated ahead of the normal sequence to the
Millionth Minor and the 349 Minor Million replicas
built in December 1960 (chassis number 1OOOOOO,
December 22nd, 1960).

1961
Chassis numbers from 886161 to 946760

1962
948cc chassis numbers from 946761 to 99O289
(September 17th, 1962)

1098cc chassis numbers from 990290
(September 17th, 1962) to 1005482

1963
Chassis numbers from 1005483 to 1051385

1964
Chassis numbers from 1051386 to 1092769

1965
Chassis numbers from 1092770 to 1131828

1966
Chassis numbers from 1131829 to 1170438

1967
Chassis numbers from 1170439 to 1208360

In the Fall of 1967, chassis numbers became suffixed
with the letter M, which indicates that the
cars were built in the Morris facility at Cowley.

1968
Chassis numbers from 1208361 to 1241O49

1969
Chassis numbers from 1241O50 to 1268275

The last Tourer was 1254328 (June 10th, 1969).
The last Cowley-built Traveller was 1257425 (July 18th, 1969).

Note: Adderley Park-constructed Travellers have
their chassis numbers suffixed "F".

1970
Chassis numbers from 1268276 to 1288377 (saloons)
and to 1290812 (Travellers).
The last 4-door saloon was 1288299 (November 11th, 1970).
The last saloon shipped to Denmark was 1288317
(November 11th, 1970).
The last saloon for export was 1288325 (November 11th, 1970)
The last 2-door saloon was 1288377 (November 12th, 1970).

1971
Only Travellers remained in production, these were
built at Adderley Park. Chassis numbers from
1290813 to 1294082, the last Traveller in April of
1971
Plaats reactie