Tectyl of niet?

Alle vragen over lassen, Traveller hout, plaatwerk ed. mag je hier stellen.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Tectyl of niet?

Bericht door Freddy »

Hallo allemaal,
Ik heb delen bodemplaat vervangen en de twee wielkasten achter vervangen door nieuwe. Daarna de totaal blank gemaakte bodem 2x in de RX5 gezet en twee keer in de RX10.

Nu twijfel ik er aan of ik daarover nog tectyl bodysafe (van die zwarte bitumenachtige substantie) zal smeren of niet.
Doel is dat ik voorlopig niet weer onder de auto wil liggen om verrotte delen te vervangen, dus wil ik een zo optimale bescherming tegen het roestmonster.

Is het verstandig om die bodysafe toe te passen of voegt het niets toe aan bescherming over de eerdere lagen.

Uit ervaring weet ik dat het een hels karwei is om die bitumentroep te verwijderen en dat het daaronder toch redelijk door kan roesten.

Wie heeft er ervaring mee?
Groeten
Freddy
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik heb als regel goede ervaringen met de "witte" antidreun, die ook onder nieuwe auto's gespoten wordt.
Dit materiaal spuit je tussen de grondlaag, en de aflak, en kan daarna onbehandeld blijven.
Als je metaal roestvrij is, zal dit het prima doen.
Lasnaden kun je vooraf afkitten met het normale materiaal, wat men ook nu nog gebruikt.
Ik heb het een jaar of 5 geleden ook toegepast op de auto van de vrouw, en die ziet er nog steeds goed uit.
nooit klaar met werken
Michel
Webmaster
Berichten: 163
Lid geworden op: ma 30 apr 2007 21:38:47
Locatie: Renkum

Bericht door Michel »

Liever geen tectyl. Deze hard uit in de jaren en gaat scheuren vormen. Water erachter en onder de tectyl gaat het roesten. Zie je pas als het te laat is. De bubbelcoating is best goed en flexibel. Je hebt het nu best goed beschermd. Je kan het ook zo laten. Roest signaleer je dan makkelijker.

Groeten Michel
Credo quia absurdum
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Tectyl

Bericht door Freddy »

Bedankt voor jullie antwoorden!
Ik had zelf al zwaar mijn twijfels over het tectyl, want inderdaad heb ik in de bodem veel moeten herstellen omdat het roestmonster onder de gescheurde tectyllaag aardig had huisgehouden.

Ik hou het eerst bij Rx5 en Rx10 en controleer met enige regelmaat of er misschien stukjes blank zijn geworden door steenslag en dergelijke.
René
Morris vriend
Berichten: 20
Lid geworden op: do 30 sep 2010 21:23:55
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Bericht door René »

Ik ga dit keer voor;

Tencoblack

Het lijkt wel veel op tectyl maar het is veel meer waterafstotend.
Hoewel ze zeggen dat het beperkt lichtbestendig is zal het zo lang ik niet
op de kop in de sloot belandt wel loslopen, ... ben benieuwd.

Trouwens RX5 en RX10 samen met Fertan of Norverox ze zijn allemaal op
lijnolie gebaseerd, ... als je zelf gekookte lijnolie mixt met Gomterpentijn
(50% lijnolie 50% terpentijn) heb je een perfecte holleruimte middel.
Wasbenzine zou misschien ook kunnen, ... Gomterpentijn is iets
sterker qua oploskracht en trekt daardoor meer in het stof/vuil.

Maar dit terzijde.
Plaats reactie