Kachel

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
v Doorn
Berichten: 5
Lid geworden op: di 08 jul 2008 20:30:45
Locatie: Alphen aan den Rijn

Kachel

Bericht door v Doorn »

Mijn Minor Traveler (1958) heeft een ronde kachel die afwijkt van de types zoals ik overal tegenkom. Zo zit de aan/uit schakelaar niet aan de voorkant van het kachelhuis. Wel zitten er twee klepjes aan de voorkant waarmee de luchtstroom gestuurd kan worden. Wie weet waar de schakelaar van dit type kachel hoort te zitten? Ik neem tenminste aan dat de ventilator elektrisch aangedreven wordt? Momenteel werkt de ventilator niet (er lijkt ook geen bedrading bij de kachel aanwezig te zijn). Wel zit er een trekschakelaar (2 standen) (nu zonder functie) links-onder onder het dashboard, maar dit lijkt me een vreemde plaats voor een oorspronkelijk engelse minor. Wie kan mij helpen?
Minor4Ever
Morris legende
Berichten: 294
Lid geworden op: zo 02 mar 2008 18:58:27
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door Minor4Ever »

Jammer dat je dit niet eerder hebt laten weten. Ik heb een heleboel van die kachels gezien op de Natioanl Rally in Stanford een paar weken terug. Ik had er best een voor je mee willen nemen met schakelaar en stekkers.
Te veel projecten en te weinig tijd...
v Doorn
Berichten: 5
Lid geworden op: di 08 jul 2008 20:30:45
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door v Doorn »

Hoef niet direct een nieuwe kachel (hopelijk niet nodig) maar wil graag weten of iemand dit type kent (dus ronde model, zonder de schakelaar aan de voorzijde maar met twee verdraaibare klepjes aan de voorzijde.
Type zou rond 1958 toegepast moeten zijn in de "de luxe" uitvoering.
Heb de Traveller nog niet zo lang dus nu zo links en rechts nog wel wat vragen.

v Doorn
jan stolp
Morris legende
Berichten: 424
Lid geworden op: di 30 okt 2007 22:41:49
Locatie: ijlst

Bericht door jan stolp »

Ik heb ook een traveller uit 58 gehad maar daar zat een gewone kachel in zoals we die ook in de andere types zien.
In die tijd echter zat er niet standaard een kachel in dus wie weet is hij later ingebouwd en van een heel ander type.
Heb je er een foto van ?
Zo ja, kan je hem hier plaatsen dan wordt het misschien duidelijker.Je kan de foto ook naar mij mailen dan plaats ik hem hier wel.
j.stolphuppeldepupplanet.nl
jan stolp
Morris legende
Berichten: 424
Lid geworden op: di 30 okt 2007 22:41:49
Locatie: ijlst

Bericht door jan stolp »

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Dit is dan de bedoelde kachel,draaibaar en middels de kleppen regelbaar.Op zich een pracht kacheltje dacht ik zo maar zoals op de oude modellen zuigt hij volgens mij geen lucht van buiten aan .
Ik ben benieuwd waar deze kachel vandaan komt,het is ook een Smiths kachel trouwens.
Onne
Morris vriend
Berichten: 43
Lid geworden op: wo 31 okt 2007 9:03:39
Locatie: Mapperley, Nottingham

Bericht door Onne »

Deze kachel doet mij denken aan degene die ik in de MM heb zitten, al is dat geen Smiths maar een Clayton (?)
1950 Series MM 2dr Saloon Deluxe (Victoria)
1955 Series II 2dr Saloon Deluxe (Elisabeth)
1969 Series V 2dr Saloon Deluxe (Rosie)
1970 DAF 33 Deluxe (Isabel)
Plaats reactie