Groot licht, hoe geschakeld?

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Groot licht, hoe geschakeld?

Bericht door Theo van de Velde »

Een vorige eigenaar heeft de bedrading van de verlichting in mijn Morris aangepast. Naast de stadslichten en achterlichten zitten ook de dimlichten en het groot licht achter een (zwevende) zekering. Het groot licht is alleen aan te doen als de verlichting aan is.

Is het in het oorspronkelijke ontwerp ook zo dat groot licht niet gebruikt kan worden als de verlichting uit is?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Afhankelijk van het bouwjaar en de uitvoering zijn er meerdere schema's mogelijk.
In mijn bezit zijn de eerste generatie schema's waar de trafficators nog in zitten.
Maar in de schema's die ik heb, is het groot licht waarschuwingslampje een optie die niet in alle versies zit, en het aantal zekeringen dus beperkt is tot de paar op het schutbord.
Het groot licht is bij alle schema's alleen maar bedienbaar door de schakelaar te bedienen, terwijl de lampen aan staan, en niet met een aparte schakelaar.

Het apart schakelen van groot en dimlicht via losse zekeringen zou ik mooi zo laten, het heeft slechts voordelen wanneer je veel in het donker rijdt.
nooit klaar met werken
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

Taeke, bedankt.

Het waarschuwingslampje (blauw) heb ik ook. ALLE verlichting is met 1 zwevende zekering afgezekerd (knipperlichten niet, die zitten achter de rechter vaste zekering die alleen spanning heeft als het contact aan staat).

Andere vraag:
Van de linker vaste zekering vertrekken 2 draden, waarvan er 1 naar de toeter gaat. De andere is voor mij onbekend....
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Volgens een van mijn schema's gaat de ander naar de binnenverlichting, dat is vrij gemakkelijk controleren denk ik.
nooit klaar met werken
Plaats reactie