Temperatuur sensor koelwater

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Re: tempmeter

Bericht door Theo van de Velde »

eelke schreef:Toen ik zat te typen kon ik de foto niet zien; in de auto van Theo zitten géén uit een MINI afkomstige meters. Beide zijn period optional extra.
Er heeft nooit een oliedrukmeter met 270°schaal in een Mini gezeten en en schaal aanduiding op de tempmeter met 90°schaal is veel te nauwkeurig voor een bimetaalmeter. Waarschijnlijk dus een kruisspoelmeter. Ik ken geen sensoren voor min-aan-massa met een kruisspoelmeter.
Theo moet dus een plus-aan-massa auto hebben met een TT4800 ( groene rand ) sensor van Smith.
Hallo Eelke,
Klopt, het is een kruisspoelmeter, maar de auto is min aan massa. Om de auto nu om te zetten naar plus aan massa voor een temp meter is ook wat... :)

Afbeelding
Maar met plus aan massa doet ie helemaal niks: strak op 30C. Met min aan massa heeft ie enige uitslag (40C) met de zwarte sensor (mogelijk de GTR101).
Met enkele weerstanden gemeten, en bij ca 17 Ohm uitslag 80C, 6 Ohm 95C. Met een sensor die in dat bereik zit moet ie dus een redelijke indicatie kunnen geven. De GTR101 (de standaard mini) heeft een te hoge weerstand.
Ik heb een GTR104 gekocht (zou beter moeten passen) en beide in een pannetje gemeten:
Afbeelding

Resultaat (verticaal weerstand, horizontaal temperatuur):
Afbeelding
Dus ik heb een andere voeler nodig die een lagere waarde op de meter aangeeft.
Teake heeft gemeten en constateerde na wat ik nu begrijp, dat het een voeler gemonteerd dient te worden met een waarde van tussen de 100 en de 150 Ohm.
Dus Henk, De zwarte (GTR101) lijkt goed te passen. Als je wilt mag je die van me hebben, ik ga die niet meer terugplaatsen...

Ik ga verder op zoek...
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Henk,
als hij voor de motor revisie goed werkte, en nu niet meer, moet je eerst kijken naar wat je veranderd hebt, of wat er door derden veranderd kan zijn.
Ik vermoed dat je niet aan de bedrading gewerkt hebt, maar als deze niet op de (stabiele) 10 volt zit, zal hij zeker reageren op gas geven.
In dat geval gaat de boordspanning vlot van een volt of 11 a 12, naar de 14 volt.
Ik heb niet de accu gemeten toen ik bij je was, maar als de dynamo teveel spanning ;levert, kan ik me ook voorstellen dat dit effect heeft op de 10 volt.
nooit klaar met werken
eelke
Morris vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 okt 2007 18:11:06
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door eelke »

Je heb het in ieder geval niet mis.
Dat biedt troost, maar nog geen juiste aanwijzing van de meter.
Sluit de meter aan op het blikken doosje achterop de teller; neem de aansluiting die ook naar de brandstofmeter gaat.
Dikke kans dat daarna alles OK is.
Ik hoor graag het resultaat.
met vriendelijke groet uit Twente,
Eelke van Teijens

Please note that any comments or views expressed in this email are my own and, as such, should be either taken with a large dose of salt or ignored completely - whichever suits.
eelke
Morris vriend
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 okt 2007 18:11:06
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door eelke »

Dag Theo,

Mooi meetwerk;fraai voorbeeld van een goede en zeer fundamentele aanpak!
Lekker de diepte in en dat levert een typische NTC-karakteristiek. Helaas wel goed voor de bimetaalmeter, maar niet voor jouw kruisspoelmeter.
Er zijn nooit kruisspoelmeters gebruikt voor min-aan-massa.
Het gebruik van kruisspoelmeters is voorbehouden aan systemen met een DC-dynamo en plus-aan-massa.
BMC ging pas over op min-aan-massa na de introductie van de AC-generator.
Die moest wel zo gepoold zijn vanwege het feit dat krachtdioden en halfgeleider regelaars met NPN-materiaal ( Silicium ) gebouwd werden.
Met een wisselstroomdynamo is de spanningsvariatie in de boordspanning bijna niet toerentalafhankelijk.
De noodzaak om kruisspoelmeters te gebruiken verviel: de bouw van deze meters met een richt- en een stuurspoel was een dure oplossing om de meter enigszins onafhankelijk van de boordspanning te maken: bij lage spanning minder stuurveld, maar ook minder richtveld dus netto een beetje neutraal in aanwijzing.
In de Minor tref je meer oplossingen aan met hetzelfde doel: gewikkelde veldspoelen in kachelfan en ruitenwissermotor b.v.
Nadien was bij bijna constante boordspanning een permanente magneet goed genoeg voor het magnetisch veld. En aanzienlijk goedkoper.
Je kunt de karakteristiek van de meter vaststellen en een stukje elektronica bouwen om een met gangbare hedendaagse componenten een TT4800 te simuleren voor min-aan-massa.
Het lijkt me een leuke uitdaging, maar een nieuwe meter is veel simpeler.
Ik heb evt. nog wel een elektrische, maar ook wel een mechanische met 52mm huisje; beide merk TIM , chroom rand en met zwarte schaal. Nieuw in doosje. Ik weet nu geen TIM-leverancier, maar holden.co.uk levert de Smith meters nog nieuw en in alleszins redelijke kwaliteit. Duur maar mooi.
met vriendelijke groet uit Twente,
Eelke van Teijens

Please note that any comments or views expressed in this email are my own and, as such, should be either taken with a large dose of salt or ignored completely - whichever suits.
Theo van de Velde
Morris verslaafd
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 01 aug 2014 16:25:29
Locatie: Den Bosch

Bericht door Theo van de Velde »

eelke schreef: Je kunt de karakteristiek van de meter vaststellen en een stukje elektronica bouwen om een met gangbare hedendaagse componenten een TT4800 te simuleren voor min-aan-massa.
Het lijkt me een leuke uitdaging, maar een nieuwe meter is veel simpeler.
Hallo Eelke,

Bedankt voor je toelichting. Leuk om te horen hoe de ontwikkelingen in de techniek tot deze keuzes leiden.

Ik heb de 3 meters voor een paar tientjes gekocht (vooral omdat het een compleet Smiths setje was), en ondanks dat ik misschien al weken bezig ben ze allemaal aan de praat te krijgen ga ik de uitdaging aan. De toerenteller (type RVI) zou ook niet werken met een elektronische ontsteking , maar die werkt ook.

Laat van me horen als het (niet) gelukt is :)
Plaats reactie