Knipperlichtrelais kapot?

Voor vele nog steeds een een moeilijk te bevatten deel van de Morris. Hier vind je hulp.

Moderators: Michel, Willem

Plaats reactie
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Knipperlichtrelais kapot?

Bericht door Freddy »

Hallo allemaal,
Bij deze een vraag over een onderdeel waarvan ik helemaal geen kaas heb gegeten: nl de electronica.

Toen ik gister met mijn Morris de bocht om wou en de knipperlichtschakelaar omzette, hoorde ik een lichte "tak"vanuit het vooronder, waarna mijn knipperlicht niet meer knipperen wil.
Ik heb e.e.a. nagemeten en bekeken en het blijkt dat overal nog wel stroom heen gaat (volgens mij) maar dat het knipperen veranderd is in een constant branden van de richtingaanwijzer die ik ingeschakeld heb. Zodra de richtingaanwijzer weer in neutraal staat gaat het niet knipperende knipperlicht :) ook weer uit.

Het groene lampje op de richtingaanwijzer brandt ook maar één keer en je hoort de bekende klik van het relais.

Heb ik het dan goed als ik zeg dat de richtingaanwijzer-relais kapot is of heeft bovenstaand een andere oorzaak?

Groeten
Freddy
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

Een knipper relais heeft twee werkende lampjes nodig om goed zijn werk te doen.
Als er twee lampjes branden, en het relais tikt niet, zoek je in het relais, brandt er niets, in de draden er naar toe, of de lampjes.
Als er een enkel lampje brandt, tikt het relais meestal niet, alleen de elektronische willen het nog wel doen.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Knipperlicht

Bericht door Freddy »

Bij mij branden aan beide kanten de knipperlichten nog wel, als je de richtingaanwijzer hebt omgezet. Alleen het knipperen is veranderd in een constant branden. Verder hoor je één klik van het relais en knippert het groene lampje op de richtingaanwijzer ook maar één keer......
Wat kan dan de oorzaak zijn?
Teake
Vast meubelstuk van het forum
Berichten: 558
Lid geworden op: za 17 jul 2010 17:55:44
Locatie: Een West

Bericht door Teake »

De grootste kans is gewoon het 3 polige relais zelf.
Je kunt hem vervangen door een mechanisch relais, zoals die er origineel in zit, of een moderner elektronisch relais.
Wat zeker helpt, is een schema, want je hebt soms 2 relais die je kunnen plagen.
nooit klaar met werken
Freddy
Morris legende
Berichten: 252
Lid geworden op: za 12 jun 2010 17:02:56

Probleempje opgelost

Bericht door Freddy »

Hallo Taeke

Ik heb gister het knipperlichtrelais vervangen en hij knippert weer als van ouds!

Heel erg bedankt voor je antwoord, ik heb er zeker wat aan gehad. Zoals gezegd vermoedde ik de oorzaak zelf al, maar ben ik niet zo thuis in het electronische deel van de auto, dus wou ik even de mening van kenners horen voordat ik ergens dingen los begon te trekken die niet nodig waren.
Nogmaals bedankt!
Groeten
Freddy
Plaats reactie