Pagina 1 van 1

Start/contact schakelaar

Geplaatst: ma 26 apr 2021 22:24:33
door Hans Akke
Heeft iemand ervaing met het vervangen van de contact/start schakelaar. Die van mij doet het soms wel en soms niet de bkende handelaren hebben hem niet op voorraad. Heeft iemand eventueel nog een adres of toevalling een goeie liggen? De 2 schroefjes die het dashbord vast houden zijn die in een gleuf gesplaatst? Ik vrees namelijk als je ze helemaal losdraait dat je ze er noit meer in krijgt.

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: di 27 apr 2021 19:20:26
door Teake
Heeft de 1968 versie hem niet in de stuurkolom zitten?
Voor zover ik weet had men alleen in het begin de startknop en een los contactslot.
Als het contact er nog wel op gaat, en de startmotor niet rondgaat, kun je altijd nog tijdelijk een losse universele trekschakelaar monteren om te starten.
Even er uit wippen en kijken welk type het is, het merk zal wel de welbekende Lucas zijn.
En als je dan het type weet, kun je vaak op alternatieve sites kijken.

De onderdelenvoorziening is op het moment wat belabberd uit Engeland, en Histoparts is gestopt met opsturen naar de EU...
Bij vintagecarparts ligt het oude type nog wel op voorraad trouwens, de versie voor de trek knop.

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: di 27 apr 2021 21:26:15
door Hans Akke
mijn versie heeft de gecombineerde contact/start schakelaar in het dashboard onder de teller zitten. Ze staan wel op de sites van Imparts en Moss maar zijn bij beide in backorder. Nu heeft Octagon parts wel zo'n type maar die ziet er iets dikker uit dan die andere. Dus dat is even het dilemma. Het vervelende is dat ik hem wel kan starten op de (volgensmij) soleonied waar een rode knop op zit. Als je zoiets bij een stoplicht krijgt verwensen ze je helemaal naar de hel met je ouwe auto. De huidieg automobilisten hebben weinig clementie met onze oudjes over het algemeen.

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: wo 28 apr 2021 21:07:02
door Teake
ESM heeft nog wel een vervanger, misschien niet de originele, maar je moet iets.
https://www.morrisminorspares.com/elect ... n-p1238735

Of even tijdelijk een by-pass maken tot je een originele hebt, zo lang kan dat niet duren gok ik.

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: wo 28 apr 2021 21:40:08
door Hans Akke
Toevallig heb ik gisteravond laat bij ESM dat model besteld. Het lijkt er volgens mij wel aardig op. Plus dat je geen andere cilinder erbij hoeft te kopen. Je zou het cilindertje overkunnen zetten. Heb ik bij een Austin Healey Sprite kikkeroog ook een keer gedaan dat viel goed te doen. Dus even afwachten of het een goeie gok is geweest

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: wo 05 mei 2021 21:12:50
door Hans Akke
Schakelaar van EMS vandaag al binnen goeie service! Nu komy het volgende probleem; mooie gaatjes in de wanden van de dashboard kastjes maar hoe krijg je daardoor heen in vredesnaam een schroevendraaier op de schroefjes? Met blind gokken lukt het mij in ieder geval niet. Ik kan mij hoofd ook niet in het dashboard kastje krijgen om te zien hoe het schroefje zit en waar het zit. Heeft iemand ontzettend handige tips?

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: do 06 mei 2021 22:14:16
door paul kwakkenbos
In dat geval is het misschien het handigst om even de binnenkanten van de dashboard kastjes eruit te halen. Goed te doen en dan kun je in ieder geval beter bij de schroefjes.

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: za 08 mei 2021 21:26:06
door Hans Akke
dank Paul voor de tip. Ik had zoiets ook al overwogen, ik snap alleen niet waarom dat zo gemaakt is, ze zullen in het verleden toch ook wel eens lampjes hebben moeten vervangen. Ik kan me dan niet goed voorstellen dat ze in de garage dan gingen pielen met een schroevendraaier in die gaatjes. en elke keer die dashboard kastjes eruit halen lijkt ook niet logisch. Ik vermoed dat er vast een truuk is, alleen welke

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: zo 09 mei 2021 19:57:23
door paul kwakkenbos
Ik ben bang dat het toch echt op goed geluk wat roeren met de schroevendraaier was :D

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: zo 09 mei 2021 21:18:11
door Hans Akke
Toen was tijd inderdaad nog niet zo'n grote factor als het tegenwoordig is :mrgreen:

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: zo 09 mei 2021 21:20:21
door Teake
In het verleden, maar ook nu nog, is een auto zo ontworpen dat de eerste assemblage het meest eenvoudig gaat.
Dat komt de lage kostprijs ten goede, niet de kosten van de automonteur bij de reparatie later.

Voor het verwisselen van een simpele koplamp ben je bij een aantal merken al "Japanse handjes" nodig om er bij te komen.
N bijna 9 jaar dezelfde Prius begin ik er bedreven in te worden, wat plastic verwijderen, en dan voor in de lens kijken wat je achter doet om het lampje er recht in te krijgen.
Ik ken de "blijde" gezichten nog wel van de monteurs die bij een gewone mini een V-snaar moesten wisselen, of de versnellingsbak van een Landrover mochten verwijderen.
De beste route voor die bak was via het interieur hebben ze me ooit verteld, want onderlangs was een ramp.
Koppakking lek bij een Fransoos?
Motor er "even" uit.
Voorste uitlaat lek bij een Citroen GS? Succes met sleutelen....

En zo nog meer grappen voor de doorgewinterde monteurs.

Re: Start/contact schakelaar

Geplaatst: ma 10 mei 2021 21:44:52
door Hans Akke
De bekende truuks van de monteurs door ervaring wijs geworden. Mijn vader was automonteur tot ver na WW II het laatst zat hij in de Kromhout vrachtwagens. Hij was daar specialist in het reviseren van de versnellingsbakken, daar had iedereen een vreselijke hekel aan, maar hij vond het op zich wel zwaar maar mooi werk. Tegenwoordig moet een "monteur" hele vrachten plastic verwijderen om een koplampje te wisselen. Ik hoor dat wel van een kennis die werkplaats chef bij een Toyota garage is. Is niet meer leuk sleutelen.