Reviseren van dynamo

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
John
Berichten: 8
Lid geworden op: do 24 jan 2013 10:12:03

Reviseren van dynamo

Bericht door John »

Sinds kort hoor ik een piepend geluid uit de dynamo komen. Ik heb al enkele malen voorzichtig een paar druppels olie in het middelste gat aan de achterkant van de dynamo gedaan maar het gepiep blijft en ik vermoed dan ook dat het kogellagertje moet worden vervangen.
Hiervoor zou ik een revisie setje willen bestellen maar loop hierbij tegen een aantal problemen aan:

- waar is een C39 of C40 dynamo aan te herkennen;

- betreft de omschrijving " Dynamo shaft bearing bush" bij Bullmotif het kogellagertje of de naaf;

- de naaf en de veertjes voor de koolborsteltjes zie ik alleen bij Angloparts in de catalogus staan maar deze blijken niet voorradig te zijn.

In afwachting van jullie reacties,

groeten John
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Even een mailtje naar ESM?
Maar op hun site staat dat de grens bij 1962 ligt, is die van jou nieuwer, heb je de C40.
Zie:

http://morrisminorspares.co.uk/shop/ind ... fad4db4ce1

voor 60 pond haal je daaroverigens een conversion kit met nieuwe dynamo, en ook de complete C40 stond op hun lijst voor netjes geld.
nooit klaar met werken
John
Berichten: 8
Lid geworden op: do 24 jan 2013 10:12:03

Bericht door John »

Beste Teake,

Bedankt voor het meedenken.

Inmiddels heb ik gevonden dat een C40 dynamo te herkennen is aan de contactklemmen en na demontage van de dynamo ook aan de inslag van C40 op het huis welke zich, uiteraard voor demontage, op een niet zichtbare plek tussen dynamo en motorblok bevindt.

De oude dynamo heb ik ondertussen vervangen door een nieuwe afkomstig van ESM.

Daar ik vermoed dat het echter een chinese productie betreft is mijn vertrouwen in de levensduur ervan niet zo groot. ESM heeft mij destijds de koppelingsset van het eens bekende merk Borg en Beck aanbevolen waarvan na nog geen 1000 km de koolring volledig afgesleten was (tussentijds is de vrije slag van het koppelingspedaal voldoende aanwezig geweest). Van diverse kanten heb ik vernomen dat het merk Borg en Beck verkocht is aan een chinese ondernemer.

Bij angloparts ben ik uiteindelijk toch geslaagd voor de vervangingsonderdelen voor de oude dynamo.

Vriendelijke groet John
Churchill
Morris vriend
Berichten: 13
Lid geworden op: do 01 aug 2013 21:14:36
Locatie: Belgium

Bericht door Churchill »

Vergeet zeker bij de Dynamo het lagertje niet te vervangen, dit wordt vaak niet gedaan, maar zorgt wel vaak voor problemen!

Hier wat foto's:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Groet,
Jonahtan
Lord Austin: " Most everything worth while is born of some dreamer's dream."
Plaats reactie