Universal Plastic Headlight Bowl With Inner Chrome Rim

Alle vragen over lassen, Traveller hout, plaatwerk ed. mag je hier stellen.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Universal Plastic Headlight Bowl With Inner Chrome Rim

Bericht door Jeroen '65 kever »

Zijn er mensen die ervaring hebben met de universele plastiek lamp potten en wat zijn hier de nadelen van? zelf lijkt het me alleen maar voordelen hebben aangezien ze nooit meer zullen roesten en ik schrok nogal toen ik mijn koplamp potten eruit haalde. Passen deze altijd gewoon ongeacht het feit of je 3 Pin of 2 Pin potten hebt? Is er een geschreven regel dat ze bijvoorbeeld bij een bepaald jaartal overgestapt zijn van 2 op 3 pin?

Hier een foto van de universele

Afbeelding
hugosmies51
Morris verslaafd
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 22:31:04
Locatie: Voorburg

Bericht door hugosmies51 »

Ik heb deze ook gemonteerd met halogeenlampen erin. Prima, nooit meer roest en aan de buitenkant volledig originele look. Alleen even een apart aardcontact maken, omdat dat niet meer via de schaal loopt.
Altijd al een Minor gewild. En ik heb er nu een!
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Bedankt voor je snelle reactie! Zijn er ook nog aanpassingen nodig zoals extra gaten boren enzo of past dit altijd? Maakt het nog uit of je 2 of 3 pins potten hebt of is dit puur voor de afstelling?

Je zegt halogeen lampen, maar die geven vrij ''modern wit licht'' toch? Ik wil juist een beetje het oude ''zwakke, geelachtig licht'' van de oude gloeilamp behouden. Is dit ook mogelijk of kan je alleen met Halogeenlampen werken met de plastic potten?

Wat moet ik verder nogmeer meebestellen? Zitten bijvoorbeeld de rubbers, stelmoeren en de ''veer'' er allemaal al bij en moet ik alleen meer een lamp meebestellen? (heel het glas wat je ziet dan)
hugosmies51
Morris verslaafd
Berichten: 110
Lid geworden op: wo 26 mei 2010 22:31:04
Locatie: Voorburg

Bericht door hugosmies51 »

Als ik me goed herinner heb ik grote rubber ringen apart besteld. Ik weet niet meer welk type fitting er in zit en welke soorten lampen er wel en niet in kunnen daarom. Ik wilde halogeen om behoorlijk zicht in het donker te hebben. Het ging er allemaal probleemloos in bij een Traveller van 1971 van oorspronkelijk UK aflevering. Nu omgebouwd naar links stuur.
Altijd al een Minor gewild. En ik heb er nu een!
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Ik heb mijn beslissing gemaakt. Ik ga voor plastic koplamppotten met halogeen lampen. Tussen het dimlicht zet ik een dimmer welke ik instel en bedien met een tuimelschakelaar.

''On'' het licht geeft gedimt, wat gelig licht bij dimlicht en bij inschakeling van het grootlicht brand het grootlicht erbij, wat wel op vol vermogen brand.

''OFF'' De dimmer word niet gebruikt en dus werkt de verlichting zoals het ''zou horen'' (APK stand:wink:)

Op deze manier heb ik wel het effectieve van de halogeen lampen, maar bij overdag rijden en op shows heb je wel het autentieke, gelig en gezellig licht
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

als energiebewuste techneut zou ik beide lampen bij het dimmen in serie zetten, dan zie je ze wel, maar heb je geen extra weerstand nodig ;)
Je hebt dan: gedimd serie, gedimd parallel, en grootlicht.
Met wat bosch relais is dat wel in elkaar te knutselen dacht ik.
nooit klaar met werken
Jeroen '65 kever
Morris vriend
Berichten: 37
Lid geworden op: di 30 jul 2013 17:33:54
Locatie: Oudenbosch

Bericht door Jeroen '65 kever »

Sorry maar ik snap je niet helemaal :oops: Zelf dacht ik aan deze dimmer en dan met een dubbele tuimelaar schakelaar. Wat voor constructie bedoel je precies en wat is hier het nut van (niet lullig bedoeld hoor!)
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Geeft niks, ik ga overdag ook iets verder dan de gemiddelde autoliefhebber.
Naast mijn bureau is het ook een spaghetti van draden en kastjes, die keurig naar mijn laptop luisteren.
Ik zou in jou geval de min van de ene koplamp, via een wisselcontact laten schakelen tussen de massa, en de plus van de andere koplamp.
als dat gebeurt, loopt in gedimde toestand, de stroom van de plus van koplamp 1, naar de min van koplamp 1, daarna naar de plus van koplamp 2, en dan naar het chasis.
in de ongedimde toestand zit de plus van koplamp 2 gewoon rechtstreeks aan de schakelaar, net als de min van koplamp 1.

Op die manier heb je niet een verzameling koel elementen nodig, wat bij een dimmer vaak wel moet.
Testen is simpel, gewoon 2 lampepitten in serie aansluiten, en kijken wat er gebeurt.

Maar als dit je pet te boven gaat, werkt een voorschakel weerstand ook wel, alleen moet je dan de warmte afvoer goed in de gaten houden.
nooit klaar met werken
Plaats reactie