Montage splitscreen voorruit

Alle vragen over lassen, Traveller hout, plaatwerk ed. mag je hier stellen.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
TonPagen
Berichten: 7
Lid geworden op: za 07 jan 2017 11:42:40
Locatie: Kerkrade

Montage splitscreen voorruit

Bericht door TonPagen »

Hallo,

Ik heb een vraag over het (terug)plaatsen van een splitscreen voorruit. Het rubber dat ik bij Charles Ware heb besteld blijkt een vrij korte 'lip' te hebben die over het frame valt. Daardoor krijgen we de ruit niet goed vast. Het rubber heeft maar een paar millimeter grip. De pees voor het rubber is ook niet meer te leveren, hoewel het vorige rubber ook zonder pees op de plek is gebleven...
Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een splitscreen? Is er een truc of handigheidje waardoor de klus wel te klaren is? We hebben er al met 3 man tegelijk aan gewerkt (twee man van binnenuit duwen, de derde van buiten af het touw uit het rubber trekken en proberen de lip de plek te krijgen), maar de ruit zit er nog steeds niet in...
Ik ben ook aan het denken aan het gebruiken van een universeel raamrubber (met meer grip). Dan maar geen (nagemaakt) origineel - als de ruit er maar in gaat...
Wie kan me helpen aan de gouden tip?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Ton
(Kerkrade)
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Re: Montage splitscreen voorruit

Bericht door paul kwakkenbos »

Hallo Ton,
Is inderdaad een lastig klusje!
Wij hebben er al diverse geplaatst, maar het is elke keer weer spannend. Zijn de ruiten nog de originele? Als ze iets groter zijn bijvoorbeeld wordt het al moeilijk. Ook links met rechts verwisselen kan soms al problemen geven.
Een pees heeft er nooit ingezeten, alleen een metalen chroomlijstje rondom wat een beetje dienst doet als pees. Maar bijvoorbeeld pick ups hadden dit ook niet.

Groeten Paul
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Montage splitscreen voorruit

Bericht door Teake »

Het is bij mij ook gelukt, de chrome lijst heb ik al wel, maar nog niet geplaatst.
Ik heb meer dan 1 chrome lijst, en ga deze zomer wel proberen of de beste er in kan.
Maar hij blijft al keurig bijna een jaar zonder lijst zitten, veel haast heb ik dus nog niet.

Montage heb ik in mijn eentje gedaan, eerst de ene kant, toen de middenstijl, en daarna kant 2.
Mijn rubber is van ESM.
Ik heb ook wel foto's gezien in engeland waarmee ze een paar balken tegen de deurpost klemden, en dan met wiggen de ruiten op spanning tegen de auto aandrukten.
nooit klaar met werken
TonPagen
Berichten: 7
Lid geworden op: za 07 jan 2017 11:42:40
Locatie: Kerkrade

Re: Montage splitscreen voorruit

Bericht door TonPagen »

Hallo Paul en Teake,

Bedankt voor jullie reactie. Fijn om te horen dat het uiteindelijk toch allemaal goed kan komen. (soms word je een beetje moedeloos... :cry: )
@ Paul: ik vind de ruiten inderdaad wel groot; ze zijn ca. een halve cm groter dan het 'raamgat'. Liggen eigenlijk achter de sponning in het rubber. Ik denk wel dat het de originele ruiten zijn. Links en rechts heb ik gekenmerkt voordat ik ze eruit haalde, dus verwisselen kan niet.
@ Teake: Knap dat je het alleen gedaan hebt. Kun je me eens exact beschrijven hoe je dat hebt gedaan? (desnoods per mail of PB op Facebook). Verder had ik graag wat meer info over ESM. Is dat de fabrikant of de leverancier?

Groet,
Ton
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Re: Montage splitscreen voorruit

Bericht door paul kwakkenbos »

Hallo Ton,
Dat de ruit achter de sponning ligt, klopt wel. Je zou nog wat kunnen proberen met een plaatje triplex of iets anders met de dikte van het glas. iets kleiner maken dan het glas, en kijken of het rubber dan iets verder wil. De sponning in het nieuwe rubber kan ook iets ondieper zijn, wat de boel dan een beetje tegenwerkt.
Je kunt er soms inderdaad een beetje moedeloos van worden. Even diep ademhalen... het is tenslotte een hobby! :wink:

Groeten Paul
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Re: Montage splitscreen voorruit

Bericht door Teake »

Als ex auto monteur, en ingenieur is dat niet zo knap, maar eerder logisch.
Het ESM staat hier, met de niet onbelangrijke note dat het een kusje is van ongeveer 5 uur, en niet direct een simpele doe het zelf klus:
http://www.morrisminorspares.com/body-i ... es-p828580
Hier staat de montage beschrijving, alleen missen helaas de plaatjes:
http://www.mmoc.org.uk/Messageboard/vie ... 19&t=62964
nooit klaar met werken
Plaats reactie