Zekeringen

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Zekeringen

Bericht door Oma Druk »

Hallo allemaal,

Weet iemand misschien de waarde van de zekeringen van de 1000?
Het zijn glaszekeringetjes, maar de contacten zijn zo verroest dat de waarde niet meer te lezen is.

Ach ja dan opeens doet de toeter het niet meer of de richting aanwijzers.
Zilverpapiertje doet dan wonderen maar dat is uiteraard niet de bedoeling.

In het werkplaats handboek kan ik het niet vinden.
Mijn Saloon is een snoepie
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Ook in mijn boek staat het niet...

Uit ervaring weet ik dat 10 of 15 A gangbaar is, afhankelijk van wat er op de groep zit.
Richtingaanwijzers zijn 21 watt per stuk, dus maal 2, is 42 watt, delen door 12 volt, betekend dat je met 5A de richtingaanwijzers goed hebt afgezekerd.
Komt er een kar achter, ben je al 10 A nodig, 5 is dan te krap,
Maar met een doosje van 10, 15 en 20 A zou je het moeten redden.
Met 10 beginnen, en alles even aanzetten van die groep, blijft de 10 zitten is het goed.
Anders pak je de 15.

Maar als iemand de exacte waarde weet, altijd beter ;)
nooit klaar met werken
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Dank je wel Teake met deze info moet het lukken.
Uit het schema blijkt dat één zekering alleen voor de richtingaanwijzer- automaat en de claxon is en de andere zekert de verlichting.
Dus gewoon van licht naar zwaar uitproberen kan geen kwaad.

Gewoon een stadsritje met voldoende zekeringen van oplopende waarde bij de hand.
Mijn Saloon is een snoepie
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Houd er wel rekening mee dat er vaak een oorzaak is van een kapotte zekering, zie je niets aan het draadje, is het soms ouderdom en trillingen, maar is hij echt doorgebrand, is het overstroom.

Die oorzaak kan liggen in een kapotte lamp, branden ze door, kunnen ze soms sluiting veroorzaken, maar ook in gewoon ergens een draadje wat tegen de massa aan tikt.
Een doorgesleten draad, ter plekke van een schotdoorvoer wil nog wel eens het geval zijn.
De oude doorvoer rubbers worden gaar, en de draad ligt dan tegen metaal, de mantel slijt dan na verloop van tijd door.

Deze doorvoer rubbertjes kun je vinden tussen het lampje en de binnenkant van de auto, maar ook in het schutbord.
Voor nood wil soms een doodgewoon stukje leukoplast het best een weekje uithouden.
nooit klaar met werken
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Nee er is geen defect deze zekeringen zijn gewoon op, de dopjes draaien om de glasstaaf en maken soms wel en soms geen contact.
Eentje laat soms genoeg door voor de richtingaanwijzers waarbij de claxon (grote piekspanning) het niet doet.

Overigens is de isolatie eens nalopen, zoals jij al zij, absoluut geen overbodige luxe en ga ik ook zeker doen.

Onlangs is de bobine vervangen en is er ook al bedrading vernieuwd.

En toch blijf ik me ook wat zorgen maken over het ompolen wat kennelijk is gebeurd na wat laswerk.
:roll:
Mijn Saloon is een snoepie
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Als ompolen, van + op massa naar - op massa serieus gebeurt, is er niets aan de hand.
Het werkt of het werkt niet, een tussenvorm is vaak niet mogelijk.

ik werk vaak met galvanisch gescheiden systemen, waar we soms de massa met de min verbinden om storingen te voorkomen.
En heel af en toe moet je deze verbinding weer verwijderen als je meerdere 24 volt systemen aan elkaar knoopt.
Moderne electronica heeft er meer moeite mee, de oude auto electra eigenlijk niet....

De dynamo met regelaar is het enige wat belangrijk is, voor de lampen maakt het echt niet uit of destroom van - naar + loopt of andersom.

Ik heb er voor gekozen om de volledige kabelboom te vervangen, en ondanks dat ik zelf alle kabel gereedschappen heb, is de 120 pond voor mij een te laag bedrag om zelf te liggen klooien met de draden.
Alleen de route van de kabel is wat lastig, die loopt voor een deel onder de auto door.

Repareren en aanpassen draai ik mijn hand niet voor om, alleen hebben we op de zaak slechts donkerblauw en oranje draad, samen naast de zwarte de lichtblauwe, en de geelgroene voor de aarde ;)
nooit klaar met werken
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Ik moet zeggen dat hij prima laad en ook het starten is perfect, eigenlijk beter dan toen de + nog aan de massa zat.

Ik kom uit een monteurs familie en daar heb aardig wat van opgestoken in deze materie, maar niet genoeg om echt alles zelf te doen.
Dus gaat Morrie van de winter weer naar het herstellingsoord.

Er staat op Marktplaats een Molenaar te koop 1952 maar die hebben ze wel heel erg ge update een 1300 motor en een Ford 5 bak, bredere wielen en schijfremmen met bekrachtiging, dan heb ik altijd zoiets van: Hoezo oldtimer?

Mijn Morrisje remt trouwens weer prima, gewoon met z'n originele remmen. :wink:
Mijn Saloon is een snoepie
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Dat is ook de reden dat ik een zo origineel mogelijke oude morris opgezocht heb, het enige wat ik er aan verander is de lowlight voorkant.
Die van mij is oorspronkelijk net na de lowlight serie gebouwd, maar ik heb de juiste spullen er bij gevonden.
Overigens is het alleen een zaak van 2 spatborden en en een grille omwisselen, en het zou best kunnen dat ik ook de originele spatborden en grille in de juiste kleur spuit.
Kan ik de ene week als lowlight, en de andere week met de koplampen in de spatborden rijden ;)
nooit klaar met werken
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Die hadden we vroeger in het klein, dan kon je van eentje verschillende uitvoeringen maken.

Ik denk wel eens; de mijne heb ik niet duur gekocht, maar inmiddels heb ik al ruim € 5500,00 "oude auto' in de garage staan en ik denk dat als alles gebeurd is we het over zo'n € 9000.00 hebben, terwijl de gerestaureerde Morrissen gemiddeld voor € 6000.00 gaan.
Hoewel hoe gerestaureerd zijn ze dan? En ach ja.... ik ben erg gehecht geraakt aan Morrie. :roll:
Mijn Saloon is een snoepie
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Ik heb trouwens chroom U profiel gekocht voor de dashboard kastjes, nou wil ik nieuwe kastjes maken, of van de oude een randje afsnijden, maar voor het rechter kastje moet het stuur eraf en ik ben bang dat ik de claxon knop mol als ik hem eraf haal. Tip? :idea:
Mijn Saloon is een snoepie
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Omdat het verwijderen van het stuur soms wat lastig gaat, kun je ook altijd nog de 2 bouten van de stuurstang aan het dashboard losdraaien, en het hele stuur met stang en al een stukje laten zakken...
Misschien geeft dat net genoeg ruimte.

Moderne auto's hebben een kruiskoppeling op de bodem, mijn Morris slechts een klem.
De eerdere doppen zitten volgens de handleiding met een borgschroef aan de zijkant vast, de latere zou je er zou uit kunnen wippen met je nagels of een stuk rubber om hem goed vast te pakken, maar in mijn handleiding staat de laatste serie niet vermeld.

Overigens trek ik een stuur er altijd vrij simpel van af zonder trekker, mijn Prius heeft zelfs 2 boutgaten voor de trekker, maar met blote handen ging het ook toe de airbag kabel er uit moest.
Goed gaan zitten op de stoel, moer 3 slagen los, niet helemaal, stuur met 2 handen vast pakken, beetje wrikken tot hij los schiet.
Als de moer er af is, kun je met teveel kracht op een plek in de auto belanden waar je niet wilt zitten, ik heb op een luchtgeveerde stoel mijn lesje geleerd, ik eindigde tegen het dak van de trekker waar ik een lelijke hoofdwond opliep.
Na die tijd liet ik de moer altijd op de draad zitten ;)
nooit klaar met werken
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Goede tip, de stuurstang losmaken geeft mogelijk precies de ruimte die ik nodig heb om het kastje gekanteld eruit te halen.

Dat van de moer niet helemaal losdraaien had ik ook al eens gezien op Discovery je gaat inderdaad door de cabine heen als hij losschiet.

:(
Mijn Saloon is een snoepie
KEEPONMINORING
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 14 apr 2008 21:19:06
Locatie: ZEIST

Het stuur komt een keer los !!

Bericht door KEEPONMINORING »

Kijk alsjeblieft uit !

Afbeelding

Laat de stuurwiel moer er bij het lostrekken een paar slagen op de stuurstang zitten!!!!
Henk op Z
Oma Druk
Morris vriend
Berichten: 56
Lid geworden op: za 09 feb 2013 22:58:39
Locatie: Alkmaar

Bericht door Oma Druk »

Ja, dat kan inderdaad gebeuren! :(
Mijn Saloon is een snoepie
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Dat is toch niet een foto van jezelf hoop ik?
nooit klaar met werken
Plaats reactie