Smokegrey?

Alle vragen over lassen, Traveller hout, plaatwerk ed. mag je hier stellen.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Smokegrey?

Bericht door Freddy »

Wie kan mij helpen met de kleur van mijn morris? (Foto's uploaden via imageshack lukt niet meer, dus kijk a.u.b. even op mijn avatar of op mijn website voor de foto: http://www.klassiekrijden.nu/morrisminor.htm)
Onze Morris is volgens mij BU15 Smokegrey, maar ik weet het niet zeker.

De auto ligt al 3 jaar uit elkaar en de klad is behoorlijk in de restauratie gekomen. Reden hiervan is dat de originele kleur, Smokegrey, niet te vertalen is naar moderne kleurcodes, waardoor ik dan ook al twee keer een verkeerde kleur lak heb gekregen: één keer fout en één keer heel erg fout! Daarna had ik er genoeg van, waardoor het project té lang stil kwam te staan (en natuurlijk ook door de projectjes die tussendoor kwamen...)

Nou kun je lak op kleur bestellen door met een kleurstaaltje naar de verfmenger te gaan, alleen heb ik het probleem dat de hele auto al in de primer zit. De deuren zijn nog wel in de originele kleur, echter die is in de bijna 50 jaar zo verbleekt dat die niet meer representatief is....

Als lumineuze oplossing had ik onlangs bedacht om een modelautootje in de kleur smokegrey te kopen en daaruit blijkt dat de reeds gespoten onderdelen inderdaad te grijs zijn....! Maar....,volgens de rest van het gezin was onze Molly nog blauwer dan het modelautootje.... Nu heb ik begrepen dat er een Smokegrey BU15 is en een Smokegrey BU15A. Die laatste smokegrey zou blauwer zijn... Is dit dan de kleur van onze auto??? Of zit ik helemaal fout met smokegrey?
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

Ik heb enige jaren geleden mijn verf bij Nicolaas in Leiden laten mengen, met alleen de code GR 3 Birch Grey.
Die is er mijns inziens heel mooi uitgekomen, maar ik weet zeker als ik hem naast een andere Birch Grey zet dat er een tintje verschil in zit.

Als ik als schilder al een Ral kleur bestel bij verschillende fabrikanten zit er al iets verschil tussen.
Was de verf op de auto nog de originele kleur? En als hij dat was is hij na al die jaren ook niet meer als op de eerste dag.

Ik denk dat er nog wel diverse bedrijven zijn die met de oude code de juiste kleur kunnen maken.
Succes!

Groet,
Paul
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Try this one:
http://seriesmm.mmoc.org.uk/tech.htm#paint
Hier heb je dus de lijst met kleuren en codes.
nooit klaar met werken
Plaats reactie