Benzinemeter en knipperlicht haperen soms

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Benzinemeter en knipperlicht haperen soms

Bericht door Freddy »

Ik heb een probleempje waar ik niet helemaal uit kom:
Twee weken terug begon ineens de benzinemeter af en toe terug te lopen naar nul. Op die momenten deed het knipperlicht ook niets, maar de motor bleef netjes doorlopen. Ook de verdere verlichting werkte naar behoren.

Eerst dacht ik aan een slecht aardcontact maar daar kon iok geen manco's vinden. Met het bedradingsschema in de hand kwam ik er achter dat de benzinemeter en knipperlicht samenkomen in de zekeringskast (linker zekering), dus heb ik daar alle contactjes schoongemaakt, stekkers gecontroleerd en wat opgeschuurd. Echter zonder effect.

Wel zag ik dat hier een 10A zekering in zat, terwijl er een zwaardere in hoorde, dus heb ik die vervangen door één van 35A. Daarna waren de problemen voorbij. Een leuke Noorderrondrit en enkele dagen zonder problemen volgden, totdat zich vanmorgen dezelfde problemen weer voordeden: Benzinemeter daalt soms naar 0 en knipperlicht doet niets....
Vervolgens loopt de meter weer op en doet ook het knipperlicht het weer, om vervolgens weer af te dalen naar het nulpunt...

Wie heeft een idee wat dit kan zijn?
Groet
Freddy
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

misschien iets om dit weekend even naar te kijken? Dan gooi ik mijn kist even achter in de auto als ik naar je toe rijd.

Het lijkt toch echt op een slechte verbinding, de 10 A zekering vervangen door eentje van 35 A is een onlogische reparatie.
Dat het fenomeen daarna even weg was, kan komen omdat je enige beweging bracht op de juiste plek, maar kan ook gewoon duiden op een kabelbreuk vlak bij de zekeringkast.

Voor af en toe soringen helpt soms een paar simpele leds, als je dan onder het rijden een of 2 ziet knipperen, weet je welk deel in orde is en welk niet.
En als je bij stilstaande auto de storing hebt, afblijven en met de multimeter de spanning meten.
nooit klaar met werken
jan stolp
Morris legende
Berichten: 424
Lid geworden op: di 30 okt 2007 22:41:49
Locatie: ijlst

Bericht door jan stolp »

Ik heb hetzelfde wel gehad s'winters met mijn saloon .In de winter met en de lichten en de ruitenwissers en de kachel aan laad de dynamo niet genoeg bij.
Het laadlampje brand dan niet maar wat hij laad is stom weg niet genoeg.
Als dan het knipperlicht kuren vertoonde en ook de benzinemeter dan wist ik dat hij weer aan de bijvoeding moest.
Maar goed die omstandigheden waren er nu dus niet maar wellicht is de accu wat minder aan het worden.Of en dat kan ook natuurlijk ,is het iets heel anders :shock: :lol:
Groet Jan
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

In dat geval zou een multimeter dit direct veraden, en gezonde accu laadt ongeveer 13.5 a 14 volt met het hele circus aan.
Gewoon beginnen met een stationair draaiende motor, en dan stuk voor stuk de verbruikers aan, dit moet een dynamo gewoon kunnen trekken.

Ook korte ritten, met relatief veel koude starts per kilometer kunnen de oorzaak zijn van bij moeten laden. Auto's voelen zich het best bij ritten van een half uur of meer, korter dan een kwartier betekend vaker olieverversen, en een zwaardere beklasting van een accu en dynamo.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Jan en Teake, bedankt voor de reacties. Zou het inderdaad de dynamo/accu kunnen zijn? Want sinds de noorderrondrit heb ik alleen dagelijkse korte stadsritjes gereden.... Dat Jan hetzelfde heeft gehad met de combinatie knipperlicht/benzinemeter geeft me in elk geval een goede richting waarin ik moet denken.
Teake, neem gerust je kist mee als je zondag de kantelbrug terugbrengt, want 2 weten meer dan 1...
Ik stuur je wel een PB met het adres van mijn klushok.
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

Uitvalverschijselen

Bericht door KEEPONMINORING »

Ik heb een soortgelijke ervaring. Richtingaanwijzer en blower werkte niet. Het bleek dat de klemmetjes welke de glaszekering dienden te klemmen vet waren. Slecht ketakkie dus.
Nu heb ik nog geen meter uitslag van de benzine meter. Eerst een aarde draad van de bout die de benzinevlotter vastzet op de tank naar de massa gemaakt. Geen resultaat. Toen de draad van de benzinevlotter met de massa verbonden ook geen reactie op de benzinemeternaald. Wat kan ik nu doen?
Henk
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ik zou beginnen met meten of er spanning op de + van de benzinemeter staat (er van uit gaande dat massa negatief is)
als dat zo is, de draad die van de meter naar de tank loopt ook aan de multimeter, in jou geval zal daar bij een hoogohmige meter, de volle accuspanning te meten zijn.

een draadbreuk onderweg is altijd mogelijk, maar mijn ervaring is dat die als regel optreed binnen de eerste 5 cm vanaf een koppeling, of bij een bewegend onderdeel.

Dat laatste vind je aleen in de motor ruimte, en omdat enig rommelen bij de zekeringkast al iets hielp, zou ik ook daar beginnen met meten of alle draden de juiste verbinding hebben met de zekeringen.
Je zult niet de eerste zijn die een afgebroken draad heeft, vlak naast de schroefklem, die keurig op zijn plek lijkt te zitten omdat de rest van de kabelboom hem wel op zijn plek houdt.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Andere twee opties zijn dat de "sender-unit" kapot is of dat je benzinemeter het niet meer doet. Dat laatste heb ik ook eens gehad met mijn Morrisje. Bij de senderunit kan het electronische gedeelte (dat zorgt voor een signaal richting meter) de geest begeven hebben of je vlotter kan lek zijn, waardoor hij vol loopt en dus niet meer meedrijft op het benzineniveau. Hij zal dan aan blijven geven dat de tank leeg is.
Maar inderdaad: begin eens met meten zoals Teake aangaf.

Bij mijn eigen haperende apparatuur heb ik gister volgende geconstateerd:
Ik heb gister een langere rit gemaakt. De eerste 60 km ging prima, waarna de problemen weer begonnen. Benzinemeter naar 0 en knipperlicht die niet werkt. Door de lange rit valt dus de optie van slecht opladen door veel korte ritjes af. De 80 km terug haperde hij heel af en toe, maar wat me opviel was dat het laadstroomlampje twee keer een paar seconden aanging bij een stoplicht. Dus op het moment dat de motor van hogere toeren naar stationair ging. Dit duurde slechts een paar seconden, waarna hij zich weer hervond. Daarmee denk ik dat mijn probleem richting dynamo gezocht moet worden. Wat me wel verbaasd is dat de motor netjes bleef lopen. Die krijgt dus wel genoeg "prik"...
Maar misschien is dat het ontwerp, dat eerst randapparatuur uitvalt voordat de motor het opgeeft. Dat weet ik niet.
Ideeën en oplossingen zijn welkom
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Net even het schema van mijn MM doorgelopen, de ruitenwisser zit op dezelfde zekering, en zou tegelijk met de benzinemeter/richtingaanwijzer moeten werken of uitvallen.
het contact zit aan de andere kant van de zekering aangesloten, de motor zal dus blijven lopen bij een defect achter deze zekering.
Verder ontdekte ik een afstel instructie voor de (afwijkende) spanningsregelaar van de MM.
Verderop stond hij vermeld voor de gemodificeerde versie, die ook in de 1000 zit.
In de handleiding van de 1000 verwacht ik dat deze er ook in zit voor deze regelaar.

Een van de verschillen met die van de latere 1000 zijn de schroefjes in plaats van de stekkers, en ook intern is hij anders, gemodificeerd volgens de servicehandleiding.
Vanavond op zolder nog even gekeken naar mijn reserve regelaar, deze is ook met schroefjes, maar van binnen dezelfde als die van Freddy, gemodificeerd dus.

Omdat deze ongebruikt is, verwacht ik niet dat ik daar iets aan af moet stellen.
Schema technisch zijn die dynamo's gelijk, even een (digitale) service handleiding opsnorren moet dus genoeg zijn.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Vanmiddag kwam Teake even langs om de geleende kantelbrug terug te brengen en eens mee te kijken naar de electra-problemen. Dankzij zijn metingen kwamen we er achter dat de spanningsregelaar niet correct stroom afgeeft. Hij zat veelal te hoog, met uitschieters naar ruim boven de 16 V. Wellicht dat hij niet een constante stroom doorgeeft en dus ook wel eens te weinig?
Ik heb een reserve spanningsregelaar gemonteerd en de daarop volgende rit van zo'n 25 km heb ik niet één keer uitvallen gehad.
Wel begon het laadstroomlampje af en toe te knipperen wanneer je het gas los liet voor bochten, stoplichten e.d., maar geen haperende benzinemeters of knipperlichten.

Of dit de definitieve oplossing van het probleem was? We zullen zien..
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

Prikperikelen

Bericht door KEEPONMINORING »

Geweldig zo'n zoektocht.
Maar wat zijn we zonder onze medeclubleden.

Afbeelding

Henk
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Bericht door Freddy »

Inderdaad zijn electrische storingen vaak hele zoektochten. Daarnaast blijft het wat schimmige materie voor mij, ondanks de technische middag die ik bijgewoond heb over dit onderwerp.

Probleem bij die af en toe storingen is ook dat het nauwelijks te meten is. Zo reed ik dagenlang met een multimeter in de auto rond en op momenten dat het probleem zich voordeed zocht ik gauw de eerste de beste parkeerplaats op, maar iedere keer als ik de motorkap ontgrendelde was het probleem ook al weer weg.... :roll:
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

ELEKTRIEKE DINGEN

Bericht door KEEPONMINORING »

Wat ik van de technische middagen naast het geleerde ook heb geleerd is de wet van ohm, die is; blijf van tante af!
Volgens mij houd mister Lucas King of darkness je voor de gek!
Henk
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Update electr.problemen

Bericht door Freddy »

Na enkele dagen probleemloos gereden te hebben dacht ik dat de problemen opgelost waren. Enkel een regelmatig oplichten van het laadstroomlampje verraadde dat er iets niet helemaal correct was.
Daar zou ik me nog verder in gaan verdiepen.

MAAR....Vandaag sloeg de auto plotseling af en eenmaal uitgerold naar een veilige plek, kreeg ik hem niet meer aan de praat! Pas na diverse malen lang starten begon hij hortend weer op gang te komen.
Ik ben naar huis gereden en onderweg erg veel uitval van benzinemeter en knipperlicht. Ook de ruitewisser deed niets.

Thuis aan het meten gegaan. Op alle stekkers (behalve de meest rechter) van de spanningsregelaar staat stroom, de dynamo geeft voldoende stroom, voor en na de zekeringen staat genoeg stroom... dus waar is het probleem?

De motor start nu erg slecht. Diverse langere startsessies, waarbij de startmotor ook soms doorslaat... Dat de motor nu ook kuren krijgt geeft wel weer een andere kijk op de zaak. Eerst dacht ik aan een kabelbreuk ergens na de zekering van de benzinemeter enz., maar nu de motor ook steeds meer problemen krijgt ligt het probleem waarschijnlijk voor het zekeringskastje. Of moet ik het richting contactslot zoeken? Ik ga het schema er weer bijpakken en verder speuren.
Ideeën en oplossingen zijn nog zeer welkom...!!!!
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

heb je de spanning op de primaire kant van de bobine ook gemeten?
Deze krijgt zijn prik overigen al vrij kort na het contactslot.
nooit klaar met werken
Plaats reactie