Yes, een jaar oud! --> Vervolg Trafficators+knipperlichte

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Yes, een jaar oud! --> Vervolg Trafficators+knipperlichte

Bericht door Freddy »

Yes, mijn laatste berichtje in deze categorie is een jaar oud en het is nog steeds het nieuwste bericht!

Om maar met een nieuwe topic te beginnen: Ik ben nog niet begonnen met de restauratie van mijn Tourer, maar ik ben me alvast wat aan het orienteren hierover.

De Tourer is van 1957 en zou dus trafficators (pijlpinkers) moeten hebben, alleen heeft een vorige eigenaar de auto omgebouwd naar de latere serie verlichting. De openingen van de pijlpinkers zijn dichtgelast.

Ik wil dit weer naar de originele staat terugbrengen, maar tegelijkertijd wil ik ook gewone knipperlichten aanbrengen. In het dagelijkse verkeer lijken me pijlpinkers niet zo veilig, want niemand let daar op tegenwoordig.

Mijn bedoeling is om de pijlpinkers alleen te gebruiken bij speciale gelegenheden (bv. bij oldtimerritten), maar verder gebruik ik dan de reguliere knipperlichten.

Er moet dus een dubbele schakeling komen. Wie heeft hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Freddy op di 02 okt 2012 11:17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Er zijn zelfs speciale schema's voor, maar het meest eenvoudig is nog steeds de dubbele schakelaar.
Eventueel kan ik nog wel even kijken of bij die van mij wat te vinden is, ik heb trouwens de originele trafficators nog wel bij de auto.
Mocht je afmetingen nodig zijn, kun je altijd langs komen en die van mij opmeten.
nooit klaar met werken
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Normale knipperlichten zijn zelfs verplicht, al werken de trafficators perfect... Geen idee hoe ze het willen controleren als je nooit meer naar de keuring hoeft, maar het is toch wel verplicht...
Te veel projecten en te weinig tijd...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik heb begrepen dat er verschillen zijn tussen APK eisen, en waarmee je op de weg mag rijden.
Die van mij heeft dus nooit richting aanwijzers gehad, maar wat ik me heb laten vertellen is dat auto's van voor 1960, ook slechts aan de eisen van die tijd moeten voldoen, sinds de APK plicht voor die categorie is afgeschaft.
Ook elk spoor van een buitenspiegel ontbreekt bij die van mij, ook dat wil ik liever zo laten.

Omdat die van mij toch even bij de RDW langs zal moeten voor de Nederlandse papieren, wordt hij ook gewoon in originele staat aangeboden.

Zonder buitenspiegel en richtingaanwijzers dus.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

APK Eisen

Bericht door Freddy »

Ik heb ook altijd gedacht dat auto's moeten voldoen aan de eisen van die tijd dat ze op kenteken kwamen (dus niet alleen van voor 1960). Zo zijn er bijvoorbeeld toch ook geen veiligheidsgordels verplicht, simpel omdat die niet verplicht waren in die tijd?

Ook heb ik oldtimermotoren gehad die geen knipperlichten hadden, want die zaten er destijds niet op. Je moet gewoon de hand uitsteken.
Zo werkt het met auto's ook dacht ik..... Geen verplichte richtingaanwijzers als ze er destijds ook niet opzaten. Maar corrigeer me gerust als ik fout ben.

Voor de veiligheid doe ik er trouwens wel knipperlichten op, maar dan met een blank glaasje (om het beeld wel origineel te houden) en oranje pitjes in de front sidelights. Achterop weet ik het nog niet. Of een extra gaatje in het spatbord met een paar passende knipperlichtjes naast het achterlicht of de knipperlichten bovenop de bumper. Wel wil ik weer trafficators als leuke "gadget"
Willem
Morris verslaafd
Berichten: 107
Lid geworden op: vr 02 nov 2007 21:19:47

Bericht door Willem »

Freddy,
je hebt gelijk auto's van voor juli 1967 mogen met mechanische richtingaanwijzers zijn voorzien. Op de site voor de seriesmm staat een schema voor een combinatie van trafficator en knipperende Raw. Ik vind dit de veiligste wijze met behoud van het autentieke.
Zie: http://seriesmm.mmoc.org.uk/indicators001.jpg
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Mijn vorige, een series 2, had ze op een plaatje geschroefd die aan de bumperbouten vast zaten...
geen geboor in de auto, en er knipperde toch iets.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Trafficators / knipperlichten

Bericht door Freddy »

Willem, bedankt voor het schema. Daar kun je wat mee.

Als ik het goed heb doen zowel de trafficators als de knipperlichten het tegelijk als je richting aangeeft. Mijn eerste idee was om twee systemen naast elkaar te hebben en de trafficators alleen te gebruiken bij oldtimerritten e.d., maar dit is misschien nog wel leuker!
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

Ontsierende richtingaanwijzers.

Bericht door KEEPONMINORING »

Aantal opties.
Op de Messe in Essen verkocht men led lampjes (ook duplo). De lampfittingen zijn geschikt om in onze armaturen te passen. Heel veel meer lichtopbrengst, langere levensduur en lager stroomgebruik zijn de voordelen. Wel duurder in aanschaf maar ze doen het véél langer.
Andere optie is gezien bij een lowlight in Engeland. De orginele achterlichten blijven gehandhaaft. Maar de man had verwijderbare richting en remlichten onderaan de bumper gemaakt. Hij had onder de achterbumper twee (plastic) Traveller glaasjes op een plaatje, lampie erin, draadtje/stekkertje doorverbonden met de orginele verlichting. Dit zat vast onderaan de bumper naast de overriders. Als hij stil stond te showen, verwijderde hij het. Ging hij rijden dan klikte hij het vast met een magneet.
Bij de voorbumper had hij de richtingaanwijzers ook er onder vastzitten met een magneet en waren twee plastic oranje Traveler achter richtingaanwijzers.
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Amerikaanse verlichting

Bericht door Freddy »

Nog een optie:
Ik heb ook wel eens gehoord van "Amerikaanse verlichting" als extra naast je trafficators. Dat is dat je remlicht aan één kant gaat knipperen als je richting aangeeft. De ander blijft dan remlicht.

Iemand daar ervaring mee? En/of schema?
paul kwakkenbos
Morris vriend
Berichten: 94
Lid geworden op: ma 05 nov 2007 17:09:52
Locatie: nieuwkoop

Bericht door paul kwakkenbos »

Ik heb dit systeem wel aan de voorkant van mijn series II saloon, dan gaat het linker of rechter stadslichtje knipperen. Dit is zo geregeld door Eelke van Teyens, waar ik destijds mijn nieuwe draadboom heb aangeschaft.
Achter heb ik besloten om de latere type achterlichten te plaatsen waar de knipperlichten al bij in zitten.
Niet origineel, maar losse knipperlichten erbij is toch ook niet origineel..

Voor het ouderwetse heb ik de chromen behuizing wel in de autokleur gespoten. Deze achterlichten en knipperlichten zijn goed duidelijk te zien en dat vind ik toch wel een veilig idee.
Ik kan wel een knopje omzetten en dan de uitklappers gebruiken, maar met rijden gebruik ik toch altijd de knipperlichten.
johan@vangessel.nl
Berichten: 2
Lid geworden op: do 08 dec 2011 12:58:36
Locatie: Echteld
Contacteer:

Bericht door johan@vangessel.nl »

Ik heb ook de boom bij Eelke vandaan, maar heb onder de achterbumper losse kleine ronde knipperlichten gemaakt die scharnieren, toen een magneet achter op de basisplaat gemaakt die je dan aan de achtebumper vast kun klikken zodat hij niet meer zichtbaar is en het werkt perfect

Johan
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Freddy,
Toevallig dat ik net een uurtje of 2 terug ben uit de VS, maar ik heb de amerikaanse verlichting wel eens gebouwd met een tweetal vette diodes naar het remlicht.
Gewoon een paar 5A diodes halen, en tussen de remlichten knopen
In feite laat je per lamp, elk signaal door de lamp naar de diode lopen.,

Meer stelt het niet voor.

Helaas had ik geen tijd om de klasiekers daar van dichtbij te bekijken, maar gistermorgen liep ik daar nog wel zonder jas in T-shirt rond.
nooit klaar met werken
Plaats reactie